Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nej, feel-good skulle jag absolut inte kalla Ya-Ya-böckerna. Visst är vissa flashbacks riktigt roliga, men ofta sätter man skrattet ganska rejält i halsen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Niceville har legat och väntat på mig sen i julas. Började äntligen på den igår, och hittills är jag mer än nöjd!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu seglar Pip-Larssons! har jag rimligtvis läst någon gång... för några år sedan fick jag en hel bärkasse med gamla barnböcker från loppisar och liknande i julklapp och just Unnerstads dök upp i den saliga blandningen, men det var bara dessa två. Kastrullresan hade jag sedan tidigare...

Jag gillar dem också, men de är väldigt jobbiga att läsa högt, tycker jag. Det är något med meningsbyggnaden. Jag har samma problem med Astrid Lindgrens böcker, så jag tror att det är något slags generationsklyfta som slår igenom.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vaknade tidigt i morse och läste ut Niceville. Jag tyckte riktigt bra om den, den tog upp allvarliga saker ur en för mig ny vinkel och var skriven på ett sätt som gjorde den spännande. Jag ville verkligen veta hur det skulle gå för huvudpersonerna!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag vill komma med en uppmaning till alla bukare - läs Morgon i Jenin av Susan Abulhawa! Den är fantastiskt intressant, upplysande, tankeväckande och så oerhört tragisk! Om palestinakonflikten, om livet i fångläger, om Fatahs uppkomst, om hur allt detta elände skadar människorna som tvingas leva mitt i det etc.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag gillar dem också, men de är väldigt jobbiga att läsa högt, tycker jag. Det är något med meningsbyggnaden. Jag har samma problem med Astrid Lindgrens böcker, så jag tror att det är något slags generationsklyfta som slår igenom.

Jag älskade när mamma läste högt ur Unnerstad och drog till med skånska i Farmorsresan. Jag var i Skåne!

Är det någon som läst Malcolm Gladwells "Blink - den intuitiva intelligensen"? Jag är mitt i den nu och den är rätt fascinerande. Allt om hur snabbt vi bedömer något och framför allt har han väldigt intressanta exempel på detta i allt från speed dating till falska konstverk och krigsstrategier.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag vill komma med en uppmaning till alla bukare - läs Morgon i Jenin av Susan Abulhawa!

Hm... Den har jag stått och fepplat med flera gånger i affären. Låter som den är läsvärd, alltså:)

KL

Läser just nu: Inlåsta av Emma Donoghue. Inte kommit så långt men läser allt snabbare. Efter den inledande irritationen över att hon låter en femåring resonera som ingen femåring kan så blev jag bara mer och mer gripen. Hon är ju inte ute efter realism, hon är ute efter att skapa en egen värld och det gör hon så bra! Bra litteratur gör ju just det...

Och som sagt, jag är väldigt gripen:cry:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag har identifierat vad mitt problem med språk / meningsbyggnad i dessa böckerna är - kommateringen är alldeles uppåt väggarna (jämfört med vad vi tycker är rätt nu). Till exempel "Det kom en man, på vägen" eller "Mamma hade funderat på, vad hon skulle laga till lunch" (påhittade exempel).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det där är gammaldags skolkommatering. Varje fullständig sats, subjekt+predikat, skulle ha ett komma efter sig. Jag får knottror bara av att se dina exempel:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läser just nu: Inlåsta av Emma Donoghue. Inte kommit så långt men läser allt snabbare. Efter den inledande irritationen över att hon låter en femåring resonera som ingen femåring kan så blev jag bara mer och mer gripen. Hon är ju inte ute efter realism, hon är ute efter att skapa en egen värld och det gör hon så bra! Bra litteratur gör ju just det...

Och som sagt, jag är väldigt gripen:cry:

Hm. Klar nu. Och mitt intryck är kluvet. Jag tycker att berättelsen och gestaltningen är fantastisk i det som sker i rummet där mamma och barn är inlåsta, men nästan inte funkar alls när det gäller det som sker utanför.

I skildringen utanför rummet håller jag nog med den recensent som skrev att boken ju faktiskt inspirerats av Fritzl-fallet och att författarens tolkningsanspråk av det som hände där innebär att ondskan trivialiseras. Men inne i rummet, där är berättelsen otroligt bra.

Läser just nu: Terroristerna av Sjöwall/Wahlöö. Hundra år sedan jag läste den men vilket lysande språk de hade...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag tänkte att det nog egentligen *var* rätt men för mig är det alldeles uppåt väggarna.

Det kliar!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Äh, det är inte rätt, det är omodernt nu! Det finns säkert nåt slags regel för kommatering men den där gamla om fullständig sats gäller inte. Som tur är;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Efter att ha upptackt eboken pa telefonen sa har mitt lasande fatt sig ett valdigt uppsving! :bow:

Funderar nu lite pa vad jag ska lasa harnast. Ar lite sugen pa The Night Circus av Erin Morgenstern. Den ar ju valdigt hypad. Nagon som har last den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Nu har jag så många olästa böcker liggande att jag skäms, jag köper mer än jag läser och det känns inte alls bra. Lagom till bokrean får det bli köpstopp (brukar ändå inte handla då så det är inte så svårt;))

Det jag har liggande är:

Kristina Sandberg: Att föda ett barn
Sophie Hannah: Lilla hjärtat
Peter Höeg: Elefantskötarnas barn
Vikas Swarup: De sex misstänkta
Elly Griffiths: Flickan under jorden
Elly Griffiths: Janusstenen
Karin Alfredsson: Den sjätte gudinnan
Kristofer Ahlström: Bara någon att straffa
Natascha Kampusch: 3096 dagar
Lionel Shriver: Priset man betalar
Karl Ove Knausgård: Min kamp 2
Arne Dahl: Viskleken
Monica Ali: Sommaren i Mamarrossa

Massa bra läsning men....:crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Djupt nere i Fågeln som vrider upp världen av Hakuri Murakami. Härligt mystisk och filosofisk samtidigt!:love: Återkommer när jag läst klart.....
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag vill komma med en uppmaning till alla bukare - läs Morgon i Jenin av Susan Abulhawa! Den är fantastiskt intressant, upplysande, tankeväckande och så oerhört tragisk! Om palestinakonflikten, om livet i fångläger, om Fatahs uppkomst, om hur allt detta elände skadar människorna som tvingas leva mitt i det etc.

Håller med! Den var en av de bästa böckerna jag läste förra året!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läste färdigt Murakami. Härligt mystisk bok, lite som Alice i Underlandet. Folk dyker upp och försvinner, det händer konstiga saker och när boken är slut sitter man med ett fånigt leende och fattar inte allt... men jag gillade den, mycket!

Ledig vecka så mer läsning än vanligt. Har tagit en paus från en fantastisk bok, Thomas Bannerheds Korparna. Otroligt bra! Det var länge sen jag läste en så bra skildring av uppväxt och relation barn-förälder. Läs!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läste färdigt Murakami. Härligt mystisk bok, lite som Alice i Underlandet. Folk dyker upp och försvinner, det händer konstiga saker och när boken är slut sitter man med ett fånigt leende och fattar inte allt... men jag gillade den, mycket!

Ledig vecka så mer läsning än vanligt. Har tagit en paus från en fantastisk bok, Thomas Bannerheds Korparna. Otroligt bra! Det var länge sen jag läste en så bra skildring av uppväxt och relation barn-förälder. Läs!

Ja visst är Fågeln underbar - påminner mig mycket om Mästaren och Margarita.

Kul att höra att Korparna är bra. Jag velar om jag ska köpa den nu eller vänta för läsas ska den eftersom jag dessutom har det mesta av mina rötter i bonde-Småland och bodde där som liten. Jag har nu räknat ut att jag har 160 olästa böcker i hyllorna nämligen och ändå kunde jag inte låta bli att beställa sju till från bokrean. Gaaah...men nu har jag iallafall börjat läsa gamla saker i hyllorna för att beta av också och jag har ett betygssystem så 4-5 har jag kvar och 1-3 böcker hamnar hos vänner, i byteshyllan på jobbet eller hos Myrorna.

Just nu läser jag första delen i Game of Thrones och började faktiskt på den innan jag visste att TV-serien skulle starta nu i veckan. :D Den fick helt enkelt så bra mottagande av en av mina bästa kompisar.

Efter den funderar jag på att läsa Cajsa-Stina Åkerströms bok om pappa Fred. Någon som kan rekommendera den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Idag läste jag ut "Angelologi - Änglarnas tecken" av Danielle Trussoni. Lite som Da vincikoden fast med änglar. Höll inte riktigt upp till mina förväntningar.

Läste även ut snabbt och säkert "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist. Man vet vad man får när man läser Karins böcker. Lite skratt och en å annan tanke :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Cajsa-Stinas bok läste jag i somras. Sådär, tyckte jag. Inget litterärt mästerverk, precis - så den rekommenderar jag inte. Läs Korparna istället! ;)
Handlingsmässigt finns paralleller!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp