Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Gissar att det är en form av rating-sajt för böcker? Du får gärna berätta lite mer dock :bump:

Jag skulle hellre säga att man använder goodreads för att katalogisera vad man läst, ge omdömen på dessa, se vad andra gett för omdömen om dem, och att hämta massa inspiration på nytt att läsa utefter vad andra med liknande smak som man själv har - har läst. Det är också ett boksocialt media, där man ibland blir inbjuden till diskussioner - ibland med författaren själv, i typ bokcirkelformat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Får tacka för tipset om goodreads, kul sida. Håller på att lägga upp en del av mina "lästa böcker". Inser att jag har läst rätt mycket genom åren.
Och det är klart, jag har ganska många böcker här hemma trots att jag tagit det väldigt lugnt med bokköpandet de senaste tre åren.

Det är det som är bra med goodreads, att även gamla böcker kan segla upp i hierarkierna bland nyare. Ibland kan man liksom fastna i ett träsk där man känner att man 'har läst gamla böcker' och snöar in på bokus och adlibris-listorna på enbart nyutgivet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har just avslutat Elizabeth George senaste. Utmärkt, som alla hennes böcker.

Läser Mördaren i folkhemmet av Eberwall och Samuelson. Baserad på verkliga händelser. Så pass bra att man blir irriterad och förbannad över hur det gick till när Olle Möller dömdes.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Sitter inne och myser med te och musik, och har precis börjat med Coetzees Elisabeth Costello. Gjorde en raid i mina hyllor och tittade på vad jag försummat att läsa under ett antal år.
Det är problemet med att köpa för många böcker: en del förblir olästa trots att de faktiskt är bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Uh, jag gjorde också en raid. I min Kindle hittade jag 34 böcker (då är serier räknade som en) jag inte läst. Då har jag tre travar fysiska böcker i bokhyllan som också ligger på min TBR-lista. Så jag har insett att bortsett från nya delar i serier jag redan påbörjat är det köpstopp för min del.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag använder Boktipset.se, även där kan man katalogisera vad man läst och få tips om nytt samt diskutera böcker i allmänhet.

Har just nu tre böcker liggande uppslagna. Dels GWs tredje bok i Palmetrilogin, dels bukeromanen (det går tröögt :cry:) samt prisade Ingenbarnsland. De två sista är lån från bibblan som går ut snart så jag måste sätta fart om dom ska bli utlästa.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag läser En halv gul sol och kan inte låta bli att tycka att språket är lite haltande. För någon minut sedan läste jag en metafor i stil med "i omfamningen, där hon darrade, fick han en förnimmelse av en mur som rämnade". Aaaaaah om hon nu skakar, går undan OCH tänder en cigarett bör väl jag som romanläsare förstå att något i stil med det där händer? Stör mig även på de typ 32 beskrivningarna av Olannas skönhet jag hittills hunnit med såhär på sida 107. Jag minns faktiskt. Jag lovar.

Men historien verkar trevlig som sådan och fyller extremt många hål i min allmänbildning :D!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag läser En halv gul sol och kan inte låta bli att tycka att språket är lite haltande. För någon minut sedan läste jag en metafor i stil med "i omfamningen, där hon darrade, fick han en förnimmelse av en mur som rämnade". Aaaaaah om hon nu skakar, går undan OCH tänder en cigarett bör väl jag som romanläsare förstå att något i stil med det där händer? Stör mig även på de typ 32 beskrivningarna av Olannas skönhet jag hittills hunnit med såhär på sida 107. Jag minns faktiskt. Jag lovar.

Men historien verkar trevlig som sådan och fyller extremt många hål i min allmänbildning :D!

Ååå vad jag håller med! Jag la boken åt sidan häromnatten, jag kände att nej jag har inte råd att lägga min tid på den där boken. Jag vet hur rosad den blev här och jag kände bara att nej, den boken må vara vacker och upplysande - absolut, men i sin berättelse, men hur dramaturgin framställs är liksom...nä. Jag känner mig lite idiotförklarad ibland.

Jag har inte läst färdigt boken, och vet inte om jag kommer göra det ens, men jag gav bara 5:- för boken på myrorna så det må vara hänt att den förblir oläst. Kanske tar jag upp den igen en ovanligt långtråkig dag, man vet aldrig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

The Hunger Games ryckte verkligen upp sig! Har idag sträckläst nästan halva boken. Får se till att få tag på del 2 i trilogin. Men nu får det bli nästa del i House of Night-serien, "Hidden". Ungdomsböcker med en aning fånig handling, men jag fastnar verkligen.

Jag läser ungdomsböcker som ren avkoppling. House of Night-serien har jag läst alla delar av, men den börjar bli rätt tjatig. Samma gäller den andra serien som du blev rekommenderad, som börjar med City of Bones. De första två, tre böckerna är bra för sin genre men sedan blir det väldigt tjatigt. Fattar inte varför alla ungdoms- och fantasyböcker måste vara en del i en serie. Känns bara som en pengagrej efter ett tag.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tyckte väldigt mycket om den boken men början VAR faktiskt både tjatig och lite trist. Men den tog sig allt eftersom.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser ungdomsböcker som ren avkoppling. House of Night-serien har jag läst alla delar av, men den börjar bli rätt tjatig. Samma gäller den andra serien som du blev rekommenderad, som börjar med City of Bones. De första två, tre böckerna är bra för sin genre men sedan blir det väldigt tjatigt. Fattar inte varför alla ungdoms- och fantasyböcker måste vara en del i en serie. Känns bara som en pengagrej efter ett tag.

Ja, jag kan hålla med om att det blir lite tradigt. House of Night är nu inne på den nionde eller tionde boken, jag har hört att det ska bli tolv stycken. En trilogi eller liknande kan jag tycka är helt okej, men en hel serie som är så lång känns lite överdrivet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Absolut inte. Jag fick på skallen av Gabbi men den fångade mig aldrig. Det var liksom för episkt, för breda penseldrag. Ska man skildra historia genom individer måste man ändå gå lite närmre individerna. Jag tyckte den var ganska trist.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Delvis KL

Apropå ungdomsböcker - har någon här läst Amanda Hellbergs "Jag väntar under mossan" ? Jag ska köpa lite böcker till min dotter i julklapp, och när jag snabbt bläddrade i den i bokhandeln såg den riktigt fantastisk ut. Men är den jätteläskig? Typ mardröm? Dottern är 12 och har en tendens att bli mörkrädd av en viss typ av skrämsel, inte spöken och monster, men ansikten typ.....

Jag borde kanske fråga i Ungdomsforumet...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Absolut inte. Jag fick på skallen av Gabbi men den fångade mig aldrig. Det var liksom för episkt, för breda penseldrag. Ska man skildra historia genom individer måste man ändå gå lite närmre individerna. Jag tyckte den var ganska trist.

Ah. Jag trodde typ hela buke var frälsta, jag fick det intrycket. Vad skönt att jag inte är ensam om att inte gilla den, jag kände mig lite geeky som inte klarar av sån bok.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Svag i anden som jag är bröt jag just mot köpstoppet och gjorde en ny beställning:

Peter Ames Carlin - Bruce
Suzanne Collins - Hungerspelen
Arne Dahl - Hela havet stormar

Cdons fel, när jag köpte ett par tv-serier där nyligen fick jag en rabattkod på 50 spänn och då måste jag ju utnyttja den:mad:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Cdons fel, när jag köpte ett par tv-serier där nyligen fick jag en rabattkod på 50 spänn och då måste jag ju utnyttja den:mad:

Självklart, säger ju sig självt ...:D

Själv läset jag Belinda Bauers tredje bok Ni älskar dem inte. Den första gillade jag - mycket - den andra hade jag lite svårt för och den här gillar jag - mycket - hittills.

Att jag inte gillade den andra var inte för att den inte var välskriven utan för att lösningen på det hela var ett av de tråkigaste jag vet. Mer kan jag inte skriva utan att avslöja handlingen. Men jag kände mig lurad, vilket jag inte har något emot, men lurad på fel sätt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har just läst tre Ture Sventon-böcker :D De är ännu roligare nu än de var när jag var liten!

Läste - eller skummade - nyss även Linda Skugges Bloggbok som jag hittade för ett par kronor på loppis. Vissa bitar är hemskt roliga, men man får bläddra förbi rätt mycket också tyckte jag.

Håller på med Flickan och skulden av Katarina Wennstam nu, otroligt gripande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
15 372
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 684
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp