Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Då måste du läsa uppföljaren också, En riktig våldtäktsman. Hon är verkligen jättebra!

Miran: men du får inte glömma att läsa Gillian Flynn:cry:. Jag läste ut Lasermannen igår kväll (lika kraftfull den här gången) och nästa jag börjar på blir Flynns Sharp objects.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

2 böcker avslutade i helgen: Skära för sten (Abraham Verghese) och Huset du älskade (Tatiana de Rosay). Den förstnämnda en härligt episk berättelse, som emellanåt fick mig att tänka på den försälskelse jag hyste för John Irving då jag var ung. Tjocka härliga böcker med spännande personporträtt. (Inga likheter i övrigt - mer känslan boken lockade fram hos mig). Lite besviken på slutet dock, jag hade velat ha "mer".

Huset du älskade var mer som en novell och lästes ut på ett halvt dygn. Inget jag kommer att minnas, men ok för stunden. Handlar om en änka i Paris under mitten av 1800-talet, då Paris genomgick stora moderniseringar, och hur hon kämpar emot omdaningarna. Något platt.

Nu läser jag Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper. Gillar den inte så mycket hittills - det är för grabbigt på nåt sätt.

Ser mest fram emot att reservationen av Helle Helles senaste bok ska anlända mitt bibliotek! ("Detta borde skrivas i presens") Jag är väldigt, väldigt förtjust i Helle Helle. (Recension: http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/i-vantan-pa-livet/)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Miran: men du får inte glömma att läsa Gillian Flynn:cry:. Jag läste ut Lasermannen igår kväll (lika kraftfull den här gången) och nästa jag börjar på blir Flynns Sharp objects.

Här glöms inget - jag har bara den stora förmånen att ha en meterhög boktrave att tugga mig igenom.:D

Sen har jag några böcker att skriva och en jul att fixa, så det är lite tidskärvt just nu ...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Då måste du läsa uppföljaren också, En riktig våldtäktsman. Hon är verkligen jättebra!

Tack för tipset!

Jag hittade denna på samma loppis som Skugges bok för 2:- i jättefint skick. Världens bästa loppis, alla pockets 2:- och alla inbundna 5:- och de har säkert tjugo hyllor där böckerna står i dubbla led. Jag klagar INTE :D Det blev ett gäng till som jag ite hunnit med ännu (jo, en Sprakfåle-bok läste jag visst :D), bl.a Tjuven av Göran Tunström som jag tycker mig ha hört goda saker om och lite annat som jag naturligtvis inte kommer ihåg nu... får återkomma ikväll :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Billiga begböcker är suveränt:love:

Miran: Bra:laugh:! Skippa jobb och julskit och lägg dig i badkaret med en bok;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl
Lyssnar nästan bara på ljudböcker numer, har 10mil till jobbet = massor av tid i bilen.

Just nu "Den tomma stolen" av J K Rowling. Före det "Tordyveln flyger i skymningen" och "Dandy".

Helt ok men blir ju inte samma sak som att läsa själv.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Billiga begböcker är suveränt:love:

Miran: Bra:laugh:! Skippa jobb och julskit och lägg dig i badkaret med en bok;)

Ska jag ligga där tills traven är utläst lär jag bli rätt skrynklig, för att inte tala om hur mycket pellets det kommer att gå åt ...:)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har just läst ut "Elisabeth Costello" av Coetzee, intressant bok.
Har påbörjat "När vi var föräldralösa" av Kazuo Ishiguro, en bra författare. Har inte kommit så långt men hittills är boken behaglig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Läser De sex misstänkta av Vikas Swarup (författaren till vem vill bli miljardär) och gillar den nog :) Funkar bra när man ligger hemma sjuk...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den ramlade jag ur halvvägs, kände inte alls kraften och magin från Slumdog... Hoppas att den funkar bättre för dig:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

nej, den är klart inte alls lika bra som slumdog, men gillar ändå upplägget :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läser Sharp objects av Gillian Flynn. Och jag säger bara åh!

Jag har tjatat om hennes Dark places men Sharp objects är ju ännu bättre.

Två småflickor mördas, en person (i det här fallet en journalist) som nystar i morden reser tillbaka till sin hemstad där hon tvingas möta sina gamla demoner. Känns det igen? Upplägget är snudd på kliché men i Flynns version blir det originellt, otäckt och oerhört spännande. De familjeband hon blottlägger är de svartaste jag sett på länge - utan att vara våldsam på det spekulativa viset.

Under förutsättning att hon får ihop det på slutet - vilket jag litar på att hon får - så kan jag varmt rekommendera den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Jag läser Shutter Island av Dennis Lehane för tillfället. Inte riktigt sådant jag brukar läsa, men jag tycker om den hittills även om jag blir lite förvirrad av alla namn.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har helt tappat läsförmågan, vilket är väldigt trist. Förmodligen beror det på min lite trista livssituation. Jag kan helt enkelt inte koncentrera mig. Sträckläste ju de fem första delarna av Min Kamp, men har totalfastnat i den sjätte. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom den bland annat består av typ 500 sidor essä om Adolf Hitler och nån analys av en dikt och så. För tillfället alldeles för svårt för mig :D

Läste däremot om Himmel och Helvete av Jon Kalman Stefansson för ett tag sen och det är fortfarande en av de bästa böckerna jag har läst någonsin. I hård konkurrens av Änglarnas sorg, som är fortsättningen. Har ni inte läst honom så gör det! Fantastiskt!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

En annan fråga - är det fler än jag som använder goodreads?

Nej men jag har sneglat på den länge så kanske är det bara en tidsfråga. Jag är däremot med på Boktipset som också har böcker på diverse språk utöver svenska men som tyvärr använder sig av Adlibris databas så det saknas en del man läste som barn eller antikvariatsklassiker. En del andra hickups finns också men dock ett forum och möjlighet att skapa listor på olika teman, chans att vinna böcker, blogga osv.

På min lista över icke lästa böcker där har jag nu runt 280 böcker så jag har också köpstopp. Ändå gav jag bort hur mycket som helst när vi flyttade i somras...

Just nu läser jag andra delen i Song of Ice and Fire-serien. Därefter blir det nog Caitlin Moran.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tappade också läsförmågan ett tag men den börjar sakta återvända.

Det som hjälpte mig var nog ett tips jag läste på nån bokblogg: att "tvinga sig" att läsa 20 minuter varje dag. Det funkade faktiskt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag ska försöka med det. Jag är ju ändå sjukskriven så jag har ju tid :P

Sen skulle vi läsa Moa Martinsson i bokcirkeln också och det enda jag tänkte var "BORING!" och så la jag ner :D Ska ge mig på något lagom lättsamt istället tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
15 372
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 684
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp