Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, precis så. Jag är rätt säker på att den är en Dea-bok. Jag skulle alltså inte rekommendera den till alla, bara till dem jag tror att den passar. En varm, fin, överraskande och fängslande berättelse med människor man kommer ihåg. Tror du gillar sånt:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

:)

Låter bra tycker jag, måste nog gå och lägga mig nu tror jag :angel: (och läsa altså ;))
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag vill å det innerligaste rekommendera Somaly Mams bok "De oskyldigas tystnad".

Boken handlar dels om Somalys egna uppväxt, hur hon såldes som ung flicka och utsattes för mycket brutala sexuella övergrepp och hamnade på bordell, boken handlar också om hur Somaly startade upp en organisation för att bekämpa trafficking.

Är du Facebook-medlem så vet du kanske också att Somaly Mam har en sida där.

Jag läser just nu andra delen i Poldarksagan - "Demelza". Anledningen är såklart min stora kärlek till Cornwall där det hela utspelar sig. Jag vill veta mer om dess gruvhistoria och det är ju aldrig fel med lite 1700-tal. Dessutom var jag pytteliten när serien gick på TV i Sverige på 70-talet (det har sedan dess gjorts en ny film på 90-talet men det visste jag inte förrän häromdagen).

Läser också "Rädda vår mat - den goda naturliga" av Lars Wilsson. En bok i LCHF-kretsar men som också har annat intressant för den som vill veta vad man äter i dagens samhälle.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har nog också läst fler bra brittiska deckare på svenska. Men kan det kanske bero på att den sämsta smörjan inte översätts och kommer hit? Den svenska smörjan, däremot, väller över oss.

Det finns ju också större konkurrens när man skriver på engelska så är man inte bra så blir man inte publicerad lika ofta helt enkelt. Det är så gott som ett måste att ha en litterär agent för att komma någonvart i UK till exempel och det vet jag folk som inte alls bryr sig om i Sverige.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kan man med att beställa fler böcker när man har tio böcker i läsa-högen? :angel:

Bara tio? Jag har sisådär 112 i högen just nu och ändå kan jag inte sluta köpa fler. :D Jag brukar varva så jag läser en på engelska, sedan en svensk, en skönlitterär, en fakta och så där får jag hålla på, haha. Ofta blir det en fysiskt tjock eller svårläst bok hemma och en i båda avseenden lättare på tåget till och från jobbet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Min bokhög har drastiskt minskat den sista tiden så snälla ge mig lite tips på vad jag kan läsa!

Det här gillar jag:
  • Historia och människoöden som vävs samman. Typexempel: Mina drömmars stad. Gärna svenskt, men behöver inte vara.
  • Vackert men inte för invecklat språk (och på svenska)

Om det bara är priset som gör att du vill ha just pocketböcker så rekommenderar jag dig istället att bege dig till ett antikvariat (finns ju även på internet där du kan bevaka och beställa) och köpa Annemarie Selinkos bok Desirée. Den handlar om Bernadottes drottning och hennes liv även innan hon blev drottning av Sverige (förlovad med Napoleon bl.a.).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bara tio? Jag har sisådär 112 i högen just nu och ändå kan jag inte sluta köpa fler. :D Jag brukar varva så jag läser en på engelska, sedan en svensk, en skönlitterär, en fakta och så där får jag hålla på, haha. Ofta blir det en fysiskt tjock eller svårläst bok hemma och en i båda avseenden lättare på tåget till och från jobbet.
Haha :p Jo, jag skulle nog kunna ha några fler :p Är ju dock fattig student ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Haha :p Jo, jag skulle nog kunna ha några fler :p Är ju dock fattig student ;)

Ja det påverkar onekligen en del. På den tiden hade jag pocketböcker jag köpte på marknader för ett par pund. Mycket Jilly Cooper för att ha något lättsmält efter studierna vill jag minnas. :o
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nej det är inte bara priset utan också det smidiga formatet, att de är så tåliga och att de matchar resten av min bokhylla. Nu har jag köpt på mig 8 nya böcker så jag har att göra ett tag, men tack för tipset :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

I helgen avslutade jag Aino Trosells Hjärtblad (älskade den, förutom de sista kapitlen som inte var lika bra). Nu läser jag Den bortglömda trädgården av Kate Morton. Någon som läst den? Jag har svårt att få flyt i läsningen, har inte riktigt fastnat, men jag hoppas att det kommer.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det blev mest lite äldre böcker den här gången. Dessa blev det:

Den glömda trädgården (Kate Morton, skrev fel titel i inlägget ovan)
Kafka på stranden
Påven Johanna
Sarahs nyckel
Ängelns lek (Carlos Ruiz Zafon)
Havets stjärna (Joseph O'Connor)
Livläkarens besök
Tidsresenärens hustru

Egentligen gillar jag mest att gå i bokhandeln och läsa på baksidor, men det fick bli en nätbeställning denna gången.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Av dem har jag läst Påven Johanna och Sarahs nyckel. Jag har ungefär samma intryck av dem tror jag, tyvärr lite banala trots en bra grundhistoria.

Havets stjärna kände jag inte till men kollade lite snabbt nu. Den lät lockande!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

I helgen avslutade jag Aino Trosells Hjärtblad (älskade den, förutom de sista kapitlen som inte var lika bra). Nu läser jag Den bortglömda trädgården av Kate Morton. Någon som läst den? Jag har svårt att få flyt i läsningen, har inte riktigt fastnat, men jag hoppas att det kommer.

Jag har läst Kate Morton och det blev faktiskt en av mina favoritböcker...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Om det bara är priset som gör att du vill ha just pocketböcker så rekommenderar jag dig istället att bege dig till ett antikvariat (finns ju även på internet där du kan bevaka och beställa) och köpa Annemarie Selinkos bok Desirée. Den handlar om Bernadottes drottning och hennes liv även innan hon blev drottning av Sverige (förlovad med Napoleon bl.a.).

Den lånade jag för inte så länge sedan som fjärrlån från Malmö, tror jag, så det går nog att göra även från andra ställen. Rekommenderas absolut!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Extremt mot mina vanor, har jag läst ett par populärvetenskapliga/journalistiska böcker på fritiden, inom områden som inte har det minsta lilla med mitt jobb att göra.

Först Ormen i paradiset. Om den globala fetmaepidemin av Miki Agerberg, sedan den sedan länge påbörjade med därefter bortglömda Gilla läget eller hur allt gick åt helvete med positivt tänkande av Barbara Ehrenreich.

Båda är rätt bra, och särskilt den första klargör en hel del saker som jag länge undrat över.

Den andra är kanske mer en allmän uppmuntran till sådana som mig att fortsätta att avsky uttrycket "Tänk positivt", men det är ju alltid trevligt att ha en väninna i det tjuriga hörnet. Ehrenreich drar en del rätt överdrivna paralleller kring faran med det positiva tänkandet (typ att det kan utlösa samhälleliga kriser), men så länge hon håller sig till de frågor som handlar om att ha en "positiv inställning" i det privata, så är hon väldigt uppfriskande, faktiskt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag orkar oftast inte läsa så farligt djupa böcker, med tanke på att jag oftast läser under nattskiftet... Har börjat samla på en ny serie med Taylor Jackson, skrivna av J.T. Ellison. Jag läser oftast böckerna på deras orginalspråk, dvs engelska.

Sen har jag nyss beställt några av Michael Connelly. Också lätt deckarläsning på engelska.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Påven Johanna och tidsresenärens hustru gillade jag skarpt :) Sarahs nyckel var bra, men ingen favorit :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag läser just nu en bok som jag läser pga att jag 'måste' via skolan.

Flickan med de röda skorna av Maria Housden

Handlar om en berättelse ur en mammas perspektiv när hennes dotter får cancer. Oerhört tragiskt men tänkvärt.

Den läste jag för några år sedan, jag avskyr känslan av att en bok kommer så nära mig, men den fick mig ändå att fundera mycket.

Även jag läser för studierna för tillfället: Det andra könet av Simone de Beauvoir. Jag gillar hennes sätt att skriva, hur hon väver in fakta på ett intressant vis och hur hon plötsligt slänger in en mening som antingen är underhållande eller tragikomisk. Nu har jag visserligen inte kommit så väldigt långt i boken men jag gillar även sättet hon resonerar på och hur hon verkligen argumenterar för att få budskapen att framstå som logiska. En väldigt intressant bok. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 335
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp