Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Den som överväger att läsa Ulf Lundells nya, och brukar bry sig om vad recensenterna tycker, kan läsa det här först:D:

Sanslös sågning i Aftonbladet

Ännu värre sågning i SvD

Var det fult av mig att skratta högt när jag läste dessa? :o Underbart!

Tänk att UL fortfarande inte slutat älta ensilagebalar. Han stönade fram sitt hat i Sommar för ett par år sedan:D


KL

Jag försöker ta mig igenom Påven Johanna, men det är på håret... Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men jag gillar den inte.

Sen ska jag fortsätta med Bo Baldersson, läste ut en på ett par timmar och hade magkramp efteråt, de är faktiskt ännu roligare än Lundellsågningarna;)

Sist men inte minst så har jag nu läst Kvinnorummet av M French. Jag kan iallafall säga att jag helt plötsligt känner mig mycket ung:D Är det någon som läst den när det begav sig, och sedan läst om den i modern tid?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den låter otroligt intressant! Tack för tipset (både Mandalaki och Gabbi!)!

Själv läser jag Ida Jessens bok Det första jag tänker på. Snart ska ett barn dö, och jag drar mig lite för att plöja den biten. Det har blivit för mycket sådant på sista tiden. Och efter morgonens förfärliga, förfärliga läsning i Sydsvenskan känner jag att jag helst av allt vill fly från allt vad barnsjukdomar, dödsfall och sorg vill heta.

(jag har f ö läst ut Prins Annorlunda nu, Petruska. Tack för tipset. Den var mycket bra!)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag försöker ta mig igenom Påven Johanna, men det är på håret... Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men jag gillar den inte.

Jag var inte heller jätteförtjust i den. Om det nu finns en gammal historia om en kvinnlig påve så hade det varit mycket mer spännande att läsa den som annat än en lite banal kärlekshistoria (det är några år sen jag läste den man har för mig att det var mitt intryck).

Sist men inte minst så har jag nu läst Kvinnorummet av M French. Jag kan iallafall säga att jag helt plötsligt känner mig mycket ung:D Är det någon som läst den när det begav sig, och sedan läst om den i modern tid?

Jag läste den en massa gånger när det begav sig - sen har jag försökt läsa om den senare men då fastnade jag nog, det kändes väldigt daterat. Men herregud vilken ögonöppnare den var en gång i tiden. Förändrade hela min samhällsyn.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har jag inte koll på när Kvinnorummet kom ut, så jag vet inte exakt när det begav sig.

Jag läste den i mina sena tonår, tror jag, så det var väl under 80-talets första hälft någon gång. Jag vet inte om den för mig direkt var en ögonöppnare, men det beror ju lite på vad man hade omkring sig när man växte upp. De hemmafruliv som beskrevs kändes ju som rena rama historieberättelsen eller i alla fall fullständigt främmande, medan det senare universitetslivet och de samtal de hade där etc kändes som något jag kunde se mig själv i, inom en rätt snar framtid.

Häromåret bläddrade jag lite boken igen, och kunde konstatera att den definitivt inte överlevt tidens tand.

När läste du den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den kom på svenska -78 så det var nog då.

Det var en kompis mamma som bistert tryckte den i famnen på mig när jag animerat argumenterat för att tjejer måste ta för sig mer istället, hålla på och gapa om jämställdhet leder ingenvart och den som är duktig och tuff tar sig fram alldeles på egen hand, det är ju rent löjligt att tjejer skulle behandlas sämre än killar.

"Kom igen när du har läst den här", sa hon - och jag kan ju säga att jag förmodligen KRÖP tillbaka.:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har precis påbörjat "Den hemliga historien" av Donna Tartt. Verkar lovande, vilket jag behöver efter en lång radda halvljumma läsupplevelser.

Har nyligen läst "Borta bäst" av Sara Kadefors, "Du ska vara spännande och varm" av Anna Bengtsson, "Flickan under jorden" och "Janusstenen" av Elly Griffiths. Alla har haft något som tilltalat mig, men samtidigt brustit rejält gällande något annat vilket stört mig så pass att totalupplevelsen blivit mindre bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag håller på att pina mig igenom Rosens namn av Umberto Eco. Ingår i en kurs i populärlitteratur jag läser. Förra veckan läste jag en Harlequinbok. Snacka om variation.......
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har precis påbörjat "Den hemliga historien" av Donna Tartt. Verkar lovande, vilket jag behöver efter en lång radda halvljumma läsupplevelser.
Åh jag älskar den boken. Skulle hemskt gärna läsa den för första gången en gång till.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh jag älskar den boken. Skulle hemskt gärna läsa den för första gången en gång till.

Kul! Jag har velat läsa den länge, men velat spara den till ett tillfälle då jag har mycket lästid. Det har låtit vänta på sig, men nu ammar och läser jag hela eftermiddagarna, perfekt! :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste Tartt för många år sedan och minns den med en gäspning...;)

Fast jag gillade å andra sidan både den Kadefors och Anna Bengtsson som du inte tyckte om - så isåfall kanske Tartt är precis rätt för dig:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst ut "Skära för sten" och gillade den mycket :) Tack för tipset bläckis!

Nu skall jag läsa "Vindens skugga", när jag hinner mellan skolbäckerna :crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Diana Janses En del av mitt hjärta lämnar jag kvar, om hennes tid som diplomat i Afghanistan.

Det är lite spännande på något vis, hon skriver i extremt hög grad hur det känns att vara i Afghanistan, det faktum att hon är där som diplomat syns inte alls. Förutom att hon då och då skriver en rapport till Stockholm, så kunde hon lika gärna ha varit där som sjuksköterska eller rentav "medföljande". Jag gillar det på något vis, troligen därför att jag har en bild av diplomater som helt annorlunda.

Och så är det ju det där med att man kan känna gemenskap i just känsloupplevelser - jag kan lätt tänka mig att jag skulle få samma känslor för Kabul som hon.

Och så kollade jag in författaren på nätet, och inser utifrån bilderna att om vi träffades i verkligheten skulle ingen tro att vi hade något alls gemensamt. :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det gjorde jag! Tyvärr har jag varit lite splittrad i mitt läsande dock, så hade nog fastnat mer i den om jag haft mer tid att läsa...

Kommer du på nån mer Dea-bok är det bara att säga till! :bow:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag är också splittrad, min lästid går åt till wordfeud och tv, känns det som...

Niceville förstås. Fast den har du nog redan läst.

Kanske, fast på ett annat sätt: Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper. Du kan ju alltid kika på google. Brittisk lad lit.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Äsch, är den en pina att läsa alltså? Blev nyfiken på honom efter hans medverkan i Babel, men det kanske inte riktigt är vad jag behöver i läsväg just nu.

Jag började på den när den kom ut för länge sedan men det är så himla mycket helgon och religionshistoria uppblandat med citat på latin som stoppar upp läsningen att jag sket i den efter något kapitel. Och det känner jag fortfarande. Säkert gediget research om man är intresserad av sådant men jag känner inte igen mig alls. Tacka vet jag Jacquelin Susann som jag plockade upp i samband med kursavsnittet om kärleksromaner.:devil:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste Tartt för många år sedan och minns den med en gäspning...;)

Fast jag gillade å andra sidan både den Kadefors och Anna Bengtsson som du inte tyckte om - så isåfall kanske Tartt är precis rätt för dig:D

Du kanske borde prova Griffiths, om du inte redan gjort det. :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst lite olika böcker sedan sist, men bland annat Carin Hjulströms "Hitta vilse" och ursäkta men; :crazy:

Hon har några småmysiga poänger, men trovärdigheten och upprepningarna är åt helskotta. Särskilt ironiskt blir det när hon i efterordet tackar någon på förlaget som "med falköga sett minsta lilla upprepning." Tydligen inte.

Huvudpersonen har nämligen en förmåga att springa på sina släktingar, skolkamrater, arbetsgivare, gamla arbetsgivare mm VARJE DAG i Stockholm. Hur ofta spontanmöter man någon man känner i Sthlm, om man inte är på ett speciellt event eller i ett sammanhang där flera vänner bör befinna sig? Det händer, men det händer ALDRIG varje dag. Ungefär på var tredje sida i boken; "Tess hade just kommit upp från tunnelbanan när hon hörde någon ropa hennes namn. Det var Millan, hennes klasskamrat på lågstadiet..." och så håller det på.
Det finns också ett avsnitt där huvudpersonen åker till Ikea med sin kvinnliga hyresvärd och handlar inredning (lakan bla) till ett enkelrum med en enkelsäng för att hon inte vågar säga att hon just hyrt en ny lägenhet, med dubbelsäng. Men sedan, när hon precis har packat in sina nya enkelsängkläder i bilen, då finner hon det plötsligt lätt att säga att hon ska flytta?
En mer trovärdig vinkling hade varit att de kanske åker dit och att hon drar ut på det, men när hon väl står på avdelningen med lakan och ser det lilla paketet med ett 90-lakan och tänker på sin stora vattensäng i nya lägenheten, då blir hon tvungen att berätta för hyresvärden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp