Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men kära... Du SKA läsa Lasermannen! För bövelen!

Vi var ju med men vi såg inte hela bilden. Gellert Tamas väver samman Ny demokrati, nazistdemonstrationer som tilläts hetsa, We shall overcome osv till en miljö där man plötsligt förstår exakt varför en sån som Lasermannen blev möjlig.

I dessa dagar av en Breivik, av ett SD som beskrivs som "invandringskritiskt" och "islamkritiskt" i medlernas sämsta stunder och när SVT - SVT! - ställer frågan Hur mycket invandring tål Sverige - då känns Lasermannen mer aktuell än någonsin.

Och vill man inte läsa den som tidsdokument och samhällsskildring kan man läsa den som en ovanligt spännande deckare. Polisarbetet är oerhört bra skildrat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Lasermannen är en sån bok som jag har köpt flera exemplar av och frikostigt delat ut till vänner och bekanta. Den är otroligt bra och konstigt nog spännande fastän man vet hur den slutar.

Jag skämdes när jag läste den, var jag så ointresserad så jag kunde missa allt som hände politiskt då? :confused:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag missade det inte, jag var mitt i det - och ändå såg jag inte sammanhanget. Lasermannen var en ensam galning och jag såg inte samhällsklimatet som en hel bild. Det är klart att jag avskydde Ny demokrati men själva vidden av hur farlig deras retorik var, det fattade jag inte.

Lite samma upplevelse hade jag av Gellert Tamas nästa bok, De apatiska. (Om flyktingbarnen). Den tog mig riktigt, riktigt hårt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har fortfarande inte läst Lasermannen. Det borde jag kanske?

:eek: Härreguuud! Har du inte läst den än? :eek: :cry:

Det är den bästa bok jag läst. Den är gastkramande! Skulle jag bli strandsatt på en öde ö, hoppas jag att jag har den här boken med mig. Den är så overkligt verklig, och tja....du MÅSTE läsa den!

Jag missade det inte, jag var mitt i det - och ändå såg jag inte sammanhanget. Lasermannen var en ensam galning och jag såg inte samhällsklimatet som en hel bild. Det är klart att jag avskydde Ny demokrati men själva vidden av hur farlig deras retorik var, det fattade jag inte.

Lite samma upplevelse hade jag av Gellert Tamas nästa bok, De apatiska. (Om flyktingbarnen). Den tog mig riktigt, riktigt hårt.

Eller hur, man känner att man nog levt i någon liten bubbla, helt omedveten om vad det var för samtid, hur var det möjligt, här?
Ja, de apatiska är lika skakande. Minst lika skakande. Men när jag läste den, var jag på något sätt förberedd på att Gellert Tamas skulle ha något väldigt viktigt att berätta, inte bara gjort en story om något för att ge ut. Jag visste liksom att jag skulle bli tagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, det måste du! Men bered dig på att bli helt galen.

Den var först inte oproblematisk för mig, han skrev med sån vrede att hans granskade journalistblick skymdes en del. Men jag fick kapitulera, jag insåg att det inte går att tränga in i den frågan utan att bli just så förbannad som han var. Han går dock lite över gränsen i några personbeskrivningar - men själva samhällsfrågan granskar han så att man aldrig glömmer det.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det låter som jag får vänta med den ett litet tag. Just nu går all min ilska och energi åt till att vara förbannad på våra kommunpolitiker som vill lägga ner våra landsbygdsskolor. När jag samlat tillräckligt med energi ska jag ta itu med boken, jag vet redan nu att jag kommer att bli galen och det du skriver bekräftar ju det :crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

The Hunger Games ryckte verkligen upp sig! Har idag sträckläst nästan halva boken. Får se till att få tag på del 2 i trilogin. Men nu får det bli nästa del i House of Night-serien, "Hidden". Ungdomsböcker med en aning fånig handling, men jag fastnar verkligen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Om du gillar genren, så kan jag rekommendera the mortal instruments. En serie för unga vuxna som mina döttrar insisterat på att jag ska läsa. Det är på gång med filminspelning av den första, city of bones, och filmen kommer upp kommande sensommar. Skulle tro att böckerna till dess finns på svenska och är 'the next big thing' liksom.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mortal_Instruments
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack för tipset! Jag har den första delen liggandes i bokhyllan, en av alla jag ska läsa nån gång...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Om jag ska vara helt ärlig, så det senaste jag läste var Kalle Anka o Co som låg inne på toan :rofl:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men kära... Du SKA läsa Lasermannen! För bövelen!

Vi var ju med men vi såg inte hela bilden. Gellert Tamas väver samman Ny demokrati, nazistdemonstrationer som tilläts hetsa, We shall overcome osv till en miljö där man plötsligt förstår exakt varför en sån som Lasermannen blev möjlig.

I dessa dagar av en Breivik, av ett SD som beskrivs som "invandringskritiskt" och "islamkritiskt" i medlernas sämsta stunder och när SVT - SVT! - ställer frågan Hur mycket invandring tål Sverige - då känns Lasermannen mer aktuell än någonsin.

Och vill man inte läsa den som tidsdokument och samhällsskildring kan man läsa den som en ovanligt spännande deckare. Polisarbetet är oerhört bra skildrat.

Inspirerad av detta har jag nu beställt Lasermannen på Bokus, tillsammans med några Tintin på franska för att hålla igång språket.
Inte illa, eller hur?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh så bra:bow:

Jag håller faktiskt på att läsa om den. Får andnöd även denna gång. Läser just om rättegången mot VAM:s båda ledare 1991 när rättegången inleddes med att fem skinnskallar på åhörarbänken reste sig upp och gjorde hitlerhälsning. De båda åtalade reste sig och svarade på samma sätt.

Domaren gjorde inget annat än lät förhandlingen börja.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kul! Det är bra böcker, mer kvalitét än twilight skulle jag vilja säga.

-----------------------------



En annan fråga - är det fler än jag som använder goodreads? Jag såg igår att the english bookshop i uppsala hade fått in en platsansökan, utan cv men istället med sin goodreads-profil...:D Thats the way to do it! Är man boknörd så är man! :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Gissar att det är en form av rating-sajt för böcker? Du får gärna berätta lite mer dock :bump:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag hoppas jag hinner läsa dem snart, råkade börja läsa en liten distanskurs i skräck (litteraturvetenskap) och hinner knappt med något annat än de skönlitterara böcker jag ska läsa till kursen. :p

Jag har goodsreads, tycker det är suveränt. Hade en blogg förut, mest för att hålla koll på vad jag läst, men tycker att goodreads är mycket smidigare. Dessutom är det kul att så enkelt kunna titta vad andra tycker om de böcker jag läser. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Får tacka för tipset om goodreads, kul sida. Håller på att lägga upp en del av mina "lästa böcker". Inser att jag har läst rätt mycket genom åren.
Och det är klart, jag har ganska många böcker här hemma trots att jag tagit det väldigt lugnt med bokköpandet de senaste tre åren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 393
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 685
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp