Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

De två böcker som satt mest spår är
The Book Thief, av Markus Zusak - sanslöst bra, jag grät när jag läste den, och det har inte hänt på många år (inte sen jag såg Djungelboken på bio för 40 år sen;-)
We need to talk about Kevin, av Lionel Shriver - också en bok som fastnat, för att den var så ohygglig

Jag gillar också brittiska deckare, PD James (kan ha liite svårt för att hon är så stockkonservativ dock), Elizabeth George (sista var bra tills upplösningen), Denise Mina (kan vara lite rörig ibland, man får inte vara alltför trött när man läser henne), Tana French, m fl.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Du kanske borde prova Griffiths, om du inte redan gjort det. :D

Jag tar dig på orden:D.... Har gjort den här beställningen:


DE LA MOTTE, ANDERS: GEIM
GRIFFITHS, ELLY: FLICKAN UNDER JORDEN
GRIFFITHS, ELLY:JANUSSTENEN
WILLÉN, LISELOTT:INGENSTANS UNDER HIMLEN

Det fick bli två Griffiths för Janusstenen var hennes andra och jag lider av en oförmåga på gränsen till bokstavsstörning att läsa böcker i annat än rätt ordning:crazy:

Alla fyra är deckare/spänning så sannolikheten att jag ska bli nöjd är inte så stor, är så trött på genren... Men om inte annat får de åka med på semestern i januari, då sänker jag oftast kraven på underhållning när det gäller läsning.

Fast jag blev nyfiken på allihop när jag läste beskrivningarna så man ska aldrig säga aldrig:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Förresten Dea, skippa Jonathan Tropper och läs Gargoylen istället om du inte redan gjort det. Andrew Davidson, kolla den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag är också splittrad, min lästid går åt till wordfeud och tv, känns det som...

Niceville förstås. Fast den har du nog redan läst.

Kanske, fast på ett annat sätt: Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper. Du kan ju alltid kika på google. Brittisk lad lit.
Har både Niceville och Gargoylen på min "att köpa"-lista :D Skall inhandlas när jag känner att pengarna räcker :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har precis läst ut Niceville och tänker roa mig med lite deckare/skräck nu. Det blir Johan Theorins Sankta Psyko.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Boktjuven fångade mig. Nu läser jag Kate Mortons senaste bok " I det förflutna", men fastnar lite...den är tjock och inte så flytande som tidigare bok av henne.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Valkyriorna av Paulo Coelho, mer eller mindre självupplevt av honom. En hel del tänkvärt, men känner att det inte ger mig samma wow-faktor som vissa av hans andra böcker. Har dock inte kommit så långt än. Jag rekomenderar "Veronica bestämmer sig för att dö" av honom . Älskar den!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läser Joanne Hildebrants-Freja :)
Har hela serien och har läst den förut flera gånger :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Just avslutat Näckrosbarnen av Susanne Axmacher, svensk roman som var hennes debut när den kom. Skildrar en obehaglig syskonrelation och hon är verkligt bra på att skildra barn (på den punkten har jag rätt höga krav, blir irriterad när barn i böcker tänker som vuxna), däremot spretar det lite när det gäller vuxenlivet.

Börjat på [geim] av Anders de la Motte. Spännande början när huvudpersonen hittar en mobil på tunnelbanan och den bjuder in honom på ett game.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tar dig på orden:D.... Har gjort den här beställningen:


DE LA MOTTE, ANDERS: GEIM
GRIFFITHS, ELLY: FLICKAN UNDER JORDEN
GRIFFITHS, ELLY:JANUSSTENEN
WILLÉN, LISELOTT:INGENSTANS UNDER HIMLEN

Säg till när du läst "Flickan under jorden", för jag fick inte ihop hur prologen hängde ihop med resten av boken. Det är antagligen inte särskilt avancerat, men jag måste missat något helt.

KL

Har läst ut "Den hemliga historien" nu och även om den inte var fantastisk (vilket jag hoppats) så var den riktigt bra. Inte svårt att förstå varifrån Pessl hämtat inspiration till "Fördjupade studier..." (som jag också gillade). Aka-porr, eller vad är det det brukar kallas i bokbloggarnas värld? :D

Har nu påbörjat "Sarahs nyckel", bland annat eftersom det skrivits mycket om den här i tråden. Om inte annat blir det ju en kontrast gällande kapitellängd jämfört med föregående bok...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det kommer att dröja ett tag med Flickan, har mycket som väntar i högen... Men jag får återkomma i ärendet:D


De som gillar aka-porr verkar bedårade av Jeffrey Eugenides nya, The marriage plot. Jag gillade hans Middlesex väldigt mycket men den nya väntar jag nog på tills den kommer på svenska.

Sarahs nyckel var lite banal, tyckte nog jag. Synd på en egentligen bra story.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst ut Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon. Gillade den skarpt! Får se vad det blir härnäst, har ett gäng olästa i bokhyllan, men inge som direkt roppar på mig :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ser fram emot Eugenides nya! Jag älskade Middlesex och The Virgin Suicides är en av mina favoritböcker någonsin. Har även en novellsamling av honom som jag inte hunnit läsa ännu, My Mistress's Sparrow is Dead, den ligger i vänthögen :D

Jag läste en väldigt skojig roman av Klara Kvist, pseudonum för Jan Mårtenson, häromhelgen. Släkten är värst heter den, väääldigt Bo Balderson-esque så nu är jag och min dyre fader inne på Mårtenson-spåret som mannen bakom Baldersonböckerna.

Jag håller fortfarande på med Statsrådets fall av just Balderson... den är jättebra och rolig men jag tappar tråden hela tiden. Tar en medicin för tillfället som gör att jag har jättesvårt att koncentrera mig och särskilt på böcker, så jag tar det lite lugnt med läsandet tills jag vänjer mig :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag har äntligen kommit igenom Havets stjärna (Joseph O'Connor). Eftersom jag har lite relation till Irland tycker jag att den var oerhört intressant med sin skildring av den stora svälten på 1800-talet och motsättningarna överklass-fattig och irländare-engelsman. Men den var bitvis extremt tungläst, speciellt de sista kapitlen, så det blev en lättnad att få komma till sista sidan. Att den skulle spåra ur på slutet som någon skrev kan jag inte hålla med om.

Nu velar jag mellan om jag ska ge mig på Kafka på stranden (ja jag är lite efter men jag blir så skeptisk till superhajpade böcker) eller om jag ska vänta till nästa helg då jag kommer hem och kan ta mig an Morgon i Jenin.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har precis avslutat en biografi om Maria Stuart.

Har en del böcker liggande på hög som ska läsas, men är väldigt sugen på att ta en bok jag hittade på loppis nu.

Det är en bok om kungligt historiskt mode utgiven av Livrustkammaren.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har läst båda dina nästa-böcker och Morgon i Jenin är SÅÅÅ bra, en 5:a! Kafka på stranden fick en 4:a :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag håller på med den nu (men på engelska) och jag tycker att den är jättebra! Det tar sin lilla tid, men jag gillar den verkligen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Har nu läst ut Sarahs nyckel (det fanns en hel del betänkligheter kring huvudkaraktärerna som inte gjorde dem trovärdiga i mina ögon, så ja... Banal är kanske rätt ord) och har också klämt Välkommen till Paradiset av Jennie Dielemans, som jag har haft liggande länge. En reportagebok om turismens påverkan på miljö och lokalbefolkning. Översiktlig, men riktigt bra tycker jag (nu kan jag kanske sluta gråta över att jag aldrig varit på någon solsemester dessutom).

Nu är jag i tomrummet som infinner sig mellan två böcker. Funderar på Middlesex, som jag också haft liggande länge, trots att mandalaki tyckte om den. :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Jag har precis läst ut The Sexual Life of an Islamist in Paris av Leïla Marouane och är ytterst förvirrad. Jag gillade boken starkt när jag läste den, rakt igenom, men när jag kom till slutet förstod jag ingenting. Så jag förstod helt enkelt inte boken, poängen med den eller vad hon ville få fram för jag var för dum för att förstå slutet. Är det någon som har läst den och vill resonera lite kring den? Nån med mer brains än jag har som kan förklara för mig?

Det var en intressant bok i alla fall så jag rekommenderar den definitivt! Den handlar om en fyrtioårig muslimsk man som äntligen flyttar hemifrån, till en underbar lägenhet i Paris, och som nu ska ta igen alla år av celibat som han genomlidit.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Trevligt att höra att jag har bra läsning framför mig :laugh:
Jag har börjat med Kafka och tar Morgon i Jenin som nästa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp