Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh så roligt, jag tänkte väl att du skulle gilla den:laugh:. Jag tyckte mycket om Bauers första men även för mig hamnar Flynn högre på pallen.

Min ser ut såhär, ett rätt passande omslag:

0753827034.jpg


Jag har ju nyss läst hennes Sharp objects också, och tyckte nästan att den var ännu bättre... Men jag undrar om inte Dark places är mera du:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har dock tagit tag i läsningen nu. Blev besviken när jag insåg att jag bara läst 46 böcker förra året.

Det där var lite inspirerande!

Jag har haft ett par dåliga år vad gäller att läsa skönlitteratur och känner att jag vill komma in i det igen, men det går trögt av någon anledning.

Funderar på om det är en bra idé att bestämma att jag ska läsa en bok i veckan, vare sig jag vill eller inte?

Jag hoppas lite på ett projekt jag har sökt i jobbet, i det projektet skulle jag kunna lägga in läsning av skönlitteratur som en av arbetsuppgifterna, och det vore ju perfekt! Får man räkna böcker man läser för jobbets skull när man räknar årets skörd av lästa böcker?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Anledningen att jag har koll på antalet är att jag skriver upp på min bokblogg. Även för att ha koll på mig själv så jag inte köper på mig böcker jag redan läst. Ibland kan jag vara lite glömsk. Nu har jag som mål 2012 att läsa minst 52 böcker alltså en i veckan. Tidigare år har jag nog läst över 100 om året.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har haft ett par dåliga år vad gäller att läsa skönlitteratur och känner att jag vill komma in i det igen, men det går trögt av någon anledning.

Funderar på om det är en bra idé att bestämma att jag ska läsa en bok i veckan, vare sig jag vill eller inte?

Jag snodde en idé från en bokblogg när jag behövde komma igång med läsningen igen: man tvingar sig att läsa 20 minuter om dagen. Det blev ganska snabbt flera 20-minuterspass i stället.:laugh:

Läser just nu: Bruce av Peter Ames Carlin. Trögstartad.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste faktiskt en hel bok under julen! Köpte nämligen den där boken om ved till min pappa och den låg hemma hos föräldrarna, så den fick det bli! På norska, såklart :D Hoppas nu att jag ska komma igång och läsa lite annat också.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

man tvingar sig att läsa 20 minuter om dagen.

Ja, jag har funderat lite på att ändra mina förflyttningar av och an, och i så fall borde det bli 2x25 minuter de flesta dagar i veckan på pendeltåg. Jag ska testa om det funkar att läsa då (beror ju lite på om jag får sittplats, hur många dagisgrupper som är ombord på tåget osv). Experimentet startar på måndag, enligt nuvarande plan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Gör en rivstart på ännu ett konsumtionsår:crazy:

AVALLONE, SILVIA: STÅL
DEMICK, BARBARA: INGET ATT AVUNDAS/VARDAG I NORDKOREA
FLYNN, GILLIAN: GONE GIRL
GARDELL, JONAS: TORKA ALDRIG TÅRAR UTAN HANDSKAR 2: SJUKDOMEN
HETEKIVI OLSSON, EIJA: INGENBARNSLAND
LUNDBERG, LOTTA: ÖN

Blev just tvungen att komplettera den där beställningen. Läste imorse en kulturskribent, författaren Ellen Matsson, som ville ändra bilden av Daphne du Maurier. Hon skrev inte kärleksromaner, hon skrev om hat, menade Matsson. Så jag beställde Rebecca, från 1938. Minns den som en skräckinjagande film när jag var liten.

Den låter väldigt lockande:

With these words, the reader is ushered into an isolated gray stone mansion on the windswept Cornish coast, as the second Mrs. Maxim de Winter recalls the chilling events that transpired as she began her new life as the young bride of a husband she barely knew. For in every corner of every room were phantoms of a time dead but not forgotten—a past devotedly preserved by the sinister housekeeper, Mrs. Danvers: a suite immaculate and untouched, clothing laid out and ready to be worn, but not by any of the great house's current occupants. With an eerie presentiment of evil tightening her heart, the second Mrs. de Winter walked in the shadow of her mysterious predecessor, determined to uncover the darkest secrets and shattering truths about Maxim's first wife—the late and hauntingly beautiful Rebecca.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste faktiskt en hel bok under julen! Köpte nämligen den där boken om ved till min pappa och den låg hemma hos föräldrarna, så den fick det bli! På norska, såklart :D Hoppas nu att jag ska komma igång och läsa lite annat också.

Grattis:D

Men ved, jag blev alldeles matt när jag såg den boken rusa uppåt på försäljningslistan. En bok om ved?

Väntar ivrigt på en bok om grus. Grus är en livsstil;)

Ja, jag har funderat lite på att ändra mina förflyttningar av och an, och i så fall borde det bli 2x25 minuter de flesta dagar i veckan på pendeltåg.

Sådana förflyttningar önskar jag mig, just för att kunna läsa. Hoppas du kommer igång!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Blev just tvungen att komplettera den där beställningen. Läste imorse en kulturskribent, författaren Ellen Matsson, som ville ändra bilden av Daphne du Maurier. Hon skrev inte kärleksromaner, hon skrev om hat, menade Matsson. Så jag beställde Rebecca, från 1938. Minns den som en skräckinjagande film när jag var liten.

Den låter väldigt lockande:

Rebecca är fantastisk! Köpte den på impuls när jag var i New York för några år sedan, den var hyllvärmare ett litet tag men när jag väl satte igång kunde jag inte sluta. Filmen är ju också jättebra, det var nog den första filmen av Hitchcock jag såg och den är rysningsframkallande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, var det en Hitchock? Det hade jag glömt men så är det naturligtvis. Den var jätteotäck!

Det ska bli spännande att läsa boken, jag går igång bara på beskrivningen:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jajamensan! Jag googlade lite och filmen följer tydligen bokens handling ganska väl även om ett par ändringar har gjorts. Jag tror att jag måste läsa om boken omgående, den ligger på min topp-fem-lista de senaste tre-fyra åren.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

På väg från Adlibris:

Kjell Abrahamsson; Ukraina
Martin Cruz Smith; Wolves eat dogs
Martin Cruz Smith; 3 Stations
Laura Ling; Somewhere Inside
Bruce Cumings; North Korea
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Blev just tvungen att komplettera den där beställningen. Läste imorse en kulturskribent, författaren Ellen Matsson, som ville ändra bilden av Daphne du Maurier. Hon skrev inte kärleksromaner, hon skrev om hat, menade Matsson. Så jag beställde Rebecca, från 1938. Minns den som en skräckinjagande film när jag var liten.

Den låter väldigt lockande:

Spännande! Den artikeln måste jag hitta. Du Maurier är en av mina absoluta favoritförfattare men så älskar jag ju det mesta som har med Cornwall att göra och något år ska jag ta mig till Du Maurier-festivalen i maj. Fast i det här fallet är det inte bara Cornwalls miljöer utan att hon skriver så bra. Apropå den här tråden så ska jag snart påbörja Frenchman's Creek tror jag.

Nej några kärleksromaner skrev hon verkligen inte. Det trodde jag redan var utrett eftersom hon var så missförstådd inte minst i början av sin författarbana. Det handlar mycket om psykologi. Det var väl därför Hitchcock älskade henne - Fåglarna är ju också Du Maurier (och vem som helst som reser till Polruan begriper hur den kom till fast det handlar om måsar i verklighetens Cornwall :D).

Själv läser jag nu Caipirinha med döden som är riktigt underhållande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag gör ett snabbt inhopp här igen för att få lite boktips. Om jag vill läsa en riktigt bra svensk bok (alternativt en svensk översättning från något språk som inte är engelska) med bra språk, intressant handling och sådana där klockrena personporträtt, vad ska jag läsa då? Jag inser att det kan vara svårt att ge några tips om man inte vet vad jag gillar i vanliga fall, men eftersom jag är ute efter någonting annat än jag brukar läsa så vet jag inte riktigt vad jag kan tänkas tycka om. Jag är väl helt enkelt ute efter någonting där jag kan fängslas av historien och förundras över författarens fantastiska förmåga att berätta.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nej några kärleksromaner skrev hon verkligen inte. Det trodde jag redan var utrett eftersom hon var så missförstådd inte minst i början av sin författarbana. Det handlar mycket om psykologi. Det var väl därför Hitchcock älskade henne - Fåglarna är ju också Du Maurier (och vem som helst som reser till Polruan begriper hur den kom till fast det handlar om måsar i verklighetens Cornwall :D).

Håller med.
Hade turen att hitta "Rebecca" i förstautgåva (engelsk) i Wales för några år sedan. Kanske dags att läsa om den?

Jag tycker att hennes böcker är ganska obehagliga, faktiskt. "House on the strand" exempelvis ger en allt mer obehaglig stämning ju längre man läser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 344
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp