Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har du läst Stjärnor utan svindel av Louise B af G? Grundar sig på hennes förhållande med Mian L. Ruskigt bra.

Petruska: :D Ja, jag fattar att det är konstigt. Men det är en gammal kärlek. Var mycket musikintresserad hela 80-talet och Bruce var bara bäst. Numera lyssnar jag nästan aldrig på musik men har fortsatt gå på hans konserter - och varje gång konstaterar jag att han fortfarande bara är bäst.

Just den här biografin handlar dessutom om hans person, inte hur han brukade stämma sina gitarrer 1978 som de tidigare biografierna jag har om honom. Klart intressant.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Håller med dig, men efter den boken blir dom bara sämre och sämre:(.

*kl*

Jag läser nu Buzz av Anders de la Motte. Andra boken i en trilogi. Första heter Geim. Nån annan som läst dessa böckerna? vad tycker ni? Jag tycker att Buzz hittills är bättre än Geim, men jag vet inte riktigt om jag gillar eller ogillar författarens lite annorlunda sätt att skriva. Och så har även denna författare ett kraftigt USA-komplex men med tanke på intrigerna så funkar det hyfsat.

Geim ligger överst i min bokhög. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag kan rekommendera halvtidssjukskrivning! Man kan läsa hela eftermiddagarna:D

Japp. Jag är heltidssjukskriven sen nästan ett år och attans vad jag har tid att läsa. Nu är det snart dags för ny knäoperation och då blir jag helt liggande några månader. Tur det finns bibliotek!




Bläckis: Direkt efter operationen lär det bli mycket smärtstillande så då ska jag läsa om Totte badar.:angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Oj! Vi kanske ska samla ihop till hela Totteserien åt dig då? Så kan Mini läsa högt för dig. Och långsamt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hungerspelen är helt okej, och troligtvis inte så endimensionell som den kan verka först. Dock är det något med översättningen som stör mig. Ibland säger Katniss saker som verka komma ur en helt annan persons mun, för att det skiljer sig så mycket från hur hon brukar prata.
Jag gillade tvåan, Fatta eld, ännu bättre än ettan, särskilt scenerna med Gale.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag behöver lite boktips och tänkte att det här kanske är rätt tråd att fråga i!
Snart kommer jag försöka läsa upp min engelska lite, och tänkte att läsning är ett bra sätt för att komma in i språket igen.

Har någon några tips på böcker som man bör läsa på originalspråk, eller bara engelska böcker som är bra? Helst inte för tunga och avancerade i språket, men det viktigaste är att det är bra och intressant litteratur.
Deckare och självbiografier intresserar mig inte så mycket, men det kan säkert finnas undantag där med.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl
Aprilhäxan, det var länge sedan, kanske man skulle läsa om, jag gillade den :)
Väntar på de la Mottes tredje, eller vet någon så slipper jag googla om den har släppts? :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Min senaste lästa bok på engelska, lätt att läsa och lätt att tycka om:

The Help av Kathryn Stockett (Niceville på svenska).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hungerspelen är helt okej, och troligtvis inte så endimensionell som den kan verka först. Dock är det något med översättningen som stör mig. Ibland säger Katniss saker som verka komma ur en helt annan persons mun, för att det skiljer sig så mycket från hur hon brukar prata.
Jag gillade tvåan, Fatta eld, ännu bättre än ettan, särskilt scenerna med Gale.

Just det är anledningen att jag sälla läser på svenska. Tycker alldeles för ofta att översättningarna är för dåligt gjorde. Det är dessutom väldigt svårt att få samma känsla för personen och i hur den pratar när det är översatt.

Min favoritbok i serien är Mockingjay. Utvecklingen av Katniss är ganska oväntad måste jag säga.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Miljah: Kul! Jag håller ju Aprilhäxan väldigt högt. Men sedan läste jag något annat av henne som jag inte ens tror att jag avslutade.

Aprilhäxan är fantastisk! Läste den på inrådan av en vän som inte alltid gillar sådant som jag gillar, så att säga, men jag tyckte hemskt mycket om den.

Har du läst Stjärnor utan svindel av Louise B af G? Grundar sig på hennes förhållande med Mian L. Ruskigt bra.

Ja, jag har säkert läst den tjugofem gånger. Läste den första gången när jag var sexton eller så och den har hängt i som jättefavorit och en konstant i främsta raden i bokhyllan :laugh: Otroligt insiktsfull. Nu när jag - nästan - är klar med Tiger (den har försvunnit spårlöst, måste ha glömt den hos mamma och pappa) kan jag inte låta bli att undra om Kajas ex-flickvän Anna i Stjärnor utan svindel är samma Anna som i Tiger.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag behöver lite boktips och tänkte att det här kanske är rätt tråd att fråga i!
Snart kommer jag försöka läsa upp min engelska lite, och tänkte att läsning är ett bra sätt för att komma in i språket igen.

Har någon några tips på böcker som man bör läsa på originalspråk, eller bara engelska böcker som är bra? Helst inte för tunga och avancerade i språket, men det viktigaste är att det är bra och intressant litteratur.
Deckare och självbiografier intresserar mig inte så mycket, men det kan säkert finnas undantag där med.

Det beror ju alltid på vad man tycker om.
Men jag kan rekommendera Nevil Shutes "A town like Alice" och böckerna av Jane Austen.
Jag är också förtjust i Ian McEwan, nyanserat men inte svårläst språk, eller Alexander McCall Smith (Damernas detektivbyrå). Han är också skicklig på att hantera språket och skriver underhållande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det där beror oftast på vad man läser, tycker jag. T ex spänningsromaner och deckare som inte siktar särskilt högt litterärt sett - de kan vara dåligt översatta, man satsar inte lika mycket på dem. Litteratur som från början siktar på kvalité är oftast mycket bättre översatt.

En bra översättning kan dessutom vara ett värde i sig.

Anna: jaså, 25 gånger. Ja, då kan du glömma mitt tips:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag läser nu Keplers hypnotisören, har läst de två böckerna som kommer efter tidigare o älskat dem, o den här verkar hittills hålla måttet enl min smak. :)

På tur är Nesboe, en annan favoritförfattare.

Har Kathryn Stockett gett ut någon mer bok efter Niceville? Den var ju så himla mysig!! (även om det också var mycket som inte var mysigt i handlingen)...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu var det jag igen - men jag kom på det!

Det är Lynne Truss som har skrivit dessa fantastiska böcker - den första jag tänkte på heter Making the cat laugh, men av någon anledning kunde jag bara tänka Entertaining the cat och kom därmed inte så långt när jag googlade ;)

Det var för övrigt hon som skrev Eats, shoots and leaves som jag är säker på att du - och många andra i denna tråd - har kommit i kontakt med :D

Nej faktiskt inte. Låter hur intressant som helst nu när jag googlat. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 342
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp