Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Första delen var suverän. Handlar mycket om författarens far, om åldrande och död och om hur pappan påverkade Knausgård.

Tvåan har jag inte kommit så långt i än men den handlar om knausgårds liv i sverige när han var småbarnsfar. Jag är lite förbluffad över hur totalt egocentrisk han framstår!

Men jarakamandan kan nog berätta mer, hon har läst allihop och älskade dem, tror jag:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Eh, jag säger läs läs läs! :D

Håller på med sexan nu men det funkar sådär att kombinera hans djupa resonemang om saker och ting med min för tillfället ofokuserade hjärna...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl

Min hjärna är fortfarande off så jag har inte läst på länge. Men har beställt hem Robin Hobbs nyaste, City of Dragons. Lagom svår fantasy. Och sen köar jag på Sophie Kinsellas senaste också :D

De närmsta två veckorna ska jag gå facklig grundutbildning, så lär vara ganska slut i huvudet :eek:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tycker det är generellt svårt att hitta riktigt, riktigt bra böcker som tar dig på en intellektuell och emotionell resa, och som stannar kvar i minnet länge. Men nu har jag haft sån otrolig tur att jag lyckats hitta tre sådana böcker, på raken!
Så jag bara måste dela med mig:)

Rupture, av Simon Lelic
En fruktansvärt obehaglig men gripande bok om två parallella mobbinghistorier som får mig att undra över om det finns någon gräns för hur vidriga människor kan var mot varann

South Riding Av Winifred Holtby. En underbar och nästintill episk historia om lantliga England mellan världskrigen. Går visst på TV oxå (eller har gått) vilket jag missat helt

The Crying Tree, av Naseem Rakha. En oerhört gripande historia om hur illa vi kan göra varann, utan avsikt. Och om hur farligt det kan vara att kliva utanför de snäva normerna om kön och sexualitet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapplån

Har precis läst ut det som utkommit av serien/serierna om Cassie Palmer/Dorina Basarab av Karen Chance, en urban fantasyserie jag varit helt inne i de senaste veckorna. Jag kan verkligen rekommendera den till den som gillar genren. Speciellt en av karaktärerna fastnade jag för, jag gillar att författaren lyckas beskriva karaktärens alla negativa sidor, som verkligen tenderar till att ta överhanden över de positiva, men att jag som läsare ändå lyckas gilla karaktären. Och det märks att det är med flit, inte bara jag som är konstig. ;)

Är det förresten bara jag som känner en slags sorg när jag läst klart en bok eller serie och den är slut eller det inte kommer nya delar på ett bra tag?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Är det förresten bara jag som känner en slags sorg när jag läst klart en bok eller serie och den är slut eller det inte kommer nya delar på ett bra tag?

Det är du inte ensam om.

KL
Läste nyss ut I Mörka Domäner, Val McDermid. Gillar hennes skrivsätt, men inser när jag läser att jag skulle vinna en hel del på att läsa den i orginalspråk. Har tidigare läst Ett fjärran Eko, till vilken detta är en fristående fortsättning (= samma by/stad/område, samma poliser).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tvåan har jag inte kommit så långt i än men den handlar om knausgårds liv i sverige när han var småbarnsfar. Jag är lite förbluffad över hur totalt egocentrisk han framstår!

Är halvvägs nu och han är - magnifik.

Ser i tidningen att han ska lanseras i USA och om det säger Knausgård själv Det är absurt, jag skildrar små löjliga saker i mitt liv.

Och det ÄR absurt. Han ÄR egocentrisk. Jag har svårt att förstå vad som kan få mig så extremt intresserad av denne norrmans liv, i synnerhet som hans reflektioner om mycket får mig att resa ragg. Men jag tror det är att han skriver så fantastiskt bra. Han har järngrepp om sin extremt realistiska och detaljerade text.

I boken säger en författarkollega till honom "Du skulle kunna skildra ett toalettbesök över 20 sidor och få läsaren att gråta" och jag håller med - inte om gråtandet men att han är mästare på att få flyt även i osannolikt detaljerat berättande.

Grym läsning!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Håller på att läsa Natascha Kampusch självbiografiska bok 3096 dagar och tja, den är svårläst. Men p.g.a hennes sätt att skriva, hittar inte flytet som jag brukar göra när jag läser.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu blir jag ännu mer sugen på Knausgård! Hade tänkt börja på den förra helgen, men hittade den inte. Snubblade då över en bortglömd bok och läste den istället: I skuggan av ett brott av Helena Henschen. Den handlar om de s k von Sydowska morden och är ett försök att hitta en förklaring till varför de skedde. Det blir också en intressant tidsskildring och en släkthistoria.

Nu har jag jobb upp över öronen, men nästa vecka åker jag på kurs och då ska Knausgård med i bagaget! Får inte glömma att leta rätt på den!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har jag läst Min kamp del 1 och jag håller med, helt fascinerande! Kan inte fatta var all detaljrikedomen kommer ifrån, och har svårt att förstå hur han kan skriva så utan att det blir tråkigt. Var iväg och köpte del 2 också, så nu kan jag börja på den närsom.

Köpte också Morgon i Jenin och Kristina Olssons Änglavakter som jag tryckte in samtidigt som jag läste Knausgård (behövde tydligen lite omväxling:))Som tur är passerade några vänner så att jag kunde ge bort några lästa böcker - jag bor i ett hem där det ligger böcker överallt för att inte bokhyllorna sväljer dem. Och tidningar...

Änglavakter gjorde mig tyvärr lite besviken. Jag har inte läst de två första, men det var inte svårt att komma in i den. Men intrigen, och sättet att skriva - njae... kanske blev jag mer besviken eftersom jag läst så positiv kritik av denna bok.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kom på att jag gillar Michael Crichton så nu läser jag allt jag kommer över av honom :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Del 2 är väldigt annorlunda, han skildrar sitt liv från en annan utgångspunkt. Och fortfarande lika bra:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag är på del 3 i Hungerspelstrilogin. Det är verkligen inte sånt jag brukar läsa och jag vet inte riktigt vad jag ska ge för omdöme. Underhållande, om man får kalla dem så, fast samtidigt rätt obehagliga. Hade nog förväntat mig lite mer djup, lite mer existensiella frågor. Men jag har läst böckerna ganska snabbt och direkt efter varandra så jag har inte haft så mycket tid att grubbla.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapplån

Läser Tipping the velvet av Sarah Waters, jag kan verkligen rekommendera den. Hon skriver otroligt vackert och målar upp scenerna. Den utspelar sig i Storbritannien under 1890-talet, och handlar om en lesbisk kvinna. Väldigt intressant än så länge, har läst drygt halva boken. Så snart jag läst ut boken ska jag se på filmatiseringen BBC gjort av den, såg på introt häromnatten och den verkar riktigt välgjord.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag har läst helt vansinnigt mycket på sista tiden. Kommit på att biblioteken i Sverige är riktigt bra - och man får ju beställa böcker! Från andra bibbor! Gratis! :D ((Ja, det är ett år sedan - på dagen faktiskt - som jag flyttade hem. Vänjer mig fortfarande...))

Jag har läst mycket ungdomsböcker, säkert över 20 stycken. Både såna som jag själv läste i tonåren (Anita Eklund Lykull!) som mer nyutgivna (Johanna Thydell, Katerina Janouch) - och så Barbro Lindgrens Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner. Oj, vad jag älskar dem!

Andra är från de senaste två månaderna är...

Aprilhäxan av Majgull Axelsson
Avig Maria av Mia Skäringer
Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen
Svarta vykort av Marcus Birro
Vecka 26 av Sofie Sarenbrant
Fly away home och Best friends forever av Jennifer Weiner
Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs
Ya-Ya-flickornas väg till fullkomlighet av Rebecca Wells
Vildängel av Lina Forss (ingen höjdare)
Lite krönikesamlingar - Malin Wollin, Hillevi Wahl, Linda Skugge, Ann Söderlund, Martina Haag
Glada hälsningar från Missångerträsk av Martina Haag (älskade!)
14 år till salu av Caroline Engvall
Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski
Brunstkalendern av Emma Hamberg
Dotter önskas av Katerina Janouch
Tarzans tårar av Katarina Mazetti
En liten smula underbar av Dawn French

Ja, jag läser jättefort :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag är varken road av ungdomsböcker eller fantasy. Vad tror ni, skulle jag ändå ha någon behållning av Cirkeln?

Jag är nyfiken på den eftersom den är svensk, uppmärksammad och fått bra recensioner.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Första delen var suverän. Handlar mycket om författarens far, om åldrande och död och om hur pappan påverkade Knausgård.

Tvåan har jag inte kommit så långt i än men den handlar om knausgårds liv i sverige när han var småbarnsfar. Jag är lite förbluffad över hur totalt egocentrisk han framstår!

Jag velar så väldigt kring om jag ska eller ej. Det där egocentriska kanske är vad feministkritikerna rasar över när det gäller hans böcker då? De verkar ju bara avsky honom och lägga honom i kategorin extrem mansgris med ångest.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fast det är han. Extrem mansgris med ångest, alltså. Men han är inte dum. Därför tolkar jag - åtminstone just nu - hans skildring av sig själv på den punkten som rätt skoningslös. Han försöker inte försköna sig och sitt handlande utan hänger ut sig själv som han är.

Sen är det obehagligt att han öser förakt över femininiserade män, med tanke på att en landsman till honom skrev ett helt manifest bl a om sådana innan han försökte spränga regeringen i luften och skjuta ihjäl ett socialdemokratiskt ungdomsläger - men återigen, jag tror att han hänger ut sig själv. Han är hela tiden på jakt efter sin egen ömklighet. Tror jag.

Läs honom, han är fantastisk.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag är varken road av ungdomsböcker eller fantasy. Vad tror ni, skulle jag ändå ha någon behållning av Cirkeln?

Jag är nyfiken på den eftersom den är svensk, uppmärksammad och fått bra recensioner.

Jag är road av både ungdomsböcker och fantasy och jag tycker Cirkeln är klart överskattad. Så du kommer säkert gilla den. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 344
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp