Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började på Det bästa av allt av Rona Jaffe igår kväll och har läst en del i natt. Så härlig! Och jag förstår att den var revolutionerande när den kom 1958.

Nu är jag klar med Processen och jag fattar typ fortfarande ingenting :D Det var dock inte en helt ointressant bok och på något sätt gillade jag delar av den, men jag känner mig otroligt korkad som inte får ihop det :p

Läste ut Egenmäktigt Förfarande för ett tag sedan men har svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om den. Jag tycker att den var väldigt fint skriven, älskar språket, men finns nog få karaktärer som jag har stört mig så mycket på som Ester. Hur hon samtidigt kan vara så skärpt och se hur hon blir behandlad men samtidigt gå med på det och försvara det för sin stora passions skull.

Jag har nyss börjat läsa Fakiren som fastnade i ett Ikea-skåp. Inte så imponerad än så länge, av språket och berättandet, men hoppas på att det ger med sig när jag kommit in bättre i boken.

Har kommit lite ur fas med läsningen sista tiden, det har varit så mycket annat.

Kämpar på med Hägring 38 av Kjell Westö. Jag trodde att den skulle vara svårläst men det är den inte alls. Den är bra såklart. Jag kände inte till något alls om det finska inbördeskriget och att det fanns koncentrationslägerliknande läger där många civila, även barn, dog under de 4 månader under våren 1918 som kriget varade.

Läste ut Egenmäktigt Förfarande för ett tag sedan men har svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om den. Jag tycker att den var väldigt fint skriven, älskar språket, men finns nog få karaktärer som jag har stört mig så mycket på som Ester. Hur hon samtidigt kan vara så skärpt och se hur hon blir behandlad men samtidigt gå med på det och försvara det för sin stora passions skull.

Jag har nyss börjat läsa Fakiren som fastnade i ett Ikea-skåp. Inte så imponerad än så länge, av språket och berättandet, men hoppas på att det ger med sig när jag kommit in bättre i boken.

Apropå Fakiren som fastnade... , som jag inte läst själv, så läste jag en artikel i Vi Läser att efter 100-åringen som gick ut genom fönstret... så har det kommit många böcker med titel på samma tema, Fakiren känns definitivt som en av dem med tanke på titeln. Många både svenska och utländska (tydligen!) författare har velat dra fördel av framgångarna med 100-åringen och döpt och skrivit sina böcker på samma tema. Själv känner jag mig väldigt ointresserad av 100-åringen och övriga böcker i den genren.

Apropå Fakiren som fastnade... , som jag inte läst själv, så läste jag en artikel i Vi Läser att efter 100-åringen som gick ut genom fönstret... så har det kommit många böcker med titel på samma tema, Fakiren känns definitivt som en av dem med tanke på titeln. Många både svenska och utländska (tydligen!) författare har velat dra fördel av framgångarna med 100-åringen och döpt och skrivit sina böcker på samma tema. Själv känner jag mig väldigt ointresserad av 100-åringen och övriga böcker i den genren.

Jag förstod att 100-åringen var rätt populär även utomlands när jag såg Robert Gustavssons ansikte på bussarna i Barcelona ;) Tror absolut att den här boken aspirerar på hamna i samma fack, både titel och innehållsmässigt, men där 100-åringen var en rätt trevlig liten bok stör jag mig än så länge mest på lustigheterna i Fakiren.

Jag sträcklyssnar just nu på Askungar av Kristina Ohlsson och jag är imponerad av själva storyn/deckarsidan och att det finns lite variation bland huvudrollerna så inte bara ensam alkad och bitter man i övre medelålder är ensam om att lösa allt.

Själva intrigen är dessutom den bra och inte helt självklar så jag är fast och lyssnar så fort jag kommer åt :D

Dock stör jag mig ändå lite på vissa av karaktärerna. Varför är det nödvändigt att ge kvinnofientliga och bittra "riktiga" poliser så mycket utrymme med sitt förakt? Det blir liksom lite tröttsamt eftersom det typ alltid förekommer (och någon gång kan ju boken vara bättre än verkligheten) samt att vissa saker är så extremt stereotypa och klyschiga. När ska kvinnor t.ex sluta vara "den andra kvinnan"? Kan de inte hålla sig med en älskare eller så istället? Eller ha en kvinnlig älskarinna eller vad sjutton som helst.

Just deckare tycker jag ofta blir väldigt stereotypa även när de lyfter fram kvinnor som huvudpersoner och det här är inget undantag. Men ja, i stort gillar jag verkligen boken! :)

Askungar är nu klar och jag gillade den och tyckte om slutet också (det kan ju vara lite sisådär när författaren inte får ihop det). Dock var vissa saker väldigt förutsägbara och jag hade räknat ut dem långt innan det skrevs, vilket jag brukar vara urusel på.

Nu har jag påbörjat Sjukhuskatten Oscar och det ska bli väldigt intressant att lyssna på den.

Klar med "att inte vilja se" och tyckte den var rätt dålig! Kommer inte läsa fler i serien om det kommer...gillade de tidigare i serien, men denna var ett bottennapp!

Lyssnar nu på "hundra omistliga ting" av Lucy Dillon, och förvärtsr mig en lättlyssnad bok ;)

Och nu har jag läst ut "katherine teorin"'av John green. något besviken efter att ha läst "förr eller senare exploderar jag" men på det hela taget var det en helt om bok:)

I resväskan väntar "en oväntad vänskap" . Har varken sett filmen eller läst boken, men förväntningarna är ganska höga efter att ha hört mycket gott om filmen!

Är sent omsider på sluttampen av Americanah. Det tog ett tag innan jag fastnade, men hjälp, vad jag drunknar i den nu. Jag vill inte att den ska ta slut.

Läser just nu Blonde av Joyce Carol Oates. Vill bokcirkla, men saknar bokcirkelkamrater, så jag tänkte lyssna på Lundströms bokcirkel i poddformat vartefter jag kommer framåt. Hoppas att det blir ett trevligt sätt att glida igenom den här tegelstenen. Vet ingenting om Marilyn Monroe sen innan och är bara i barndomen än, men aj vad den känns i hjärtat.

Innan dess läste Kristin Emilssons båda böcker, Äta kakan och ha den kvar samt Den som väntar. Trevlig underhållningslitteratur, tyckte debuten var riktigt bra för att vara en debut. Gillade inte uppföljaren lika mycket.

Vet ingenting om Marilyn Monroe sen innan och är bara i barndomen än, men aj vad den känns i hjärtat.
Jag tycker Blonde är fantastisk, speciellt barndomsskildringen. Och sedan en senare passage när hon har ett förhållande med Kennedy. Så jävla bra skildring. Hemsk men bra.

Läser två böcker just nu, båda av Nora Roberts, "dödlig besatthet" en spänningsroman (inbunden). Och sen "Rivaler och älskande" också spänningsroman (pocket). Hon är en av mina favoritförfattare och kan aldrig låta bli att köpa en bok av henne som jag inte har läst :)

Ser fram emot att avsluta nån av dom snart så jag får sätta tänderna i "Landet bortom haven" av Tamara McKinley, också en storfavorit!

Har läst ca 1/3 av Sara Stridsbergs Ode till min familj men fimpar den nu pga att den är åh så tråkig.

Jag är klar med Sjukhuskatten Oscar och jag gillade den. Alltså, det är ju ingen kul bok på något sätt och den påminner mycket om alla andra böcker om speciella katter alternativt någras böcker som berör människor i slutet av livet. Men jag gillade värmen i boken och jag tycker att beskrivningarna av personer och om katten var väldigt fina och rörande. Så ja, tung men fin bok.

Nu är det dags för Plan B, för att väga upp lite av det dystra från förra boken och hittills är den lite småkul. :)

Jag är klar med Sjukhuskatten Oscar och jag gillade den. Alltså, det är ju ingen kul bok på något sätt och den påminner mycket om alla andra böcker om speciella katter alternativt någras böcker som berör människor i slutet av livet. Men jag gillade värmen i boken och jag tycker att beskrivningarna av personer och om katten var väldigt fina och rörande. Så ja, tung men fin bok.

Nu är det dags för Plan B, för att väga upp lite av det dystra från förra boken och hittills är den lite småkul. :)
Men herregud människa vad du läser! Hur hinner du??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
87 88 89
Svar
1 772
· Visningar
86 593
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 231
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar