Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det var länge sedan jag skrev i tråden. Just nu är jag inne i en period där jag läser igenom några av min sambos Connellyböcker. För närvarande håller jag på med Fallet avslutat och den är väl sisådär. Jag tycker fenomenet "hårdför-hjälptpolis-som-motarbetas-av-inkompetenta-och-korrupta-skrivbordspoliser-högt-uppe-i-hierarkin" är rätt tröttsam och uttjatad.

När julledigheten kommer så ska jag börja med Murakamis triologi 1Q84! Det ser jag verkligen fram emot. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag är hopplös med läsningen nuförtiden! Från och med imorgon kommer jag dock att åka buss två resor om dagen - visserligen bara dryga tjugo minuter per väg men ändå - och tror att det kommer att bidra till bättre läsande, när jag åkte pendeltåg till och från jobbet i London läste jag massor! Ska bli klar med den förbaskade Statsrådets Fall - jag kan inte förstå varför det tagit så lång tid för jag njuter av varenda ord - men har inlett en rutin där jag raidar bokhyllorna, plockar ut tio eller så som jag vill läsa och ställer dem på kö i nattduksbordet :D

Just nu står där Kärlek i kolerans tid och 100 år av ensamhet av Marquez, Life of Pi av Yann Martell, Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson (känner att jag måste läsa den för att få en egen uppfattning även om recensionerna från vänner och bekanta varit... varierande), Jerome K Jeromes Tre män i en båt, och en roman som en god väns svärmor skrev och gav ut själv häromåret som heter Southwell's.

Men så fick jag hem ett par lådor från föräldrahemmet häromdagen, som jag har packat upp och därmed naturligtvis blivit supersugen på att läsa en hel massa annat som står där - till exempel böckerna om Morfar Prosten av Eva Bexell och Mimmi-böckerna av Viveca Sundvall (nu Lärn)... :D

Ska börja skriva läsdagbok igen under 2012, det var roligt när jag gjorde det sist.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ska bli klar med den förbaskade Statsrådets Fall - jag kan inte förstå varför det tagit så lång tid för jag njuter av varenda ord - men har inlett en rutin där jag raidar bokhyllorna, plockar ut tio eller så som jag vill läsa och ställer dem på kö i nattduksbordet :D

Hur har du lyckats dra ut på Statsrådet? För mig tar de slut alldeles för fort.:cry:

Min recension av Små citroner gula: Trevlig och lite småputtrig, väldigt förutsägbar handling men trevliga personer. Absolut lämplig för bussläsning.:)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men så fick jag hem ett par lådor från föräldrahemmet häromdagen, som jag har packat upp och därmed naturligtvis blivit supersugen på att läsa en hel massa annat som står där - till exempel böckerna om Morfar Prosten av Eva Bexell

Åh, de är jättebra! Jag läste dem högt för ett drygt decennium sedan och har även hört dem inlästa av Margareta Krook gång på gång på gång vid samma tid, och de förblir lika bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag är också mellan böcker! Har avslutat [Geim], jobbigt språk men hyggligt spännande. Största förtjänsten var att den kändes uppdaterad vad gäller ny teknik - det är så trist när författare avslöjar sin dåliga teknikkunskap genom att använda "fel" terminologi om datorer och smartphones.

Saknar mitt intensiva läsande - men sedan wordfeud kom in i mitt liv och jag lånade The wire på dvd av en kollega som har ALLA säsonger - så blir det väldigt lite läst:(
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läsningen har legat nere ett tag men har nu påbörjat Freedom av Jonathan Franzen. Har inte hunnit så långt men den lovar ganska gott.

WordFeud räddar mig på bussen, har samma alias som här och tar gärna en match!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Kan någon tipsa om en bra Ian McEwan? Har läst Lördag, Kärlekens raseri och Hetta och gillat dem, så vilken ska jag ta härnäst? Ser att bokhögen inför Thailandsresan bara innehåller deckare och det gör mig lite desperat, jag måste ha något annat men hittar inte riktigt något.

Läser just nu: 2666 av Roberto Bolano. Tveksam om jag kommer att orka med den, den består av fem volymer bundna till en enda och förf:s avsikt var att de fem delarna skulle kunna läsas i vilken ordning som helst.:confused:

Har hittills läst 130 sidor och historien saknar helt riktning, ALLT är liksom bara utvikningar så det är väl mera tveksamt om jag klarar 900 sidor till.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Kan någon tipsa om en bra Ian McEwan? Har läst Lördag, Kärlekens raseri och Hetta och gillat dem, så vilken ska jag ta härnäst?

Kan tyvärr inte hjälpa dig - ska läsa Hetta på engelska, Solar, under julen. Den ligger på bibban och väntar på mig.:D

Har läst Populärlitteratur på Växjö Universitet under hösten och har inte läst så mycket annat - men Jane Eyre ingick så den njuter jag fortfarande av.:love:

Även Rosens Namn ingick i kursen och nu förstår jag ännu bättre varför jag inte orkade läsa slut den första gången jag försökte.:angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, Jane Eyre är bra! Däremot Eco, den har jag också ett oavslutat försök med.

Hoppas du gillar Solar, jag gillade den mycket! Ett rätt dråpligt porträtt av en helt odräglig viktigpetter till naturvetare som tiden sprungit förbi. McEwan brukar vara mycket allvarligare än så men den här var kul.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser nåt helt fantastiskt, jag har inte stött på något liknande. Dimitrij Gluchovskij har skrivit Metro 2033, Den kallas för postapokalyptisk, människan bor i tunnelbanan efter det stora kärnvapenkriget och på varje station huvudpersonen besöker möter han olika grupper eller människor med tankar om livet och vardagen. Ganska tänkvärd och väldigt lätt att fästa sig vid. Gavs först ut på nätet som jag förstår, och först senare på ett riktigt förlag, som bok.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hur har du lyckats dra ut på Statsrådet? För mig tar de slut alldeles för fort.:cry:

Min recension av Små citroner gula: Trevlig och lite småputtrig, väldigt förutsägbar handling men trevliga personer. Absolut lämplig för bussläsning.:)

Camilla, jag veeeeet inte!! Första läste jag hur fort som helst och jag tycker verkligen om denna också men av någon anledning så går det bara inte. Ska försöka igen i helgen när jag har tänkt spendera en natt hos mor och far och har lugn och ro och ingen stress över att jag borde städa istället ;)

Tack för recensionen!

Och - om du gillade Jane Eyre måste du även läsa Wide Sargasso Sea av Jean Rhys - en "prolog" om den galna tanten på vinden. Läste den i Post-Colonial Fiction-kursen på universitetet och tyckte väldigt mycket om den då jag läst Jane Eyre flera gånger om och älskar den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, de är ljuvliga. Illustrationerna i samlingsvolymen jag har är dessutom jättesöta. Jag skrattar högt när jag läser dem och det är inte så många böcker som driver mig till gapskratt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jamen den började jag ju läsa för ett par år sedan om jag inte minns helt fel, är det den jag tror så är den verkligen helt extraordinär!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Daniel Glattauer - Der Weihnachtshund

Är inne i en tyskperiod, och försöker återuppväcka gamla kunskaper. Vet inte om boken finns översatt, men den är söt och lättsam för den som vill pröva.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Och - om du gillade Jane Eyre måste du även läsa Wide Sargasso Sea av Jean Rhys - en "prolog" om den galna tanten på vinden. Läste den i Post-Colonial Fiction-kursen på universitetet och tyckte väldigt mycket om den då jag läst Jane Eyre flera gånger om och älskar den.

Den har jag läst någon gång men alldeles glömt bort - för många hjärnskakningar och för mycket droger.........:angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, Jane Eyre är bra! Däremot Eco, den har jag också ett oavslutat försök med.

Hoppas du gillar Solar, jag gillade den mycket! Ett rätt dråpligt porträtt av en helt odräglig viktigpetter till naturvetare som tiden sprungit förbi. McEwan brukar vara mycket allvarligare än så men den här var kul.

Den gick som sommarföljetong i radio och de avsnitt jag hörde var helt underbara. Sen har jag inte hittat den på engelska så när jag lämnade tillbaka böcker jag läste till kursen beställde jag den som fjärrlån och nu har den kommit! Så det blir julläsning.:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Lars Kepler´s tre böcker är alla fantastiskt bra. Jag läser den sista nu: Eldvittnet.

Sen vill jag slå ett slag för Buthler & Öhrlunds böcker. Mycket bra, allihopa.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser nåt helt fantastiskt, jag har inte stött på något liknande. Dimitrij Gluchovskij har skrivit Metro 2033, Den kallas för postapokalyptisk, människan bor i tunnelbanan efter det stora kärnvapenkriget och på varje station huvudpersonen besöker möter han olika grupper eller människor med tankar om livet och vardagen. Ganska tänkvärd och väldigt lätt att fästa sig vid. Gavs först ut på nätet som jag förstår, och först senare på ett riktigt förlag, som bok.

Åh, jag har den i min bokhylla, väntar på att läsas. Nu blev jag ännu mer sugen på att börja! :) (Det har kommit en efterföljare på den också, men det kanske du redan visste?)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, men jag är snål så jag väntar på pocketen ;-) Lättare att hålla i handen också.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag förstår, jag föredrar själv att läsa med enhandsgrepp, så jag köper alltid pocket i den mån det går. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp