Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

De ensamma av Håkan Nesser
En mycket bra bok
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är så gott som ett måste att ha en litterär agent för att komma någonvart i UK till exempel och det vet jag folk som inte alls bryr sig om i Sverige.

Det är rejält svårt att få en litterär agent i Sverige, svårare än att bli utgiven, så jag har förståelse för de som inte har någon agent. De har inget val. Jag har inför varje utgiven bok hört av mig till en viss agent jag skulle vilja ha, och varje gång svarar han vänligt; Jättefint, men nej.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ehrenreich drar en del rätt överdrivna paralleller kring faran med det positiva tänkandet (typ att det kan utlösa samhälleliga kriser), men så länge hon håller sig till de frågor som handlar om att ha en "positiv inställning" i det privata, så är hon väldigt uppfriskande, faktiskt.

Jag försöker komma underfund med hur jag ställer mig till Ehrenreich. Jag läser Nickeled and dimed just nu, och jag tycker att den trots att den har ett så intressant ämne faller rejält på mållinjen. Under första halvan av boken, vilket är så långt jag läst, lär man inte känna huvudpersonen, dvs hon själv, överhuvudtaget. Jag tycker man får en mycket liten inblick i hennes tankar och värderingar och när hon väl gör något som relaterar till hennes personliga känslor, så känns det helt malplacerat. Jag stör mig dessutom något grymt på att hon röker på inför ett jobbsök och sedan ylar i många sidor om risken med att inte klara drogtestet som jobbet kräver. Varför skulle hon nödvändigtvis ta droger inför den nya anställningen då, det förklarar hon aldrig?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Den som överväger att läsa Ulf Lundells nya, och brukar bry sig om vad recensenterna tycker, kan läsa det här först:D:

Sanslös sågning i Aftonbladet

Ännu värre sågning i SvD

Läser just nu: Mike Larssons rymliga hjärta av Olle Lönnaeus. Trodde Miran fått hjärnsläpp när jag öppnade den, jag hade fått den av henne på bokmässan och undrade hur i hela friden hon kunde tro att jag skulle gilla en bok där FÖRSTA MENINGEN handlar om en mans bedömning av en kvinnas bröststorlek.

Men efter bara några sidor så hade jag förlikat mig med Mike Larsson, hans bröstfundering känns helt i linje med hans person, liksom:D. Har kommit ungefär halvvägs och det är lite lättsamt småroligt med den här gamle kåkfararens irrfärder.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Varför skulle hon nödvändigtvis ta droger inför den nya anställningen då, det förklarar hon aldrig?

Nej, det låter ju lite tonårstjurigt, tycker jag. Hon är iofs tonårstjurig även i Gilla läget - och det är ju bara underhållande i de fall man själv är tonårstjurig över samma saker som hon.

*kl*

På min semesterresa har jag läst

Niceville - det blev på svenska, borde nog ha varit på engelska. Mycket bra, tycker jag. Hur den rasifierade verkligheten äter sig in under huden på oss alla. Och jag insåg hur sällan jag tänker på att det faktiskt fanns rassegregationslagar i amerikanska södern när jag var barn. Jag minns inte att man pratade om det i mitt för övrigt extremt politiska hem. Jag måste fråga mina föräldrar hur de tänkte på det då.

Att springa - på upprepade uppmaningar av Mandalaki. Mycket bra och smärtsam bok. Sveland har utvecklats som personskildrare sedan Bitterfittan, tycker jag. Och det är smärtsamt bara det enkla faktum att ingen annan skriver om det som hon skriver om, trots att det handlar som så extremt närvarande och stora problem i samhället och livet.

Sjätte gudinnan av Karin Alfredsson. Nu blir det inte fler av henne för mig. Jag gillar delar av hennes tematik, men jag står inte ut med den där huvudpersonen som reser världen runt och ställer saker till rätta längre.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kul att du gillade Att springa.

Nåt åt smärthållet är väl vad jag också kände, det är så jävligt att man tänker ÅH vad bra att någon skriver om den verkligheten:grin:. Lite som när filmen där Jodie Foster spelade våldtäktsoffer kom, först då stod det klart för många att det var fel att använda sexuellt våld mot en kvinna.

Niceville gillade jag också. Den har beskrivits lite som feelgod men jag såg ett annat allvar i den. Inte minst i efterordet där författaren skriver att hon själv växte upp med svart hembiträde. Det kunde ju varit jag, typ.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Niceville gillade jag också. Den har beskrivits lite som feelgod men jag såg ett annat allvar i den. Inte minst i efterordet där författaren skriver att hon själv växte upp med svart hembiträde. Det kunde ju varit jag, typ.

Du som hade det svarta hembiträdet, eller du som var det?

Recensionen i Femina (av alla litterära tidskrifter) citeras på omslaget på min pocketutgåva. Och jag kan lätt se hur man skulle kunna göra en feelgoodfilm av boken, men då skulle man i mina ögon skala bort "djupet" (eller vad man ska kalla det). Tyngden i att de där vita fruarna som är noga med att bygga en egen toalett på gården åt de svarta hembiträdena, också säger "vi är olika men jämlika". Och tyngden i att varken svart eller vit kan tänka utanför de rasifierade tankemönstren.

För mig krockar det obarmhärtigt med att detta skedde under den tid från vilken jag har mina första "politiska" minnen - och jag har inget som helst eget minne av någonting kring detta med raslagarna i Södern. Hur kan jag inte ha det? (Jag var mycket liten, men jag har tex minnen av Vietnamkriget.)

Vet du något om vad man sa i Sverige om detta under sent 60-tal, tidigt 70-tal? Alltså på riktigt, förutom att man så klart "hyllade" Martin Luther King?

Och så gillade jag så klart Annika i Att springa. Ska vi tro att hon kom på fötter sen, eller brakade hon igenom för gott?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

På fötter, allt annat vore otänkbart...

Jag minns inte heller. Klart att jag vet att det fanns raslagar i södern - men att det gjorde det så sent! Utan att vi hörde talas om det! Jag minns ju Rosa Parks, hon nämns också i boken - men jag tror det var i efterhand jag snappade upp henne.

Jag blev tagen av det förhållande som faktiskt utvecklades mellan hembiträdena och barnen, hur komplicerat det måste kännas i efterhand, som för författaren. Och naturligtvis skulle jag ha varit ett sådant barn - inte hembiträdet. Jag identifierar mig spontant inom rasgränserna:grin::crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Nothing to Envy av Barbara Demick, på inrådan av någon här i tråden. Den är fantastisk. Helt magnifik. Hon har en avundsvärd skrivstil, hon skriver enkelt och begripligt, men samtidigt gripande. De orden hon verkar välja helt naturligt blir väldigt effektfulla. Det är ett jättefint porträtt av en rad nordkoreanska personer. Inga direkta nyheter dock, det mesta hon lyfter fram har redan kommit fram, men i jämförelse med mycket annat som skrivs så spelar det verkligen ingen roll. Litterärt är den ett mästerverk och den åker upp i hyllan bredvid En parisiskas resa till Lhasa.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det var nog jag som tipsade dig om den, i den förra boktråden. Har inte läst den själv men tänkte ju direkt på dig när jag läste om den.

Kul att du gillade den - den låter klart intressant.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag tänkte att det nog var du, men jag kom inte ihåg säkert. Köp den du också, jag tror du kommer gilla den. Det är väldigt intressanta personporträtt i den, och boken är absolut ingen snyfthistoria, bara en djupdykning ner i en annorlunda mentalitet och vilka problem Nordkorea har haft och fortfarande har framför sig. Ta bara en eventuell sammanslagning tex, om nord och syd skulle bli ett. Plötsligt skulle 23 miljoner nordkoreaner som aldrig sett internet, internationella TV-kanaler, knappt handlat i en affär, aldrig sett reklamskyltar om de inte varit "ledarens ord", hamna i en framgångsrik ekonomi som Sydkorea, där folk konsumerar i en rasande hastighet, där tjejerna färgar håret rosa och visar trosorna under kjolkanten, där unga killar hånglar med sina pojkvänner fullt synligt...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Efter att ha läst Brott och straff över en helg så läser jag nu tre Sophie Kinsella/Madeleine Wickham så hjärnan får återhämta sig lite :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag håller på och läser "Abarat - Absolute Midnight" av Clive Barker.
Den tredje boken i vad som troligtvis ska bli en pentalogi i slutändan.
(en fantasy-aktig bokserie om en människa som hitta en parallell-värld till vår egen)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Senast lästa bok här var Sarahs nyckel. I vanliga fall tar det mig ca 14 dagar att slutföra en bok (jag läser på t-banan till och från jobbet och en liten stund på kvällen, totalt ca 30 min per dag). Den här gången tog det typ tre dagar. Det var alltså en lite annan typ av bok än vad jag brukar läsa, men jag gillade den. Bra läsunderhållning (om man får säga så, med tanke på ämnet).

Nu läser jag Havets stjärna. Jag har svårt att komma in i den, att få flyt i läsningen, och om den dessutom spårar ur på slutet som Gabbi skriver vet jag inte om den är värd att fortsätta med.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser en bok för tredje gången, jag har läst den två gånger på engelska och nu har jag gett mig attan på att jag ska ta mig igenom den svenska. Jag läser alltså 'alla själars natt' av debora harkness.
Den här boken, heter 'the discovery of witches' på engelska. Nästa bok som är en follow up, kommer heta 'all souls'. Jag kan inte låta bli att undra vad den svenska översättningen blir på den titeln...:crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, det blir nog den också småningom. Eftersom Nordkorea är slutet låter den naturligtvis jättespännande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

I övrigt har jag läst en himla massa annat också, bla Jo Nesbös Huvudjägarna. Det tog en dag ungefär att läsa ut den, och den var som väntat bra, ganska fartig, lite ironisk, men möjligen med för komplicerad plott. Jag avskyr när the bad guy tar sig tid och berättar hela den osannolika storyn för offret precis innan han dödar honom. Sedan har jag läst Joseph Wambaughs Fire Lover, och den är bara för seg. Hundra sidor kortare hade möjligen gynnat den boken. Den är baserad på ett riktigt fall och följer gärinngsmannens liv och all tid i domstolar mm, men man tappar farten redan innan han börjar döda folk. Synd på en så bra författare.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag måste komma ihåg att köpa den boken! Det låter som att det är värt besväret att läsa den på engelska (inte så stort besvär för all del)?

Det du skriver påminner mig om när jag var i Östtyskland bara några veckor innan landet skulle upphöra att finnas, och jag satt på kaféer med min bebis i famnen och tjuvlyssnade på östtyskarna som pratade med varandra om hur det skulle bli och hur västtyskarna trodde att de var mindre vetande, vilket de så klart inte själva tyckte att de var.

Nordkoreanerna är kanske inte heller direkt mindre vetande, men det de vet är verkligen helt andra saker, och väldigt mycket av det är helt jäkla oanvändbart utanför Nordkorea.

Det är fascinerande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det var en väldigt lättläst bok på engelska. Jag vill ogärna anklaga henne för att ha ett "enkelt" språk, men det var i vart fall väldigt rättframt och tydligt.

Håller med angående tankarna, och även de tankar som måste ha dykt upp när vissa i smyg började lyssna på sydkoreanska radiokanaler. Om de misstänkte att allt de hörde i nordkoreansk media var propaganda, varför skulle de inte tro att positiva nyheter om omvärlden var just det, massiv propaganda?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 335
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp