Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt höll Egon mig vaken så jag läste om två böcker som ofta läses under sömnlösa nätter när jag sover hos mamma och pappa, Rosemarys baby och Grabben i graven bredvid.

Annars har jag just börjat på tredje boken om Bricken.

Nu är Barfotadrottningen utläst, efter att jag fick någon form av läsinspiration och tog mig igenom den sista halvan av boken. Öden första halvan var mest var mest bara seg och tråkig, så jag var lite tveksam till om jag skulle ta mig igenom den. Men sen blev den bättre och det har varit svårt att släppa boken.

I omgångar har den dock varit väldigt upprörande och dyster att läsa. Inte så att den är makaber utan hela situationen/grunden för historien är bara så otroligt orättvis och det går att dra en hel del paralleller till vår tid, vilket är skrämmande då vi borde ha kommit lite längre i vår förståelse än 1700-talets Spanien :(

Den handlar om den tre man starka polarexpedition som gjordes 1897 under ingenjör Andree Strindbergs ledning. Planen var att åka luftballong från Spetsbergen till Kanada/Ryssland och att mitt över nordpolen släppa ner en boj med ett budskap som bevis på att man varit där. Men av många anledningar var expeditionen dömd att misslyckas redan från början och redan efter tre dygn tvingades man nödlanda någonstans i Arktis ismassor. Alla tre dog efter tre månader och hittades inte förrän trettio år senare. Under alla år har det varit ett mysterium vad de dog av.

Författaren blev på åttiotalet besatt av historien och har noggrant gått igenom allt material som finns för att försöka ta reda på vad som hände och även rest till Arktis fyra (?) gånger.

I boken berättar hon om själva expeditionen och om sin utredning och vad hon kommit fram till. Det är alltså ingen skönlitterär bok.
Ahaa! Tack för det utförliga svaret :) Känner inte något supersug att läsa den om jag skall vara ärlig, men nu vet jag iaf vad den handlar om!

Det går framåt! Är inte helfrälst, men vill klart läsa klart den. Det händer mycket i den, men samtidigt är den lite sent då ingenting händer (helt logiskt eller hur?) Hade du läst den jag läser? Hur går det för dig med din?

Jag förstår precis vad du menar! Barfotadrottningen var typ likadan med att den var seg ibland men ändå inte :)

Och jag har inte läst Katedralen vid havet (tror jag) men efter mitt ryck i natt med den andra boken tror jag det dröjer ett tag innan jag tar mig an en så tjock och småseg bok (det är ju inte bra för min läsutmaning när det tar flera veckor att läsa en bok ;))

Läser 40 - Constant Reader av Linda Skugge. Boken är bra, jag tycker hon är riktigt bra på att skriva faktiskt.

Dagens kvalitativa läsning är nu avklarad, första boken i Vampire Diaries är utläst och det var verkligen inget vidare (men trots det underhållande på något konstigt vis).

Fruktansvärt osympatiska personer och kass handling. Dock har jag lånat fram till del fyra i serien och eftersom de är så otroligt lättlästa tänker jag nog ta mig igenom dem ändå :D

Jag förstår precis vad du menar! Barfotadrottningen var typ likadan med att den var seg ibland men ändå inte :)

Och jag har inte läst Katedralen vid havet (tror jag) men efter mitt ryck i natt med den andra boken tror jag det dröjer ett tag innan jag tar mig an en så tjock och småseg bok (det är ju inte bra för min läsutmaning när det tar flera veckor att läsa en bok ;))
Jo precis! Det går ju inte för sig att hålla på för länge ned varje bok ;) Tur för mig att jag "läste" två böcker till i bilen på väg norrut i helgen :D

Jag påbörjade De utvalda av Steve Sem-Sandberg för några dagar sedan. En bok som jag tror hade passat mig bättre i pappersformat än som e-bok som jag har nu. Hittills är den bra i alla fall.

Någon som läst?

Jag påbörjade De utvalda av Steve Sem-Sandberg för några dagar sedan. En bok som jag tror hade passat mig bättre i pappersformat än som e-bok som jag har nu. Hittills är den bra i alla fall.

Någon som läst?
Har inte läst den, men blir nyfiken när du säger att den hade passat böttre i pappersform. Varför tycker du så?
Själv kan jag känna att vissa böcker är bättre att läsa än att lyssna på och vise versa, men har nog aldrig känt att en bok till formatet inte funkar som e-bok. Möjligen att jag gillar den så mycket att jag vill äga den i fysisk form :p Intressant om du vill berätta hur du tänker :)

Har inte läst den, men blir nyfiken när du säger att den hade passat böttre i pappersform. Varför tycker du så?
Själv kan jag känna att vissa böcker är bättre att läsa än att lyssna på och vise versa, men har nog aldrig känt att en bok till formatet inte funkar som e-bok. Möjligen att jag gillar den så mycket att jag vill äga den i fysisk form :p Intressant om du vill berätta hur du tänker :)

Det är svårt att förklara, det är mest bara en känsla jag har :) Vissa typer av böcker har jag lättare att läsa på papper, det kan ha med innehållet att göra. Om det är lite svårare eller tyngre (vilket det här ju är) och så har jag svårt att läsa på finska på datorn/platta av något slag. Det sistnämnda är nog för att finska är det språk jag har svårast att läsa (vilket mest bara beror på ringrostighet så jag försöker åtgärda det genom att läsa mer). Jag läste till exempel Wolf Hall som e-bok och det var inte bra. Jag fastnade inte helt och då blev formatet ytterligare ett hinder i vägen.

Blev det något klarare alls? :)

Det är svårt att förklara, det är mest bara en känsla jag har :) Vissa typer av böcker har jag lättare att läsa på papper, det kan ha med innehållet att göra. Om det är lite svårare eller tyngre (vilket det här ju är) och så har jag svårt att läsa på finska på datorn/platta av något slag. Det sistnämnda är nog för att finska är det språk jag har svårast att läsa (vilket mest bara beror på ringrostighet så jag försöker åtgärda det genom att läsa mer). Jag läste till exempel Wolf Hall som e-bok och det var inte bra. Jag fastnade inte helt och då blev formatet ytterligare ett hinder i vägen.

Blev det något klarare alls? :)
Aldrig upplevt det så själv, men då förstår jag lite mer vad du menar :)

Just nu läser jag The Tipping Point - How Little Things Can Make A Big Difference av Malcolm Gladwell.
Jättekul att jag börjar kunna läsa igen, har inte haft sinnesro nog på nästan ett år..

Nästa bok blir nog The Good Lord Bird av James McBride, en amerikansk fiction som utspelas under tiden för kampen mellan pro- och anti-slaveri.

Britt Marie var här. Bra men inte som Ove. Men det är inte rättvist att jämföra med honom.
Diskuterar gärna slutet när dom som ska läsa har läst.

Jag börjar närma mig slutet på Allegiant nu och jag bara väntar på att allt ska förklaras med utomjordingar eller liknande :grin: Typ som att allt som händer utanför bara var ett experiment skapat av onda aliens.

@Killaloe Jag tyckte att slutet var rätt bra i Allegiant, inte helt väntat (även om jag som vanligt läste de sista sidorna nästan först av allt). Jag funderar på att läsa Four också för att se vad den handlar om.

Britt Marie var här. Bra men inte som Ove. Men det är inte rättvist att jämföra med honom.
Diskuterar gärna slutet när dom som ska läsa har läst.
Det går ju att göra diskussioner som spoilers, så att en aktivt måste klicka på dem får att se vad som skrivits :) Jag diskuterar gärna slutet! Vad tyckte du, och hur tolkade du slutet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
87 88 89
Svar
1 760
· Visningar
86 161
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
3 192
Senast: Catsu
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar