Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Hittade en bok med titeln Min australiska vildhäst på rea i dag ... har redan plöjt de första 200 sidorna. Det är det en verklighetsbaserad berättelse skriven av skådespelerskan Lizzie Spender. Den handlar om hur hon, 53 år gammal, får sin tredje häst - men ändå första (de två tidigare fick hon aldrig). Lättläst och trevlig så här långt!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*
Det tog ganska lång tid før mig att læsa ut "Vindens skugga" men jag har verkligen njutit under tiden. Riktigt bra, precis som jag vill att en bok ska vara! Har Carlos Ruiz Zafón skrivit något mer man borde læsa?

Nu har jag i alla fall påbørjat Niceville och den verkar (som utlovat) mycket bra den också :laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Du kan ju läsa Shadow of the wind prequellen, The angel's game... riktigt bra även den! :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Just nu läser jag Arto Paasilinna, Livet är kort, Rytkönen lång. Läste Åskgudens son precis innan.

Mysiga böcker, och precis som med Astrid Lindgren så undrar man vad sjutton som rör sig i huvudet på författaren, hur kan man komma på allt detta? :D

Läser även Ian Rankins Öppet hus, men det går trögt...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Min bokhög har drastiskt minskat den sista tiden så snälla ge mig lite tips på vad jag kan läsa!

Det här gillar jag:
  • Historia och människoöden som vävs samman. Typexempel: Mina drömmars stad. Gärna svenskt, men behöver inte vara.
  • Vackert men inte för invecklat språk (och på svenska)

Det här gillar jag inte:
  • Chicklit
  • Kriminalare
  • Biografier (iaf inte än)
  • Vampyrer
  • SciFi
  • Fantasy
  • Sanna berättelser om folk som hållits fångna, torterats av sina föräldrar etc

Några böcker jag läst på sistone som jag gillat:
  • Skära för sten
  • Niceville
  • Vindens skugga
  • Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Böckerna ska finnas som pocket.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

På svenska, hmmm. En fantastisk bok är Vikram Seth's "A suitable boy" som kombinerar en inblick i den nya staten Indiens grundande med en intressant inblick i landet.

En annan härlig bok om ett land vi inte kan så mycket om är Half a Yellow Sun som förekommit i den här tråden. Vet tyvärr inte om den finns på svenska heller.

Annars finns ju alltid Wilhelm Mobergs Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige om du inte har läst dem tidigare.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Half of a yellow sun finns absolut översatt. Heter då en halv gul sol.
Passar på att tipa som Mikael Niemis Populärmusik från Vittula.
Även Mannen som dog som en lax är bra, men det är ju ett litet "kriminslag" där.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack för tipsen båda, men det mesta av det där har jag redan läst. En halv gul sol var jättebra, precis såna böcker vill jag ha mer av. Jag har skickat iväg en beställning till Bokus nu med lite saker jag hittade på hemsidan, men tar gärna emot fler tips också.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser just nu Torbjörn Flygts Outsider, gillar den väldigt mycket, både historia och språk. Gillade även Underdog när den kom för tio år sen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack för tipsen båda, men det mesta av det där har jag redan läst. En halv gul sol var jättebra, precis såna böcker vill jag ha mer av. Jag har skickat iväg en beställning till Bokus nu med lite saker jag hittade på hemsidan, men tar gärna emot fler tips också.

Har du läst Gunnar Ohrlanders "Downwind"? Eller Roald Dahls "Vinkännaren och andra berättelser"?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Boktjuven?
Water for elephants? (kanske för "chick-lit"-ig :p ) fast jag gillar historieinslaget i den...

Sen en av de bästa böckerna jag läst, som jag tycker borde passa in!: Påven Johanna! :love:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Har precis avslutat A feast for crows och skall fortsätta med nästa bok i serien; A dance with dragons när jag bara får tag på boken.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*
Har ganska nyligen läst klart Utrensningen av Sofi Oksanen, tyckte mycket om hennes sätt att beskriva miljöer och karaktärer.

Nu läser jag bl.a. Konsten att vara otrogen på Facebook av Gunilla Bergensten. Lättsmält och lämnar inga djupare spår.

Har lyssnat klart på Alltid hos dig av Maria Ernestam, tyckte sådär om den. Lite seg och spretig handling tills de olika tidsperioderna och karaktärerna flätades ihop. Nu lyssnar jag på Jean Bernadotte av Herman Lindqvist. Historia light, men jag gillar hans lättsamma sätt att presentera historia och engagerade sätt att läsa.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Jag har varit otroligt slarvig med läsandet på sista tiden - men jag läser för tillfället Statsrådets Fall av Bo Balderson (vem det nu är :angel:)

Blev otroligt glad åt att kunna ge en god vän ett bokpaket häromdagen som inkluderade Jodi Picoults Nineteen Minutes, hoppas att hon tycker lika mycket om den som jag gjorde.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Sedan jag skrev i tråden sist har jag hunnit läsa

  • Henning Mankell; Minnet av en smutsig ängel
  • Emma Hamberg; Baddaren
  • Mari Jungstedt; Det fjärde offret

Nu har jag varit en kortvecka i Edinburgh och köpt lite pocketböcker där. Härligt! Hade inte Ryanair haft sina stränga begränsningar om vikt och volym på väskorna så hade det blivit många fler :) Men de här ska jag hugga in på nu.

  • Kathryn Stocket; The Help
  • Sophie Kinsella; Mini shopaholic
  • Reginald Hill; The woddcutter
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

På svenska, hmmm. En fantastisk bok är Vikram Seth's "A suitable boy" som kombinerar en inblick i den nya staten Indiens grundande med en intressant inblick i landet.

Finns nog inte i pocket men heter En lämplig ung man på svenska. Håller med om att den är fantastisk - men man får nog vara väldigt intresserad av Indien för att orka med den...

Kathryn Stocket; The Help

Den läste jag just på min semester (fast på svenska, Niceville). Gillade den väldigt mycket, inte minst när jag fick klart för mig att författaren själv var uppväxt med svart hembiträde, det fördjupade på något vis komplikationen för mig...

Annat jag läste var:

Ian McEwan - Hetta. Mycket bra. Hans första och enda (såvitt jag vet) satir. Roande berättelse om en totalt odräglig nobelpristagare i fysik som tiden sprungit ifrån.

Jonathan Tropper - Konsten att tala med en änkling. Lad-lit med en del allvar. En del dråpliga och väldigt filmiska situationer, om än lite pojkstereotyp.

Maria Sveland - Att springa. Ja! Hennes första roman sedan Bitterfittan, uppväxtskildring om flickors/kvinnors utsatthet. I nåt av recensionsklippen på omslaget kallas hon feminismens folkbildare - och hon gör det så bra.

Bengt Ohlsson - Kolka. Mycket bra om en lettisk tonårstjej som flyttar till England när pappa blivit kär i en engelsk kvinna. Språket är otroligt tätt och nervigt, man undrar var han fick det ifrån och när det förklaras i efterordet förstår man varför det känns så annorlunda.

Tatiana de Rosnay - Sarahs nyckel. Tyvärr... Ämnet är skakande - fransk polis samlade ihop och deporterade tusentals judiska barn under kriget - men tyvärr banaliserar hon berättelsen.

Läser just nu: The other hand av Chris Cleave - högg den på en grekisk flygplats, första gången på länge jag läser något som jag inte vet ett jota om innan. Är den bra så återkommer jag om den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag är i djup bokmässekoma. Har hittills inte köpt så mycket, för jag har tänkt spara det till i morgon. Men jag har varit på en massa (16...) seminarier av olika slag. I dag var det Karl Ove Knausgård. Jag är synnerligen starstruck. Fortfarande :D

Har läst en del ungdomsböcker det senaste. Eftersom jag jobbar på högstadiet känns det viktigt att försöka hålla sig lite uppdaterad. Just nu är det Åsa Anderberg Strollos senaste, Hoppas, som gäller. Är hittills inte jätteimponerad. Det är Gilla Böcker som har gett ut den och jag har läst några av deras andra (Här ligger jag och blöder, Hål i huvudet och Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag) och de har jag tyckt väldigt mycket om. Hoppas (!) att även den här tar sig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har också varit på bokmässan men handlade nästan inget, det blev mest författarvimmel som iofs är kul...

Det roligaste jag köpte var en ny filofax eftersom den gamla gått sönder. Och av någon anledning köpte jag tegelstenen 2666, fattar inte varför:confused:

Var Knausgård bra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 323
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp