Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Var det alltså den jag hade läst om någonstans?

Ja, du hade läst om den och nämnde den här, jag började nästan gråta redan när jag läste recensionen.

"Jag gav min spegelbild en ilsken blick, och fick en lika ilsken tillbaka."

Och om det hade varit vad-han-nu-heter som skriver så illa och som du brukar citera, så hade meningen istället formulerats: "Jag gav min spegelbild en ilsken blick, och fick en lika ilsken blick tillbaka, från spegeln." :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Du måste berätta vad du tyckte om Hyponotisören när du är klar, jag tyckte att den var vansinnigt dålig men "alla" verkar ju tycka att den är jättebra.

Nejdå. Vi var många här som sågade den. Jag själv kom bara till de där besticken i början. Språket var så dåligt så det kröp i mig och jag läste aldrig vidare.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

:rofl:

Eller "Jag såg arg ut när jag tittade mig i spegeln".

Fast ännu värre är när personer i böcker beskriver sina egna minspel utan att titta sig i spegeln. Typ Jag rynkade pannan. När man rynkar pannan är det ju inget man reflekterar över, man bara gör det. Men i dåligt skrivna böcker är det sådant på nästan varje sida.

Majgull A hade en mycket bättre variant på det som jag läste igår. Ungefär "... och något måste ha hänt i mitt ansikte för hon backade förskräckt".
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har som projekt att läsa på pendeltåget just nu, men hur gör man när man läser i offentliga miljöer och boken är sådan att man gråter över den?

Man gråter.

Vet man redan innan att det blir känslosam läsning så kan man ju välja att läsa den hemma istället men jag brukar både fnissa och gråta stillsamt i min lilla hörna på tåget ibland om det råkar bli så.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Svagårens barn av Ulf Högberg:bump:
Jag inte bara rekommenderar den, jag vill också uppmana alla andra att läsa den. Det är en lättläst och gripande redogörelse för folkhälsan i det historiska Sverige. Det är inte bara sjukdomar utan också en allmän beskrivning om hur eländigt och fattigt det flesta svenskar hade det. Även om det finns gott om folk som lever otroligt eländigt även i dag runt om i världen, så känns det ändå närmare att läsa om sin egen historia, några få generationer tillbaka...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Inatt hostade jag mig igenom Drömhjärta av Cecilia Samartin. Fängslande, målerisk och intressant att få inblick i hur livet på Kuba före och under revolutionen kunde te sig. Tillräckligt lättflytande för min febersnurriga hjärna som mest klarat deckare (Reginald Hill, Simenon och PD James) de senaste dagarna.

Min koncentrationsförmåga är alltså inte på topp (jag bara somnar mitt i varannan mening om boken är för tankekrävande) och eftersom tv bara visar folk som byter fruar, tittar på hus eller uppfostrar barn och hundar har jag att välja på att ge mig på omläsning av något lättsmält eller någon av följande; Fay Weldons hondjävul, Kristian Lundbergs Yarden eller Ingrid Betancourts Även tystnaden... Är det slöseri med god litteratur att ens försöka?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack! Det var den jag lutade åt, men eftersom jag inte läst Weldon alls förut var jag lite orolig att förstöra henne för mig. Stänger av tv:n och ger mig på den bums!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*
Så, nu är även Sågspån och eld av Vibeke Olsson utläst. Fantastiskt bra den också, finns det några andra här som läst någon av de tre böckerna om Bricken? Jag tycker verkligen att de borde uppmärksammas mer :love:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste Vibeke Olssons Molnfri bombnatt och hennes serie som utspelar sig i Romariket när jag var i tidiga tonåren. Då blev jag superfängslad, men sen dess har jag inte läst henne alls. Av någon anledning har jag kännt ett motstånd mot hennes böcker nu, men har egentligen inga skäl till det mer än att jag fann dem så lättsmälta i tonåren. Kanske värt att ge det en chans?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste Vibeke Olssons Molnfri bombnatt och hennes serie som utspelar sig i Romariket när jag var i tidiga tonåren. Då blev jag superfängslad, men sen dess har jag inte läst henne alls. Kanske värt att ge det en chans?
Jag upptäckte dessa böcker just eftersom jag älskar Molnfri bombnatt. De är annorlunda, men väldigt bra. Läs dem!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Har läst klart Buzz av Anders de la Motte nu. Den var mycket bättre än Geim och faktiskt överraskande bra! Väldigt intressant om hur internet används dessutom. Ska försöka få tag på Bubble på biblioteket imorgon som är fortsättningen:).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst ut "kriget är slut" av Morgan Alling :) Tyckte den var bra skriven, men drogs liksom in i den. Lätt att beröras av den, men samtidigt inte jobbigt genom att man berörs "för mycket". Tyckte om den helt enkelt, men inte det bästa jag läst ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag hittade romanversionen av Hem till byn i pappas bokhylla igår. Det var ju en väldigt omtyckt TV-serie har jag förstått, och så skrev Thea Oljelund en bok baserad på serien (hon skrev ju även som kuriosa hästböckerna om Pirkko och Annika och Prince och allt vad det var).

Vissa böcker som skrivit efter serier tycker jag blir lite knäppa, men det kan bli bra och det har det blivit här. Nu har jag ju inte sett serien så jag kan inte säga om karaktärerna är rätt representerade och sådär, men det är en bra story och språket är bra och då är jag nöjd så länge :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste ut "Kajas resa" igår av Carin Hjulström. Hujeda mig vilken långdragen bok. Nu blev det Katerina Janouch "Modershjärtat. Behöver nåt lätt att läsa nu.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag läser Det verkliga livet av Hanne-Vibeke Holst just nu. Har inte läst något av henne förut men jag gillar den. Tycker om när kvinnliga huvudpersoner inte är sådär übernärande och typiskt "kvinnliga" (ni vet vad jag menar tror jag, jag har lite svårt att uttrycka det), och det är intressant att läsa om personlig utveckling.

Har bara kommit ungefär halvvägs, men hittills bär jag med mig den in i badrummet när jag ska borsta tänderna liksom. Det är ett tecken på en bra bok ;)

Tidigare i veckan läste jag Stjärnornas tennisbollar av Stephen Fry. Vilken roman alltså!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Har äntligtn börjat med Bukeboken, Du och jag och vi :D Gillar den, och hur den är skriven, men får lite onit i magen för misstänker att det kommer bli lite jobbigt längre fram...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp