Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fifty shades-böckerna har ju som få andra trashats i denna tråd och snart har filmen premiär. Läste den här intervjun med regissören och kan inte göra annat än att konstatera att vi kan inte ha läst samma bok...

http://mobil.dn.se/kultur-noje/film-tv/karlekshistorien-var-min-vag-in-i-berattelsen-1/

Vad fångade dig med den här boken till att börja med?

– Kärlekshistorien. Det var min väg in i berättelsen. Den handlar om en flicka som förälskar sig i en mörk prins och om deras omöjliga kärlek. De kan aldrig vara tillsammans för de vill ha två helt olika sorters relationer. Det är också en saga. Hon kommer att avslöja honom och till slut förstöra honom, som i många berättelser (vår ”Prins hatt under jorden”, till exempel) och därmed rädda honom.

Det här handlar om en flicka som medvetet ger sig ut på en resa av nyfikenhet och hon deltar frivilligt i hans lekar. Om man spelar för mycket på hennes rädsla så blir det snabbt otrevligt.

Jag läste ungefär allt av Torsten Ehrenmark natten till igår då jag låg sömnlös, surprise surprise. Inatt läste jag fantastiska Guernsey's Literary and Potato Peel Pie Society av Mary Ann Shaffer och större delen av Caitlin Morans Morantologi. Så läste jag Gideons ring av Carin Gerhardsen häromnatten, och Maria Gripes fantastiska Tordyveln flyger i skymningen en annan natt. Sista boken om Bricken, Amerikauret, klippte jag också häromsistens, och The Bell Jar för sisådär trettiofjärde gången.

Ja, och så läste jag Mera om gumman som blev liten av en tesked i fredags när jag var så febrig att jag knappt visste vad jag hette ;)

Jo, och Vinter i drömhuset, Maeve Binchys sista roman gick också ner häromdagen.

Nu är jag äntligen klar med Djävulsbibeln! Den var verkligen inte dålig, men så himla seg. Det var som att den liksom aldrig kom igång vilket är synd för det kunde varit en jättebra bok! :(

Jag lyssnar dessutom på Under vintergatans alla stjärnor just nu och den är helt okej men inte jättebra. Nästa läsprojekt blir En riktigt människa, vilket jag tror kan bli en intressant läsupplevelse.

Jaha, jag fortsätter väl min monolog här då... :D
Under vintergatans alla stjärnor är nu klar och jag tyckte nog inte att den var sådär jättebra. Rätt osympatiska och platta karaktärer samt att det blir lite lätt långtråkigt att läsa om likformiga dagar i likadan miljö under en pilgrimsvandring. :o Huvudpersonen vandrar, det är varmt, det är folktomt, ibland kommer det en by osv osv.

För att fortsätta trivselläsningen så blir nästa bok Muminpappans memoarer :love:

Intet nytt på läsfronten här, men har ni sett nätbokhandlarnas reautbud?? Var längesen jag blev så exalterad av bokrean, hittade massa jag blev sugen på!

Jamnen herregud, jag med! Bokhamstrande måste vara en egen diagnos... Det hindrade mig dock inte från att skicka ett glatt sms till maken att jag nu hade 40 titlar i min kundkorg! För endast 2500:-!! Han fattade inte vilket fynd det var utan bad mig gallra något ytterligare. :D

Jamnen herregud, jag med! Bokhamstrande måste vara en egen diagnos... Det hindrade mig dock inte från att skicka ett glatt sms till maken att jag nu hade 40 titlar i min kundkorg! För endast 2500:-!! Han fattade inte vilket fynd det var utan bad mig gallra något ytterligare. :D

Eller hur! :D Det är helt livsfarligt med böcker...
Tråkig man du har som inte förstår vilket fynd det var! ;)

För att fortsätta trivselläsningen så blir nästa bok Muminpappans memoarer :love:
Jag återkommer till Mumin-böckerna då och då. Tycker mycket om dem. Kan inte förstå att de räknas som barnböcker egentligen. De är ganska mörka och bitvis lite skrämmande. Har du någon favoritkaraktär?

Känns skämmigt att du får rådda tråden nästan på egen hand :o Men för egen del läser jag inte mycket nu. Har precis börjat på Mäktig tussilago och det är en intressant och annorlunda bekantskap som jag redan hisnar av. Det är häftigt när man hittar de där böckerna som inte liknar någon annan utan är sina egen.

Jag återkommer till Mumin-böckerna då och då. Tycker mycket om dem. Kan inte förstå att de räknas som barnböcker egentligen. De är ganska mörka och bitvis lite skrämmande. Har du någon favoritkaraktär?

Ja det är verkligen inte några rena barnböcker! Det är först när jag läst dem som vuxen som jag verkligen förstår dem :)

Många karaktärer är ju väldigt fina, så det är svårt att ta fram typ en favoritkaraktär. Men jag gillar Miminmamman väldigt väldigt mycket, hon har en så himla praktisk och enkelt inställning till livet.

Vad har du för relation till karaktärerna? Någon du föredrar eller inte klarar av? :)

Ja det är verkligen inte några rena barnböcker! Det är först när jag läst dem som vuxen som jag verkligen förstår dem :)

Många karaktärer är ju väldigt fina, så det är svårt att ta fram typ en favoritkaraktär. Men jag gillar Miminmamman väldigt väldigt mycket, hon har en så himla praktisk och enkelt inställning till livet.

Vad har du för relation till karaktärerna? Någon du föredrar eller inte klarar av? :)
Jag funderar just på det och ska nog fundera lite till :), men jag håller spontant med om Muminmamman. Minns att när jag var liten så tyckte jag att hon var den enda i hela dalen som var någorlunda trygg.

När jag pluggade blev vi tilldelade varsin muminfigur som vi skulle beskriva lite mer ingående. Jag fick figuren som oroar sig för stormen hela tiden, Filifjonkan? I den processen började jag faktiskt gilla henne!

När jag pluggade blev vi tilldelade varsin muminfigur som vi skulle beskriva lite mer ingående. Jag fick figuren som oroar sig för stormen hela tiden, Filifjonkan? I den processen började jag faktiskt gilla henne!

Åh vilken rolig uppgift! Det finns ju så otroligt många karaktärer att berätta mer om som inte är den närmaste kretsen. Och det stämmer nog att det är Filifjonkan :)

Jag kom på att jag gillar Mymlan väldigt mycket också. Däremot klarar jag nästan inte av Misan och hennes pessimism! Det blir liksom för mycket med någon som är konstant kränkt.

Om du har möjlighet och inte redan gjort det, lyssna på mumintrollen med Mark som uppläsare! Det är verkligen må-bra lyssning (även om en redan läst böckerna) för han passar så himla bra som uppläsare!

Läser Americanah och börjar känna mig lite orolig över att den snart är slut, den borde vara längre! Vid något tillfälle i mitten av boken la jag den ifrån mig och tog inte upp den på ett tag, så jag har inte sträckläst den riktigt hela vägen, men nu sen jag började läsa den igen är jag fast.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
87 030
Senast: Bilburen
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 253
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar