Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev klar med Livbåten idag. Fascinerande bok. Först tänkte jag att den skulle vara i stil med Berättelsen om Pi men den här var så mycket mer. Jag gillade stilen och tyckte att det fanns en hel del att tänka på i samband med läsningen. :)

Min kvalitativa läsning fortsätter och jag är klar med fjärde delen i Vampire Diaries och jag under att det också är sista boken jag kommer läsa av den här författaren. Riktigt smörja (men i klassen så dålig att det ändå är underhållande) faktiskt och jag är imponerad över att någon kom på tanken att filmatisera skiten. :D :p

Unga vampyrer är poppis och man orkade inte komma på en egen historia? :p

Unga vampyrer är poppis och man orkade inte komma på en egen historia? :p

Ja men det måste ju finnas bättre böcker om snygga vampyrer att filmatisera (eller göra en nyfilmatisering av En vampyrs bekännelse?!) istället för att ta typ den sämsta boken de kan hitta?! :D :p

Ja men det måste ju finnas bättre böcker om snygga vampyrer att filmatisera (eller göra en nyfilmatisering av En vampyrs bekännelse?!) istället för att ta typ den sämsta boken de kan hitta?! :D :p

Haha, tvivlar på att de valde böckerna pga deras höga litterära kvalitet :p De måste väl vara populära i USA?

Det finns säkert fler böcker på temat, men just en vampyrs bekännelse funkar nog inte lika bra för kidsen, särskilt inte som serie om de fortsätter med de andra böckerna (eller jag som ung hade älskat det :love:)

Nu är jag äntligen klar med "katedralen vid havet"! Den var ganska bra ändå, men alldeles för lång och ganska seg..

Nu har jag huggit tag i "Harold Frys osannolika pilgrimsfärd", vilken känns som en blandning av hundraåringen och en manlig Britt-Marie, fast något mer seriös. gillas än så länge!

Nu är jag lite drygt halvvägs i Processen och jag fattar fortfarande inte särskilt mycket av den, men på något sätt är den ändå intressant.

Parallellt med den håller jag på med Djävulsbibeln och det går typ inte alls. Jag kommer inte in i den och känner mig allmänt oengagerad men förhoppningsvis ger det sig när jag läst lite mer och har koll på personerna.

Jag har påbörjat The Curse of the Mistwraith av Janny Wurts, första boken i en fantasyserie. Har tidigare läst serien Wurts gjort ihop med Raymond Feist men tänkte att jag skulle ge hennes egna verk en chans också, och hittills är jag inte besviken. Jag tycker alltid att det är lite "jobbigt" att börja på en ny serie och sätta mig in i en helt ny värld, särskilt när jag inte känner författaren och kan lita på att det är bra, men redan hundra sidor in börjar jag så smått lita på att Wurts ska ordna upp det här på ett bra sätt :). Hoppas att det håller i sig!

Parallellt har jag också börjat läsa Guldkompassen av Pullman, eftersom jag har förstått att den är smått obligatorisk om man gillar fantasy - strunt samma att jag nog har passerat den tänkta målgruppen i ålder för ett tag sedan :p.

Dessutom ägnar jag mig åt lite omläsning av Douglas Adams och Brandon Sanderson :love:.

För övrigt håller jag med @Killaloe om allt hon skriver om Vampire Diaries. Jag läste de två första i somras, och de var lätt de sämsta jag läste 2014 (well, om man räknar de utlästa - Dragon Prince av Melanie Rawn var snäppet sämre, men där gav jag upp efter en tredjedel). Dock så tycker jag att tv-serien har skalat bort några av de värsta felen, som den extremt otrevliga huvudpersonen, men det är verkligen fascinerande att de ens vågade försöka med tanke på smörjan de hade att jobba med :crazy:.

Parallellt har jag också börjat läsa Guldkompassen av Pullman, eftersom jag har förstått att den är smått obligatorisk om man gillar fantasy - strunt samma att jag nog har passerat den tänkta målgruppen i ålder för ett tag sedan :p.

Målgrupp - schmålgrupp liksom! Jag vet att jag läste den när jag var typ 20 och jag gillade dem verkligen jättemycket :love: Filmen var dock inte riktigt lika bra, så se inte den ;)

Målgrupp - schmålgrupp liksom! Jag vet att jag läste den när jag var typ 20 och jag gillade dem verkligen jättemycket :love: Filmen var dock inte riktigt lika bra, så se inte den ;)
Oh, det låter lovande! Förstår bara inte varför jag inte läste den när jag var yngre, men bättre sent än aldrig :).

Har börjat på tredje boken av Femtio nyanser. Egentligen inte min typ av bok men något gör ändå att jag vill vara med till slutet.

Oh, det låter lovande! Förstår bara inte varför jag inte läste den när jag var yngre, men bättre sent än aldrig :).
Guldkompassen är underbar! Har läst om den så många gånger sedan första gången då jag var 10 :love: :love: :love:. Den griper en som nästan inga andra böcker gör! Typ Donna Tarrt kommer i närheten men extremt få andra.

Åh jag kommer inte riktigt ihåg @Ceta vad det var jag inte riktigt gillade. Men jag vet att jag har skrivit det i antingen den här eller förra tråden :p :D

Ska se om jag hittar det och kan fräscha upp minnet :)

Men jag har för mig att @Mineur också jag läst den och skrivit om den här?

Såhär skrev jag om boken nr jag läste den @Ceta
Jag försöker ta mig igenom Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd men det går verkligen trögt. Det känns som en bok jag verkligen borde tycka om men trots det så känner jag mig tämligen omotiverad till att läsa och kommer som mest 10 sidor innan jag tröttnar.

Så jag tror helt enkelt att jag bara inte fastnade och därmed inte riktigt tyckte om boken iom att jag kände mig så oengagerad. Jag gillar överlag inte böcker som jag aldrig fastnar i, det är ju liksom vitsen med att läsa - att få koppla bort allt annat och fastna i en bra historia :)

@Ceta @Killaloe Yes, Harold Fry läste jag i våras! Jag tyckte om den då även om den inte var fullt så gripande som jag hade väntat mig (mina förväntningar var relativt skyhöga) - faktum är att jag tror att en stor anledning till att jag läste den så pass snabbt och koncentrerat som jag gjorde är att jag var på semester och hade all tid i världen. Hade jag läst den hemma i vardagen s.a.s så hade jag nog inte varit fullt lika förtjust, för så fantastisk var den inte. Men 3½ av 5 skulle jag nog ge den.

Kom på att min åsikt förmodligen även fläckas lite av att jag provade en annan bok av samma författare strax senare - Perfect - och blev jättebesviken då den mest bara var ointressant och långdragen.

Såhär skrev jag om boken nr jag läste den @Ceta

Så jag tror helt enkelt att jag bara inte fastnade och därmed inte riktigt tyckte om boken iom att jag kände mig så oengagerad. Jag gillar överlag inte böcker som jag aldrig fastnar i, det är ju liksom vitsen med att läsa - att få koppla bort allt annat och fastna i en bra historia :)

Låter som att vi hade lite samma "problem" med den - att den liksom aldrig riktigt fångade och engagerade...

För övrigt läser jag fortfarande Innan floden tar oss och är mycket förtjust, så inget stort att rapportera här inte! Det enda negativa jag har att säga att den känns lite väl långdragen när det kommer till faktabitarna ibland - jag vill liksom lära mig allt och hänga med i alla svängar men hjärnan kan inte riktigt pussla ihop alla bitar. Och det gör mig lite stressad. Jag vill ju veta allt om allt och alla!

@Killaloe och @Mineur
Va olika det kan vara! För mig var det inga problem att fastna, snarare en perfekt bok att läsa efter min små-sega tegelsten :p
Dock hade jag inga förväntningar om den mer än att jag fastnade för baksidan/omslaget/titeln :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
87 88 89
Svar
1 764
· Visningar
86 396
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 203
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar