Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har nu gett mig på "Cancerkliniken" av Solsjenitsyn.
Den utspelar sig på 1950-talet någonstans inte helt centralt i Sovjetunionen.
Jag slås av en del likheter mellan skildringen i boken och dagens Svenska sjukvårdssystem. Samma klagomål på bristande kontinuitet (!), samma typ av arbetspass för underläkaren på ett sjukhus, samma typ av krav på att underläkaren på sjukhus ska göra arbetsuppgifter som egentligen passar bättre hos mindre kvalificerad arbetskraft.

Intressant, faktiskt, med de likheterna.

För övrigt en skicklig författare som jag väntat för länge med att "angripa".
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Visst är de? Jag skrattade så att jag höll på att gå åt när jag läste dem sist, så vansinnigt mycket knäppa grejer. När de bygger bassäng i ladan, och att Loranga alltid springer runt i badrock och med en tehuva på skallen, och att Dartjangs farfar (eller är det pappa?) bor i en gammal tall, jag vet inte om jag är otroligt barnslig men jag tycker att det är så himla roligt.

Då är jag också otroligt barnslig ;)

Några citat från denna fantastiska bok:

Men under soffan ligger det en liten röd tjock pojke. Han har små små snälla ögon och stora röda öron och kinder som hänger rakt ner.
Han heter Masarin och är ganska stark, ungefär så stark som man brukar vara i den åldern. Annars är det inget särskilt med honom, han äter bullar och läser serier och går omkring så där som man brukar göra.

"Så var det med den saken, nu ska jag bara svalka av mej lite, tur att man har badrocken på, för det känns kyligt i vattnet", sa Loranga och for på öronen i bassängen med badrocken fladdrande som ett jätteskärp efter sig.
Han simmade fyra varv för att öva upp sig, för egentligen kunde han ju inte alls simma, men så krockade han med en gädda så han kom av sig precis. Han krånglade sig upp på kanten igen och satte sig bredvid Masarin.
"Eländiga gäddor", sa han. "Det är fjärde gången jag krockar på två dar."
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

och att Loranga alltid springer runt i badrock och med en tehuva på skallen

"Med en sådan där tehuva på knoppen kommer du inte in i det här fängelset" :rofl:

Bara det faktum att tigrarna bleknar...för att inte tala om giraffens sömn...eller varför inte bara nämna alla gamla svenska schlagerdängor de sjunger. :D

Själv hittade jag häromdagen den gamla 70-talsklassikern "När barnen tar makten" i en gammal barndomslåda. Fullkomligt galet underbart 70-talsdrama om dagisbarnen som binder sina fröknar. Jag måste snarast se till att skaffa den där boken om 70-talets barnlitteratur som tar upp just den. Har någon av er läst den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag läser en riktig sagofarbror. Han har inget att säga, inget han vill ta upp och diskutera - men de 600 sidorna bågnar av ren berättarglädje, han verkar skriva enbart för lusten att berätta. Och han gör det ruskigt bra, det är en fröjd att läsa trots att han inte har något annat ärende än just att få berätta.

Jag var grymt imponerad av hur han redan på de första sidorna gav en så tydlig bild av sin protagonist, man greppade honom direkt. Halvvägs igenom boken börjar jag sakna lite fördjupning av karaktären, men den lyser helt med sin frånvaro. Allt krut läggs på att komplicera intrigen istället. Men det är nog också den här författarens signum.

Läser Duma Key av Stephen King.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Stephen King har jag aldrig riktigt kommit överens med. Men det är ju tjugo år sedan jag försökte sist, så jag kanske skulle ta mig till biblioteket som ligger 100 meter från min arbetsplats och prova igen (vägrar att köpa en bok av en författare som jag egentligen inte tror att jag kommer att gilla).

Har inte läst klart cancerkliniken, men har gett mig på Lasermannen parallellt.
Väldigt trevligt skriven, tycker jag, för trots att det är en biografi/dokumentär, får den verkligen karaktären av självläsande deckare. Mycket bra.
Och så det uppenbara: bra dokumentär av samtiden...

man ser ju en viss kritik i boken mot att "lasermannen" fick göra värnplikt trots pågående behandling inom psykiatrin.
Men det var nog inte konstigt. På den tiden gjorde ju i stort sett alla män värnplikten, och självklart kollade inte Pliktverket alla unga män vad gäller psykiatrisk problematik.
Däremot kan man ju vara kritisk mot, som det verkar, bristande åtgärder när flera officerare upptäckte en uppenbar problematik, konfliktbenägenhet, brottsbenägenhet och våldsamhet.
Då tycker jag att man självklart borde ha skilt honom från värnplikten med omedelbar verkan.
Att sätta en konflikt- och våldsbenägen individ på slottet verkar ju mer än lovligt korkat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Inte så mycket skönlitteratur här, men läste nyss ut "Det amerikanska löftet" av Martin Gelin och har nu börjat på "Den amerikanska högern" av samma författare. Helt klart intressanta inblickar i det amerikanska samhället!

Samtidigt varvar jag med "Tänka, snabbt och långsamt" av Daniel Kahneman. Har skrattat högt flera gånger redan över redogörelserna hur våra hjärnor hanterar och sorterar det ständiga inflödet av information, samtidigt som de försöker att inte bränna mer krut än nödvändigt på det. Mycket fascinerande om man har det minsta intresse för psykologi och vad som försiggår inuti huvudet på oss utan att vi reflekterar över det.....
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst Såld av Zana Muhsen under julhelgen. Otrolig historia men översättningen (tror att detta var en tidig utgåva så förhoppningsvis har den blivit reviderad vid det här laget) lämnade lite att önska. Ett enkelt exempel - där det är uppenbart att det på engelska stått "sleep with him" står det "sova med honom", när meningen definitivt är "ligga med honom".

Jag började läsa Denise Rudbergs första deckare, Ett litet snedsprång, igår kväll. Tycker att hennes språk är anskrämligt i vanliga fall, men både Resumé och Bokhora hade gett den fyror i betyg, så när jag kunde köpa den för 19:- på CDON gjorde jag det (och lät mamma och pappa ge mig den i julklapp ;)) - och den är riktigt bra och spännande hittills! Språket är också mycket bättre och uthärdligt än i chicklit-en hon kommit med tidigare. Återkommer när jag är klar!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, det är ofattbart att han inte fångades upp bättre av lumpen, där visade han ju verkligen vad han gick för. Det spårade ju faktiskt ur totalt för honom.

Under tiden i fängelset har han fått diagnosen autism. Det tror jag förklarar en del av hans beteenden för mig. Hans sociala förmågor lämnade ju en del övrigt att önska, om man säger så.

Stephen King har jag inte läst sedan 80-talet, tappade intresset för skräck och övernaturligt redan då. Jag vet inte riktigt vad som fick mig att köpa Duma Key - tror helt enkelt att titeln lockade, det lät så... americana.

Och jag får säga, jag läser med fröjd för att han berättar så skickligt. Skräck intresserar mig dock fortfarande inte. Jag drömde mardrömmar inatt efter att jag läst mig trött. Men det kan också bero på att jag surfade runt på rasistsajter igår kväll:crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*
Läser om "Jorden de ärvde", nu när jag fick "P.S" i julklapp... Så i det här hemmet diskuterar vi just nu fideikomiss och internatskolor :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Stephen King har jag aldrig riktigt kommit överens med. Men det är ju tjugo år sedan jag försökte sist, så jag kanske skulle ta mig till biblioteket som ligger 100 meter från min arbetsplats och prova igen (vägrar att köpa en bok av en författare som jag egentligen inte tror att jag kommer att gilla).

.

Läs Blaze eller Maratonmarschen. Christine är också ett av hans mästerverk. Bag of bones har väldigt fina personporträtt enligt mig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Själv har jag laddat upp med en rejäl hög Martin Cruz Smith efter att alldeles för sent, pinsamt sent faktiskt, upptäckt denna fantastiske författare. Han påminner mig om en formell Jpseph Wambaugh. Ämnet i böckerna må vara polisarbete, men behållningen är språket och gestaltningen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag läser för tillfället Stephen Frys första biografi: Moab was my washpot. Än så länge är den otroligt intressant och även om jag inte har kommit så långt alls är jag rätt säker på att den kommer fortsätta att vara intressant - Stephen Fry fascinerar mig och så skriver han väldigt bra i mitt tycke.

Ser mycket fram emot mitt jullov med den här boken :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Stephen Fär en skicklig författare tycker jag. Underhållande, självutlämnande och med väldigt god språkbehandling.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag läser en riktig klassiker; Gudfadern av Mario Puzo (från -69!). Oväntat bra måste jag säga:).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag läser för tillfället Stephen Frys första biografi: Moab was my washpot. Än så länge är den otroligt intressant och även om jag inte har kommit så långt alls är jag rätt säker på att den kommer fortsätta att vara intressant - Stephen Fry fascinerar mig och så skriver han väldigt bra i mitt tycke.

Ser mycket fram emot mitt jullov med den här boken :)

Jaaa, den är underbar! Jag sträckläste den för några år sedan :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapplån.

Snuffsan, mandalaki (och andra som också läst Cirkeln fast inte nämnt det de senaste sidorna):

En tjej som fyller tolv, är hon för ung för Cirkeln? Den står listad som "tonår" på bokus, därför jag funderar. Hon uppskattar fantasy men är inte frälst.

Vad tror ni? :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har ingen koll på hur 12-åringar är... Men är hon hyggligt mogen så går det nog. Jag läste nog vuxenböcker alldeles för tidigt för jag ville känna mig stor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
15 354
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 684
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp