Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Har nu läst ut Eldvittnet (ogillade) och läser Bricken på Svartvik av Vibeke Olsson (gillar!).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Visst är den bra? Jag har läst ett par andra av Maria Ernestam, Busters öron och Kleopatras kam - också underbara.

Jag gillar också henne. Hennes senaste (namn har jag skrivit tidigare i tråden och nu minns jag inte) var också bra. Tog en stund att komma in i men klart läsvärd.

Just nu fnissar jag åt Prinsessan av Tomas Arvidsson.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, just realismen i Håpas tyckte jag var jättebra... Gillar Alakoski! Har dock inte läst hennes senaste.

Vem sa att det inte var bra... det var bara alldeles för hög igenkänning. Jag håpas bara att de människor som inte känner igen sig läser henne

(varje gång jag spelar på trav hoppas jag att jag ska vinna en fantasi-summa, då ska jag köpa ett hus till någon som kämpar, men inte riktigt får till det. Det är ingen fara, jag vet att man inte kan räkna med travvinster. En gång läste jag i DI om en kapitalförsäkring riggad att betala ut som en skraplottsvinst 10000 i månaden. Det krävdes 3,5 mille i insats. Det skulle jag vilja ge min människa... Lite mer realistiskt: Jag försökte faktiskt starta en pensionsförsäkring åt hen, men det var inte juridiskt möjligt. Ibland är pengar det enda som kan rädda en:cry:)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Om du har igenkänning där så skulle du kanske ha det i Sigge Eklunds Varulvsvalsen också, om du inte redan läst den... Stark läsning om medberoende. Dock kanske lite väl tuff för den som känner igen sig?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*
Har nu läst ut Bricken på Svartvik av Vibeke Olsson (som också skrivit min favorit Molnfri bombnatt) och jag måste verkligen rekommendera den! Jag är ganska svårflirtad, men oj vad jag lever mig in i Brickens värld! Läs gärna Sågverksungen som är första delen (av tre vad jag vet, vågar inte googla för mycket i rädsla för att bli spoilad). Tipseletips :love:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapplån

Jag läser åttonde boken i True Blood-serien, "Från död till värre" heter den.
Tycker böckerna är mycket mycket bättre än tv-serien.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapplån

Jag läser åttonde boken i True Blood-serien, "Från död till värre" heter den.
Tycker böckerna är mycket mycket bättre än tv-serien.

Håller med dig, men efter den boken blir dom bara sämre och sämre:(.

*kl*

Jag läser nu Buzz av Anders de la Motte. Andra boken i en trilogi. Första heter Geim. Nån annan som läst dessa böckerna? vad tycker ni? Jag tycker att Buzz hittills är bättre än Geim, men jag vet inte riktigt om jag gillar eller ogillar författarens lite annorlunda sätt att skriva. Och så har även denna författare ett kraftigt USA-komplex men med tanke på intrigerna så funkar det hyfsat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har läst geim. Lite underhållande sådär. Plus för att författaren verkade kunna den teknik och elektronik han skrev om, deckarförfattare är ofta dåliga på det.

KL

Läst ut Bruce och gillade mycket. Klart intressant.

Väljer nu mellan Moderspassion av Majgull Axelsson, Arne Dahls senaste och Hungerspelen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Min satsning med en bok i veckan under 2013 går riktigt bra hittills! Jag har redan hunnit till mitten på den här veckans bok. Det är dock eventuellt fusk, för boken är bara 70 sidor.

Ann Charlott Lefflers Familjelycka från 1891, som jag fick i julklapp av min son. (Jag önskade mig den, så det är ingen pik eller anspelning på uppväxten från hans sida eller så. Tror jag.)

Tur att den är tunn, för nästa bok är betydligt tjockare och dessutom på engelska vilket tar mig lite längre tid, men jag kan nog börja på den redan på torsdag den här veckan. Lite tjuvstart, så där.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag kan rekommendera halvtidssjukskrivning! Man kan läsa hela eftermiddagarna:D

Likaså arbetsbefriande, då kan man läsa hela dagarna - och nätterna :cool: Fast särskilt roligt är det inte ;)

Jag har läst klart Denise Rudbergs Ett litet snedsprång under helgen och tyckte faktiskt att den var riktigt bra. Avskyr hennes språk i chick-lit-romanerna och det är inte strålande i deckaren heller, men den är bra!

Läste även Stephen Frys Stjärnornas tennisbollar häromnatten, också väldigt bra. Lite bisarr och lite morbid också - vem tycker att det är trevligt att läsa om att komma in i en lägenhet med en person i en blodpöl och benen prydligt upplagda på soffbordet? - men den var mycket bra.

Sedan började jag läsa Mian Lodalens Tiger häromkvällen. Nu har jag lyckats lägga den på något bra ställe - imponerande i en etta - men gillar den skarpt. Man får mycket info om hur det var med homosexualitet på sent sjuttiotal och tidigt åttiotal och jag som föddes 82 har ju aldrig riktigt förstått det (dock fick jag väldigt mycket förstahandsinfo av mamma efter Torka aldrig tårar-serien) och det tyckte jag var väldigt informativt om än skrämmande. Jag skrev som bloggkommentar hos en bekant att jag är så glad att vår generation inte har det gigantiska stigmat som fanns då vad gäller homosexualitet och HIV. En närstående fick ett halvt slaganfall när hon såg att Shirley Clamp pussade Andreas Lundstedt på munnen i Så ska det låta häromdagen och jag fick lägga ner en hel del energi på att förklara att det för det första är ett väldigt svårspritt virus och att det genom pussar bara kan spridas genom blödande munsår å båda pusspartners - men för de som växte upp med att HIV var "den nya cancern" och "bögarnas utrotningsvirus" kanske det är svårt att förstå. Jag vet inte.

Vederbörande var även chockad när hen hade sett på TV att en HIV-positiv kvinna hade fött BARN. Men - tydligen är det extremt ovanligt att HIV sprids till barn från mamman - dock ska man tydligen vara försiktig med amning då det ju sker en utsättning flera gånger per dygn. Personen jag pratade med verkade inte ta in det alls, då det uppenbarligen var så skrämmande när alltihop började hända. Och det förstår jag, så som media framställde hade gjort mig asrädd också.

Men det var inte det jag skulle skriva om.

Just nu läser jag om Louise Boije af Gennäs Ta vad man vill ha som visserligen nämner homosexualitet och HIV men inte i någon större omfattning. Jag tycker att den är okej, men inte alls lika bra som hennes senare alster.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bruce var skittrög i början. Men efter sådär 150 sidor började han äntligen spela in skivor och då kunde man ju knyta det till något man kände till.

Min bild av hans person är klart tydligare efter att ha läst den. Han är myyycket mer komplicerad än jag trott.

Miljah: Kul! Jag håller ju Aprilhäxan väldigt högt. Men sedan läste jag något annat av henne som jag inte ens tror att jag avslutade.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har läst geim. Lite underhållande sådär. Plus för att författaren verkade kunna den teknik och elektronik han skrev om, deckarförfattare är ofta dåliga på det.



Väljer nu mellan Moderspassion av Majgull Axelsson, Arne Dahls senaste och Hungerspelen.

Jag gillar att de la Motte inte skriver som en "typisk svensk deckarförfattare". Det är inte så himla mörkt och eländigt även om huvudpersonerna helt klart har rätt mycket problem med sig själva. Känns mer som "spänningsroman" än deckare:).

Hungerspelen älskar jag:love:! Författaren har en tydlig linje och inget är svart eller vitt. Helt klart 2012s bästa böcker för min del!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bruce var skittrög i början. Men efter sådär 150 sidor började han äntligen spela in skivor och då kunde man ju knyta det till något man kände till.

Jag har ingen som helst koll på den boken, men nu har jag så många gånger avhållit mig från att ge uttryck för mina sanna känslor, så nu går det inte längre: Jag är jätteförvånad över att du gillar honom!!!!! :D

(Min man också. :p)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nej, han plöjer lite i egen fåra, helt klart. Det ska han ha cred för.

Hungerspelen är jag nyfiken på, har förstått att den inte är riktigt så enkel som jag trodde när den först kom.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Miljah: Kul! Jag håller ju Aprilhäxan väldigt högt. Men sedan läste jag något annat av henne som jag inte ens tror att jag avslutade.
Samma här, jag älskade Aprilhäxan och har försökt mig på något annat av henne som jag inte ens minns... men som sagt, Moderspassion gillade jag!

Edit: Efter att ha kollat min läslista så ser jag att det det var "Den jag aldrig var" som jag inte gillade. Jag hade verkligen förträngt den, det var i somras jag läste den och jag hade glömt bort den..
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp