Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Blev just tvungen att komplettera den där beställningen. Läste imorse en kulturskribent, författaren Ellen Matsson, som ville ändra bilden av Daphne du Maurier. Hon skrev inte kärleksromaner, hon skrev om hat, menade Matsson. Så jag beställde Rebecca, från 1938. Minns den som en skräckinjagande film när jag var liten.

Den boken tyckte jag var fantastisk när jag läste den för kanske fem sex år sedan. Men jag har inget minne av att den överhuvudtaget gick att tolka som någon kärleksroman.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Håller med.
Hade turen att hitta "Rebecca" i förstautgåva (engelsk) i Wales för några år sedan. Kanske dags att läsa om den?

Jag tycker att hennes böcker är ganska obehagliga, faktiskt. "House on the strand" exempelvis ger en allt mer obehaglig stämning ju längre man läser.

Jag har bara läst Kusin Rachel utöver Rebecca och den var också sådär så att det kryper i hela kroppen - men man kan inte sluta vända blad!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag gör ett snabbt inhopp här igen för att få lite boktips. Om jag vill läsa en riktigt bra svensk bok (alternativt en svensk översättning från något språk som inte är engelska) med bra språk, intressant handling och sådana där klockrena personporträtt, vad ska jag läsa då? Jag inser att det kan vara svårt att ge några tips om man inte vet vad jag gillar i vanliga fall, men eftersom jag är ute efter någonting annat än jag brukar läsa så vet jag inte riktigt vad jag kan tänkas tycka om. Jag är väl helt enkelt ute efter någonting där jag kan fängslas av historien och förundras över författarens fantastiska förmåga att berätta.

Efter en snabb titt i bokhyllan säger jag otvivelaktigt; Vera Efrons "Farväl min Kursk."
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja det här vill jag ha mer av!

Det kan du få :)

Busters öron kan du få av mig när du är i Gbg i vår, Kleopatras kam *tror* jag att jag lånade på bibban men jag är inte hundra, det står så mycket i hyllorna att jag måste kolla.

Finns en annan författare som jag inte kommer ihåg namnet på som jag också ska rota i hyllorna efter som jag tror att du skulle gilla om du gillar Maria Ernestam.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag igen. Jag plockade upp andra volymen av Jeffrey Archers fängelseskildringar tidigare ikväll - hade tänkt läsa dem i ordning men kunde inte för mitt liv hitta den första och den kan ha blivit kvar hos min ex-sambo.

Jag tycker att sådant här är jätteintressant och jag tycker att hans skildringar är mycket välskrivna och bra.

Denna heter a Prison Diary: II . Purgatory, Wayland Prison.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu var det jag igen - men jag kom på det!

Det är Lynne Truss som har skrivit dessa fantastiska böcker - den första jag tänkte på heter Making the cat laugh, men av någon anledning kunde jag bara tänka Entertaining the cat och kom därmed inte så långt när jag googlade ;)

Det var för övrigt hon som skrev Eats, shoots and leaves som jag är säker på att du - och många andra i denna tråd - har kommit i kontakt med :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Har läst årets första bok! Det blev Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri. Bra! Och den tog typ 45 minuter eller nåt ;) I morgon kanske jag kan ge mig på nåt lite mer avancerat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jeffrey Archer är en bra författare också.

Tacksam att jag hittat den här tråden: många bra tips på ny läsning, många påminnelser om bra författare som jag "glömt bort"...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Har nu läst ut "konsten att tala med en änkling" av Jonathan Tropper. gillade den, men hade nog som sagt något för höga förhoppningar ;)

Nästa bok blir nog "kriget är slut" av Morgan Alling. Har haft den i att-läsa-hyllan sen förra årets bokrea, men blev inspirerad att läsa den efter att ha lyssnat på hans vinterprat :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Årets första bok för min del blev Dödens Labyrint, Ariana Franklin (uppföljaren till Dödens Mästarinna som jag skrev om tidigare)
Jag gillar den, språket, dialogerna och humorn.

På gång har jag Tolkiens Bilbo, försökte mig på Härskarringen-trilogin för några år sedan, men tyckte att den var ganska jobbig att läsa... Så vi får se hur det går med detta.

I bokhyllan finns även Guillous Brobyggarna och En dag, David Nicholls att läsa. Samt de två sista delarna av Lioness Rampant, Tamora Price som jag tänkte läsa på originalspråket.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nästa bok blir nog "kriget är slut" av Morgan Alling. Har haft den i att-läsa-hyllan sen förra årets bokrea, men blev inspirerad att läsa den efter att ha lyssnat på hans vinterprat :)

Tack för påminnelsen, den står i min hylla också, påbörjad. Men av någon anledning blev jag avbruten...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Här blev årets första bok "Att skriva" Av stephen King. Dels en biografi om hans liv och hur han blev författare, dels en liten instruktionsbok för de som själva är skrivarsugna. Och han skräder inte orden, är man inte intresserad av att jobba för det kan man lägga ner, ungefär så. Har kommit halvvägs och den är hittills värd besväret :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den är bra tycker jag, MEN visar lustigt nog prov på mycket sämre språk än vad hans böcker vanligtvis innehåller. Varför är det så tror ni?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Här blev årets första bok "Att skriva" Av stephen King. Dels en biografi om hans liv och hur han blev författare, dels en liten instruktionsbok för de som själva är skrivarsugna.

Den hade jag funderat på att läsa - men den är alltså inte en ren skrivhandledning? Hans förflutna är jag inte så intresserad av:o

Jag läste Elizabeth Georges skrivhandbok för några år sedan, på Mirans rekommendation. Den minns jag som bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läser just nu: Bruce av Peter Ames Carlin. Trögstartad.

Är halvvägs nu och betydligt mer fängslad än i början.

Dock irriterar jag mig på den kackiga översättningen. Och någon borde ha påmint författaren om uttrycket Kill your darlings. Bara för att någon berättar en anekdot måste man ju inte ta med den i boken. Att Bruce 1975 gick i taket över att ha fått kyckling cordon bleu istället för stekt kyckling känns ju sådär upphetsande.

Men annars är den intressant:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapplån

Själv läser jag en fet amerikansk kursbok om medeltiden. Jag har börjat nörda in lite. Jag kunde inte titta på BBC:s Världshistorien, för de var orättvisa mot medeltiden och kallade den mörk :D

Årets första skönlitterära bok blev Susan Allakoski Håpas du trifs bra i fengelset... IMNHO människan kan skriva, men det blev lite en realitets överdos *gömmer sig bakom Gergorius den Store och Karl Martel - de är döda sedan ett och ett halvt millenium sedan*

Annars blänger Media analysis technics från bokhyllan. Den borde läsas
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, just realismen i Håpas tyckte jag var jättebra... Gillar Alakoski! Har dock inte läst hennes senaste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 344
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp