Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Eftersom jag lovade Mammas att skriva vad jag tyckte om Tipping the Velvet (visst var det den här tråden du pratade om?) kommer mina tankar om den här.

Jag tycker boken var bra! Kanske inte så förvånande med tanke på att det är en historisk roman, med lesbiska karaktärer, vilket är en kombination jag uppskattar. Den är skriven ur förstapersonsperspektiv och språket flyter på bra, och stör inte läsupplevelsen. Handlingen och allt huvudpersonen får vara med om är ganska otroligt, men det tyckte inte jag var något problem. Sexscenerna kändes väldigt lagom, och var inte bara där för att det är kul med massa sex i en bok, utan för att de tillförde någonting till boken.

Nu när jag läst klart den boken ska jag fortsätta på Gabaldons Voyager och Brandon Sandersons The Alloy of Law, som jag höll på att läsa innan jag blev distraherad av Tipping the Velvet :p Den förstnämnda känner jag lite sådär inför. Gabaldons serie börjar kännas fruktansvärt tjatig nu, men eftersom jag ändå vill veta hur det slutar lär jag fortsätta läsa den. Sandersons bok tycker jag är bra, om än inte lika bra som de andra böckerna han skrivit.

Och eftersom jag ändå skriver i tråden tänkte jag be om att få lite boktips. Jag läser nästan enbart på engelska, men skulle nu vilja läsa någonting på svenska. Problemet är att jag inte har en aning om vad som kan tänkas vara läsvärt! Jag vill helst läsa någonting där originalspråket är svenska, men en vettig översättning från vilket språk som helst, förutom engelska, fungerar också. Jag vill inte läsa någon ”klassiker”, eftersom det är vad jag brukar läsa när jag väl läser på svenska, annars är jag beredd att testa det mesta. Så, har någon några tips på läsvärda böcker på svenska?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bo Balderson-serien, Johan Theorin, Jonas Gardell... det finns ju hur mycket som helst. Jag är även rätt förtjust i Viveca Lärn i lagom doser. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har egentligen inte tid att läsa nu, men jag blir bara mer sugen på Tipping the velvet istället för min studielitteratur efter att du tycker om den. :D Och jo, det var den här tråden jag menade. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag laser for tillfallet Naiv. Super. av Erlend Loe.

Huvudpersonen far en slags livskris efter att ha forlorat en odesmattad krocketmatch (det ar inte pa lek, utan blodigt allvar) mot sin bror.

Spraket ar enkelt, samtidigt som det ar precist beskrivande, rakt pa, och ofta roligt. Stora fragor, om tiden, meningen med allt osv, filosoferas over pa ett minimalistiskt, lattsamt satt, med sma listor over allt mellan himmel och jord, som om funderingarna kom fran ett barn - fast huvudpersonen ar 25 ar.

Jag har inte avslutat boken an, men hittills gillar jag den. Den ar lite udda och ratt sa underhallande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Om du gillade Sarah Waters, las Fingersmith (Ficktjuven) ocksa! Samma historiska miljo men i mitt tycke battre intrig an i Kyssa sammet:)

Laser just nu: Ingenstans under himlen av Liselott Willen. Superbra spanningsroman! Viss reservation for spraket, jag ar inte helt fortjust i korthuggna meningar. Men hon beharskar stilen helt klart.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bo Balderson-serien, Johan Theorin, Jonas Gardell... det finns ju hur mycket som helst. Jag är även rätt förtjust i Viveca Lärn i lagom doser. :)

Tack för tipsen! Jag lånade Skumtimmen som ebok och började läsa igår. Den är verkligen väldigt annorlunda mot vad jag brukar läsa (kriminalroman, ve och fasa!) men än så länge är jag positivt överraskad. Och det skadar ju inte direkt att prova på lite nya genrer.

Jag har egentligen inte tid att läsa nu, men jag blir bara mer sugen på Tipping the velvet istället för min studielitteratur efter att du tycker om den. :D Och jo, det var den här tråden jag menade. :)

Då hoppas jag att boken inte kommer göra dig besviken! Jag gillade den som sagt var, men har ingen aning om vad du kan tänkas gilla :p

Om du gillade Sarah Waters, las Fingersmith (Ficktjuven) ocksa! Samma historiska miljo men i mitt tycke battre intrig an i Kyssa sammet:)

Den står sedan länge på min att-läsa-lista! Jag kommer ihåg att jag gillade miniserien Fingersmith bättre än miniserien Tipping the Velvet, så vi får se vad jag tycker om boken.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack för tipsen!

*KL*

Jag har äntligen börjat läsa "The Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood" som stått i bokhyllan i ett decennium eftersom den är en av bästa kompisens älsklingsböcker. Den passade bra efter diverse faktaböcker eftersom den är rätt lättsmält men med ovanliga karaktärer.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jaaa, den är ju underbar! :) Finns även en "prequel" som heter Little altars everywhere.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Only 13, The true story of Lon av Julia Manzanares och Derek Kent.

"For the very first time, a young victim from Thailand's prolific sex-tourist industry speaks out"

Inte min genre egentligen - men jag grubblar mycket över kvinnors villkor i Thailand och den här säger mycket om dem. Tillbringade 14 timmar på ett flygplan i natt med näsan i den. Mycket bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tänker på en bok med liknande namn som jag tyvärr aldrig köpte, den heter My name is Lon, you like me?
Är det två olika tror du?
Ämnet är detsamma.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jaha - den har jag förkastat tidigare, men kanske skulle kunna tänka mig att testa nu när den fått överste Mandelkakas godkännande! :D

Jag är inne i en "happy go lucky"-period och står inte ut med att läsa om obehagligheter utan vill ha veckotidningar i bokform. Avslutade nyss en Alexander McCall Smith och har precis påbörjat en av hon som skrivit Potensgivarna. Har aldrig läst något av henne förut, och jag förstår varför jag inte gjort det. :o
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*
Jag hade semester förra veckan så jag hann både avsluta Tidsresenärens hustru och plöja igenom några kriminalare jag hittade i bokhyllan i stugan (Östermalmsmorden och Svart fjäril). Nu har jag börjat på Morgon i Jenin av Susan Abulhawa. Den ska bli oerhört intressant att läsa :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Jag låg vaken inatt och fick för mig att jag skulle läsa Edith Unnerstads underbara barnbok Pysen från 1952. :love: Den är så himla rolig. Och väldigt icke-PK påsina ställen, men det har ju med utgivningstiden att göra förstås. Så nu tänkte jag mig att jag ska klippa Pip-Larssons Lilla O i eftermiddagen, och sedan se om jag kan leta fram Kastrullresan också.

Annars tänkte jag att Eva Bexells Boken om morfar prosten aldrig sitter fel om man vill pigga upp sig med lite gapskratt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jaha - den har jag förkastat tidigare, men kanske skulle kunna tänka mig att testa nu när den fått överste Mandelkakas godkännande! :D

Ya-ya? Knappast, den har jag inte läst:D. Jag brukar undvika feelgood, här är det oftare feelbad som gäller;)

Jag tänker på en bok med liknande namn som jag tyvärr aldrig köpte, den heter My name is Lon, you like me?
Är det två olika tror du?
Ämnet är detsamma.

Jag såg den också i bookshopen. Nu googlar jag lite och såvitt jag förstår är My name is Lon första utgåvan, senare gavs Only 13 ut i England i en utbyggd version. Det kan stämma för den My name is Lon som jag såg var mycket tunnare än Only 13 som jag köpte.

Jag gillar den. Den är inte som jag brukar tycka att misery memoirs är - "först gick det fel och sen blev det ännu värre". Den handlar mycket om hur Lon beskriver värderingar, familjekultur osv och det är det jag är ute efter, snarare efter hur vidrigt sex hon utsätts för. Jag får också en förståelse för hur en barflicka i thailands sexindustri ser på män, det är väldigt intressant.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Jag låg vaken inatt och fick för mig att jag skulle läsa Edith Unnerstads underbara barnbok Pysen från 1952. :love: Den är så himla rolig. Och väldigt icke-PK påsina ställen, men det har ju med utgivningstiden att göra förstås. Så nu tänkte jag mig att jag ska klippa Pip-Larssons Lilla O i eftermiddagen, och sedan se om jag kan leta fram Kastrullresan också.

Åh jaaa! Älskade Unnerstad. Du har väl inte missat Farmorsresan? Jisses så exotiskt Skåne kunde te sig när mamma läste den för mig. Pysen rider var den första bok jag plötsligt började läsa med i själv vill jag minnas. Underbar bok med de gamla hästarna och Norrköpings spårvagnar...Även Nu seglar Pip-Larssons är kul för de ankrar i en vik som teoretiskt kan vara min sommarstugevik.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ya-ya? Knappast, den har jag inte läst:D. Jag brukar undvika feelgood, här är det oftare feelbad som gäller;)

Ya-ya är inte direkt en feelgood. Förvisso beskrivs kvinnlig vänskap men det är lika mycket en beskrivning av en dysfunktionell mor och annat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag vet inte! Jag känner ju igen titeln men jag kan inte erinra mig om jag har läst den. Jag har den definitivt inte i bokhyllan i alla fall.

Nu seglar Pip-Larssons! har jag rimligtvis läst någon gång... för några år sedan fick jag en hel bärkasse med gamla barnböcker från loppisar och liknande i julklapp och just Unnerstads dök upp i den saliga blandningen, men det var bara dessa två. Kastrullresan hade jag sedan tidigare...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp