Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Happy, happy - en bok om skilsmässa av Maria Sveland & Katarina Wennstam landade i min hand idag från en av författarnas hand. Den börjar jag läsa ikväll.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Någon som läst något av Reginald Hill, Stephen Booth eller John Harvy
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har läst de två första. Tycker bäst om Stephen Booth (även om jag inte var så jätteglad för hans senaste. De första slukade jag dock).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hill och Booth har jag läst.

Tror att Hill är för långsam i tempot för din smak, väldigt mycket väder- och landskapsbeskrivningar;)

Booth minns jag inget av.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hill och Booth har jag läst.

Tror att Hill är för långsam i tempot för din smak, väldigt mycket väder- och landskapsbeskrivningar;)

Booth minns jag inget av.

Jag har läst någon av alla tre. Jag minns dock inte så mycket om dem, mitt minne är kort! Harvey hade en eller två bra, men en jag läste var riktigt tröööög och tråkig. Reginald Hill har jag läst en eller två av och det jag minns var de ok, men jag minns inte ens vad de handlar om och känner knappt igen titlarna. Jag VET dock att jag läst dem.

Det var därför jag undrade om någon läst något av dem, för att jag funderade på om de var bra. :o

JAg byter böcker hela tiden och kan inte läsa dem klart. Jag tappar intresset, har inte ro att läsa, blir uttråkad och hemskt rastlös och känenr att jag behöver göra annat än sitta och slappa med en bok. Det finns så mycket annat att göra än att läsa och det stressar lite. Så jag tänkte försöka mig på någon av dem och se om jag kan hålla mig till den och slutföra den.

Eller ska jag läsa något annat?

Val McDermid haren ny på g, men den släpps i september i helt fel land.... antar svenskarna är tröga att översätta som vanligt så jag får vänta länge. Sedan har ju Simon Beckett nyss lämnat en bok om rättsläkaren till världen och den har jag givetvis läst redan. Så vad ska jag läsa?

Väder och landskapsbeskriningar! :D Menar du att jag inte gillar den där beskrivningen av gråa stenhus och regn?:angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

När jag var och hämtade Golda på bibban hade de ett bord med utrangerade böcker och jag köpte Vattenslottet, Luftburen och Jordmånen för sammanlagt 15 kr. Har nu läst halva Vattenslottet och fullkomligen älskar den!:love:

Läste den någon gång i min gröna ungdom men mindes inte mycket av den - längtar efter att läsa de två nästa som jag aldrig läst tidigare.:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nja, jag har nog fått uppfattningen att du är mer åt benknotor och vävnadsprover än regniga hedlandskap:D

Apropå rättsläkare, har du kollat upp Patricia Cornwells serie om Kay Scarpetta? Många gillar henne.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Tänkte gå med i Akademibokhandelns bokklubb, där får man låna och läsa 52 böcker under ett år för en mindre summa, sista boken får man behålla. Jag kommer aldrig iväg till biblioteket och det blir ändå rätt så dyrt med pocketböcker i tid och otid. Så det närmaste året blir det mest nyutgivet för mig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Då kan du passa på att ta läsborgarmärket! ;)
(akademibokhandels drive för att få barn att läsa mer)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, eller hur! Jag tycker det är jättebra. Nu vet jag inte exakt hur det fungerar men eftersom det är akademibokhandeln som gör det, så antar jag att det inte handlar om låneböcker utan om försäljning. Men man kan ju hoppas att det är något biblioteken kan 'ta över' också.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Aha det är den jag köpte nu senast när det var rea på pocket på ica. :)

Vad var det du inte gillade med den?

JAg ska kolla in era andra tips här, tack så mycket! :bow:

Det där du skrev Camilla, jag tror jag såg dem på utgallring på biblan på skolan jag jobbar på! Jag städar på biblioteket där och hm, svårt jobb med alla böcker som lockar för läsning :rofl:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det där du skrev Camilla, jag tror jag såg dem på utgallring på biblan på skolan jag jobbar på! Jag städar på biblioteket där och hm, svårt jobb med alla böcker som lockar för läsning :rofl:

Synd att de gallras ut för de håller ännu. Men de har väl fallit i glömska, inte mycket mord i dem....;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Historien var alltför osannolik har jag för mig. Jag gillade hans första böcker, men kanske har jag blivit blasé?

Du är inte så mkt för miljön som deckarna utspelar sig i, utan mer det "tekniska"? Då kanske jag inte ska rekommendera Ann Cleeves deckare från Shetlandsöarna? ;) (Jag är själv tvärtom, tycker att miljöerna kan vara viktigare än t o m själva mordgåtan)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Synd att de gallras ut för de håller ännu. Men de har väl fallit i glömska, inte mycket mord i dem....;)

När jag var där i dag var de sålda. Tror de gallras ut för att böckerna kan vara slitna också, eller?

Mord och inga visor är det som gäller, vet du väl! ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Historien var alltför osannolik har jag för mig. Jag gillade hans första böcker, men kanske har jag blivit blasé?

Du är inte så mkt för miljön som deckarna utspelar sig i, utan mer det "tekniska"? Då kanske jag inte ska rekommendera Ann Cleeves deckare från Shetlandsöarna? ;) (Jag är själv tvärtom, tycker att miljöerna kan vara viktigare än t o m själva mordgåtan)

Då kanske jag inte ska välja just denna just nu då, om du inte tyckte den var riktigt bra.

Ann Cleeves böcker har jag aldrig testat. Handlar de om en lönnfet, gammal, alkoholiserad, whiskeydrickande, ensamstående polis med en gammal skruttig bil som låter mer än den kör, med barn som inte vill träffa honom och exfru han svikit pga jobbet? Ibland kan jag känna mig lite trött på det! Jag ska banne mig skriva en alldeles egen deckare och den ska inte ha en gammal fet gubbe som huvudperson :p

Jag gillar Simon Beckett för att han skriver på ett annorlunda sätt och börjar ofta böckerna med att beskriva något med fakta. Han lägger inte ner så mycket ord på natur och väder utan mer fakta om döingar. Tex börjar han en med att beskriva vad eld gör med en kropp, en börjar han med att berätta om kroppstemperaturen hur den sjunker hos en döing, en berättar han om föruttnelsen och en börjar han med att berätta om huden på en döing. Han har bara skrivit 4 böcker i den serien jag läser. Tyvärr!

Just det sättet att börja en bok på tycker jag är riktigt fångande- jag är fast! Om man inte gillar lik kanske man ska läsa något annat, tex.. ja vad som helst annat kanske :D

De böcker som börjar med att berätta om naturen känns inte alls lika intressanta och är lättare att lägga ifrån sig tyvärr.

Miljön i böckerna är ju intressant i sig men den ska inte ta över för mycket, snarare tvärtom. Det intressanta är mordet. Om boken handlar om mordet genom någon annans än en polis ögon så blir den också intressantare tycker jag.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nja, jag har nog fått uppfattningen att du är mer åt benknotor och vävnadsprover än regniga hedlandskap:D

Apropå rättsläkare, har du kollat upp Patricia Cornwells serie om Kay Scarpetta? Många gillar henne.

Benknotor och vävnadsprover ja, det är intressant! Regniga hedlandskap är bara intressant om det påverkar ett lik på nåt vis :p

Jag tror mig ha en sådan bok! Vad tycker du om henne då?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är mååånga år sedan jag läste henne. Jag började när den första var ny och tyckte den var skitbra. Sen tröttnade jag efter typ 5 böcker, då tyckte jag att hon blivit sämre - men väldigt många har läst henne mycket längre än jag gjort.

Scarpetta är rättsläkare i USA, på FBI så vitt jag minns. Kollade på wikipedia nu och de tre första heter Den osynlige (-90), Indicier (-91) och Allt som återstår (-92).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 323
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 675
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp