Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

För den som gärna vill läsa klassiker: Brott och Straff (Dostojevski) är helt suverän. Nu var det längesen jag läste den, men sonen läste den i våras och tyckte uppenbarligen att den var bra; själv ska jag läsa om den men har fortfarande en stor hög att ta mig igenom. Jag är fortfarande inte klar med Jonathan Franzens Freedom, men nu är det på sluttampen. Klart läsvärd, väldigt.... amerikansk....:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Haha, så bra då att den var slut på adlibris när jag beställde häromdagen:D

Då låter jag den definitivt vänta tills jag åtminstone fått bläddra lite i den.

Karfitsa: Brott och straff tyckte jag var tråkig:o. Den byggdes upp bra men sen blev det mest tjatigt. Å andra sidan gillar jag inte Jonathan Franzen heller, fast Freedom har jag inte läst, Bara Tillrättalägganden (The corrections) så vi kanske har lite olika smak:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Haha, så bra då att den var slut på adlibris när jag beställde häromdagen :D
Jäkla tur hörrudu! Jag tänkte till och med det när jag läste boken "fan, hoppas mandalaki inte hunnit beställa boken än" :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

mandalaki, du får gärna bläddra lite i min Anna Karenina för det har jag aldrig gjort själv ;) Den är visserligen på engelska och jag har ingen aning om hur översättningen är.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tja, Freedom är läsvärd, men jag har inte blivit såinihoppsansugen på att läsa mer av honom. Just för att jag är för dålig på det amerikanska, kanske. Känns som en främmande värld. Nu vill jag veta hur det går för huvudpersonerna, så avslutad blir den.

Brott och straff vidhåller jag är bra....

I högen (har inte bestämt vilken jag ska börja med):

Murakami: Fågeln som vred upp världen
Morton: I det förflutna
Oates: En fager mö
De la Motte: Gejm

Hmmmm....
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Och Brott & Straff är fortfarande min största läsupplevelse, medan Franzén var stört omöjlig att läsa. Så olika det kan vara!

Under julen läste jag ut Artighetsreglerna, som har kallats en nyskriven Gatsby. Tyckte den var väldigt bra, jag längtade efter att få sätta mig med den. Kanske för att huvudfiguren, som är en kvinna, mer skildras så som man är van vid att män skildras?

Nu läser jag min andra irländska deckare av Tana French. Helt ok.

Fick Ekmans senaste i födelsedagspresent - den ser jag fram emot! Någon som läst den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Och Brott & Straff är fortfarande min största läsupplevelse, medan Franzén var stört omöjlig att läsa. Så olika det kan vara!

Under julen läste jag ut Artighetsreglerna, som har kallats en nyskriven Gatsby. Tyckte den var väldigt bra, jag längtade efter att få sätta mig med den. Kanske för att huvudfiguren, som är en kvinna, mer skildras så som man är van vid att män skildras?

Nu läser jag min andra irländska deckare av Tana French. Helt ok.

Fick Ekmans senaste i födelsedagspresent - den ser jag fram emot! Någon som läst den?

Är det Grand Final... du menar? Har inte läst, men gillar Ekman. Berätta vad du tyckte sen, är nyfiken på den!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Började nyss med de nyaste Taylor Jackson boken av J.T. Ellison (på engelska). Känns hittills inte lika bra som de första. Kommer inte igång.

Sen väntar en hel bunt av Torey Hayden (på svenska). Hon skriver inte speciellt bra, men historierna, som ska vara byggda på verkligheten är otroligt tragiska och intressanta.

Nån som läst?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jepp, det var just Grand Final. Den har ju fått bra kritik. Tror hon skulle vara gäst på P1 idag, men jag sitter i möte då och kan inte häcka vid webbradion.

em-pirre> jag är alldeles för blödig för att läsa historier som dem som Hayden skriver. (Sen får jag erkänna att det lilla jag bläddrat i hennes böcker inte lockat till vidare läsning pga språket)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste ett par Hayden för väldigt många år sen. Vill minnas att jag tyckte de var intressanta om man nördar på psykologi men att jag tyckte att författaren var något självförhärligande.

Men väldigt många på buke brukar rekommendera dem så du kan nog få mer uppdaterade omdömen än mitt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Min största läsupplevelse bland klassikerna är nog Nabokovs Lolita. Den ska jag nog läsa fler gånger.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det ska du absolut göra, Lolita är fantastisk och jag önskar så att jag valt att skriva min avhandling om den istället för Eugene O'Neill som det blev till slut.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst de flesta av henne :) Gillar henne, och historierna framför allt, men har man läst ett visst antal så börjar historierna mest bli samma :p Men hade absolut rekommenderat dem till någon som tycker att ämnet är intressant :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Exakt. Det är inte hur böckerna är skrivna, utan just ämnet. Annars brukar jag vara väldigt noggrann med hur böckerna är skrivna. Har läst de flesta av Hayden böckerna redan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läste dem en del på gymnasiet, och då reflekterade jag inte så mycket på språket :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste ett par Hayden för väldigt många år sen. Vill minnas att jag tyckte de var intressanta om man nördar på psykologi men att jag tyckte att författaren var något självförhärligande.

Men väldigt många på buke brukar rekommendera dem så du kan nog få mer uppdaterade omdömen än mitt.

Skriver under på detta med självförhärligande. Läste också ett par av böckerna för flera år sedan och tyckte förvisso att historierna var "roande" (i brist på bättre ord) och jag minns inte att jag störde mig något särskilt på språket. Men herrejösses, författaren var ju helt felfri!! Ja, enligt sig själv då... :devil:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Har snöat in på Iran just nu och passade på att beställa hem följande böcker:

De sönderrivna bilderna/Tillbaka till Iran av Azar Mahloujian
Östanfläkt, En sällskapsresa till Iran av Margaritha Iacobaeus
Women Without Men: A Novel of Modern Iran av Shahrnush Parsipur


Ser galet mycket fram emot att få läsa dem!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

"Kampen om Järntronen" av George RR Martin
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp