Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Intressant tips där! Jag kollade upp den och Nils Schwartz på Expressen skrev att den var så bra att den övervann hans sci fi-motstånd. Då kanske jag också vågar mig på den.

Såg f ö att Stephen King kommit med en ny tegelsten, titeln var det datum som Kennedy sköts (och som jag har glömt). Intrigen lät lite som Tillbaka till framtiden. Visst var det du som gillade honom?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hjälp!

Jag måste skyndsamt komma på lite böcker att önska mig i julklapp! Det är bara bra om några av dem är pocketar, för då har min son råd att ge mig en.

Jag är nästan helt borta från skönlitteraturen efter en höst med EU:s avfallsplan, Naturvårdsverkets åsikter om markanvändning och annan, likartad, rafflande läsning.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Min kamp 1 av Knausgård var det senaste jag rekommenderade dig;)

Finns i pocket. 2 kommer i februari.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tror du att det är en lämplig bok för min son att ge mig? Finns det tex sex i den? Då blir han ju jätteblyg, det lilla livet. Och titeln, jag säger bara titeln. Senast jag såg hans byrå bredvid sängen låg ett verk av Bakunin på den. Bara så du vet hurdan han är.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser nåt helt fantastiskt, jag har inte stött på något liknande. Dimitrij Gluchovskij har skrivit Metro 2033, Den kallas för postapokalyptisk, människan bor i tunnelbanan efter det stora kärnvapenkriget och på varje station huvudpersonen besöker möter han olika grupper eller människor med tankar om livet och vardagen. Ganska tänkvärd och väldigt lätt att fästa sig vid. Gavs först ut på nätet som jag förstår, och först senare på ett riktigt förlag, som bok.

Den läste maken och var alldeles lyrisk, så både den och uppföljaren ligger nu och väntar i min att läsa-hög.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det blev slutligen en tv-trailer som avgjorde mitt nästa bokval. Jag har således tagit mig i kragen och läser nu Misterioso av Arne Dahl innan den går på tv i mellandagarna.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Intressant tips där! Jag kollade upp den och Nils Schwartz på Expressen skrev att den var så bra att den övervann hans sci fi-motstånd. Då kanske jag också vågar mig på den.

Såg f ö att Stephen King kommit med en ny tegelsten, titeln var det datum som Kennedy sköts (och som jag har glömt). Intrigen lät lite som Tillbaka till framtiden. Visst var det du som gillade honom?

Ja, jag tycker att Stephen King är väldigt duktig. jag följer honom inte slaviskt, men jaghar läst ganska mycket av den helt enorma mängd litteratur han har producerat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag kan rekommendera "Inlåsta" av Emma Donoghue. En helt fantastisk bok, tyckte jag. Den är skriven i efterdyningarna av Josef Fritschl-affären i Österrike och handlar om en pojke på fem år som vuxit upp med sin mamma i ett rum. Vad han inte vet är att hans mamma blev kidnappad av en man för sju år sedan och har bott i detta lilla rum sedan dess och fött honom där. Historien är skriven med pojken som jaget och han upplever ju detta lilla rum som hela världen eftersom han inte känner till något annat. De har visserligen en TV men det han ser där tror han är fantasier eftersom rummet är verkligheten. När de slutligen lyckas rymma och komma ut så är världen fruktansvärt skrämmande för honom och han längtar tillbaka till rummet.

Jag googlade och läste lite kritik efter jag hade läst boken och någon tyckte att pojkens språk var en belastning. Detta tyckte jag snarare var bokens styrka, att den var skriven så att man kunde leva sig in i ett litet barns känslor.

A
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tror du att det är en lämplig bok för min son att ge mig? Finns det tex sex i den? Då blir han ju jätteblyg, det lilla livet

Ja, föräldrar vill ju gärna tro det;).

Det är möjligt att det är sex i den, minns inte. Så det var nog i alla fall inte grafiskt, som det skulle ha hetat på omslaget till en engelsk pocket:D

Det mesta handlar om knausgårds förhållande till sin far och det är skrivet med stark realism, fysiskt, närgånget. Åldrande och död beskrivs så att det doftar från boksidorna.

Det krävs en del för att mäns uppväxtskildringar ska gripa mig men den här gjorde det faktiskt med råge.

Det blev slutligen en tv-trailer som avgjorde mitt nästa bokval. Jag har således tagit mig i kragen och läser nu Misterioso av Arne Dahl innan den går på tv i mellandagarna.

Hoppas du gillar den! Jag fick faktiskt läsa den två gånger för att fastna, men sen tuggade jag förtjust i mig hela serien.

Ja, jag tycker att Stephen King är väldigt duktig. jag följer honom inte slaviskt, men jaghar läst ganska mycket av den helt enorma mängd litteratur han har producerat.

11/22/63 hette den förstås och har tydligen med mer autentiska inslag än King brukar ha: länk till Wikipedia om du blir nyfiken.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag lackade totalt på "Kafka på stranden" igår. Det är ett jäkla tjat om huvudpersonens kuk hela tiden och nu kom jag, helt oförberedd, till det makabra avsnittet där Johnnie Walker sprättar upp katter och det fick mig nästan att kräkas :crazy: Kommer det fler scener av det slaget eller funkar det att bara bläddra ett (par) kapitel och fortsätta läsa?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag minns att recensionerna av den var lite svajiga så jag köpte den aldrig. Tyckte dessutom att Fritzl-historien var så färsk och så förfärlig att det nästan kändes osmakligt att den redan inspirerat till en roman.

Men nu slog jag till och beställde den när du påminde om den.:laugh: Tillsammans med

[ryskt namn]: Metro 2033 - den sista tillflykten
Ian McEwan: Försoning
Kristina Sandberg: Att föda ett barn

- och en bok med snabblagade GI-recept.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag kände inte till den alls när jag köpte den. Det var bara ett impulsköp.

Hoppas du gillar den!

A
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jamen jag kan bara inte komma ihåg dem, de låter ju likadant alltihop:o

Det är ryssar och författaren till En halv gul som jag ALDRIG kommer att lära mig. Tacka vet jag författare som heter Stieg Larsson:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tillhör den andra sorten, den som i sömnen hasplar ur sig Chimamanda Ngozi Adichie, men som inte känner igen mina egna kusiner på släktträffar.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Du skojar? Fantastiskt:bow:. Det där namnet får jag googla fram varje gång jag behöver använda det.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läser just nu: 2666 av Roberto Bolano. Tveksam om jag kommer att orka med den, den består av fem volymer bundna till en enda och förf:s avsikt var att de fem delarna skulle kunna läsas i vilken ordning som helst.:confused:

Gav upp på sidan 230, då hade jag 800 sidor obegripligheter kvar...

Gjorde ett extremt lappkast till

Bluffen av Unni Drougge - illa skriven deckare i bokmässemiljö (!). Men när man kommit över det inledande motståndet är den riktigt underhållande. Alla som beskriver Jan Guillou som "han lät som en radioapparat och såg ut som en telefonhytt" är mina vänner:D (fast jag gillar Guillou också).

Dessutom är huvudpersonen så skön, hon bryter liksom mot allt en kvinna ska vara. Berit Hård (!) är obekväm, dräper av fylltrattar som raggar på henne, dricker själv helt obehindrat, hon låter sig inte raggas upp utan raggar själv, hon rapar och stör. Och - hon bantar inte! Bara en sån sak:bow:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

I Heart Las Vegas av Lindsey Kelk. Fjärde boken i en serie vill jag minnas. Chiclit.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Klämde en av julklappsböckerna (Hey Dolly) i morse, har därefter påbörjat Igelkottens elegans efter tips i den här tråden, tror jag...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser "Jag vägrar dö nyfiken" av Babben Larsson och jag är faktiskt positivt överraskad. Det känns bara som jag mer och mer gillar Babben ännu mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp