Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har en liten släkting som är en Prins Annorlunda, så jag blev rätt tagen av boken. Den är fin. (Annars gillar jag inte riktigt Sören Olssons barnböcker om Sune och Bert och vad de nu heter.)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vilken Axelsson är det? Jag läste ut Is och vatten, vatten och is i början av året - tyckte den var bra. (Det är väl så hennes senaste heter?)

Ska låna Prins Annorlunda på biblioteket! Tack för tipset! (Jag tyckte f ö mycket om Eskil, riddare av syrenbersån som du tipsade om i fjor!)

Själv håller jag på att avsluta Arseniktornet av Anne B Ragde. Jag gillar den. Mycket.

Härnäst blir det nog en bok av Helle Helle tror jag. Möjligen hette den "Hemma"? (Har inte läst något av henne förut)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vilken Axelsson är det? Jag läste ut Is och vatten, vatten och is i början av året - tyckte den var bra.

Den är det. Jag började på den igår och det ser lovande ut. Jag gillar Axelsson överhuvudtaget.

Ska låna Prins Annorlunda på biblioteket!

Jag tror att du kommer att gilla den! Jag kunde inte låta bli att titta in på Sören Olssons blogg för att se hur det gick sen, och då såg jag att Prins Annorlunda nu har tagit studenten och hade fest för sina kompisar på verandan.

Sedan jag sträckläst boken, kastade min son sig över den och uppenbarade sig rödögd vid frukostbordet dagen därpå, och nu har Prinsens mamma den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag är också förtjust i Axelsson, tror faktiskt jag läst alla hennes böcker. (Rosario är död är nog den som drabbat mig hårdast)

Bollar glatt vidare tipset om Arseniktornet, jag tror du gillat den. Den utspelar sig delvis i Danmark, så det bör väl appellera till dina hyggelige gener? :laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den satt jag och läste i natt. Fruktansvärt roligt!

Typ Jakten på den försvunna katten - Indiana Jones sätter upp lappar i hela området:D

(Den var långtifrån roligast men den är den enda jag kommer ihåg. Det är dessutom filmvarianten fast böcker var ännu roligare).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det påminner mig om presentationen av Ebba Witt-Brattström i NE. Det har blivit fel titel på en av hennes böcker. Det ska stå Ur könets mörker. Men det står Ur kökets mörker. :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag satt också och roade mig åt det i natt, men hade helt missat filmvarianten.

"Älskade pion - James Bond drar sig tillbaka för att pyssla med trädgården".

Jag dör! :D


För övrigt läser jag just nu Jo Nesbös första bok, Fladdermusmannen. Jag är inte överdrivet imponerad så här långt, men den är okej. Jag tänkte försöka beta av en del böcker som blivit stående olästa i bokhyllan, så näst på tur är nog Vi måste prata om Kevin (den behöver väl ingen närmare presentation här :p).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag vet:D. Sen kunde jag inte sova för jag låg och försökte komma på egna men kom inte på en enda.

Film: Ill Bill - Historien om Bill som kämpar med sin urinvägsinfektion:rofl:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag somnar av Purple Hibiscus, så till den grad att jag funderar på att riva ut de första trettio sidorna, men ja, jag älskade en halv gul sol....men det vet du ju redan. :-)
Jag somnade inte! Visst var den lite seg till och från, men jag ville läsa vidare för att se om den horribla pappan skulle få på nöten snart. Och jag blev förbannad å den hunsade mammans och dotterns vägnar.

Men lika bra som halv-solen var den inte.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har jag läst över halva av Golda Meirs memoarer och det är klart läsvärt. Kanske inte så mycket för de litterära kvaliteterna men för ämnet. Bakgrunden till staten Israels tillkomst är vansinnigt intressant i dessa tider. Det är givetvis en partsinlaga men väldigt givande så länge man håller det i minnet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*
Nu har jag kommit mer än halvvägs i boken Hus och Hem av Helle Helle.

Är det någon som läst nåt av henne? Jag är helt förvirrad. Jag tror jag gillar det jättemycket, eller så tycker jag inte alls om det? Språket/historien är väldigt "rakt upp och ner", inga djupa funderingar, inga krusiduller kring lövverkets skiftande kulörer, inga kapitel kring själsliv - bara skildringar av händelser. (Precis som jag upplever mitt eget liv)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst ut "Dagen efter" av Linonel Shriver. Helt ok, gillade den, men samtidigt lite seg. Ville hela tiden veta hur det skulle gå, men vägen dit var lite väl lång emellanåt.

Nu kör jag en åter-läsning av Maryan Keys This Charming man, tills dess att jag har pengar nog att kunna beställa lite fler böcker :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har jag läst över halva av Golda Meirs memoarer och det är klart läsvärt. Kanske inte så mycket för de litterära kvaliteterna men för ämnet. Bakgrunden till staten Israels tillkomst är vansinnigt intressant i dessa tider. Det är givetvis en partsinlaga men väldigt givande så länge man håller det i minnet.

Då blir en nästa bok att låna.

Jag har faktiskt kommit igång med mitt läsande igen. Har ju som sagt haft en lång period där jag inte kunnat läsa. Senaste som lästes var Flykten från Auschwitz Den var helt okej men inte så mycket mer.

Just nu läser jag Pompeji - livet i en romersk stad., riktigt intressant, som jag varvar men en boka med samlade Berglin-serier. Jag älskar dem!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har precis läst ut Sören Olssons Prins Annorlunda.

Läsning under skratt och gråt.

Nu ligger en bok av Maj-Gull Axelsson och väntar på mig, men jag kommer försent i säng hela tiden, och då känns det fel att börja på en ny bok.

Fann denna bok mycket fin och sympatisk, fast får medge att jag helt hade glömt att han skrivit "riktiga" böcker tidigare :o

Just nu läser jag Jurtjyrkogården, lagom creepy sådär (jag är otroligt lättskrämd).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Läser just nu: Chicago av Alaa al-Aswany och - njaaa... Brukar gilla immigranthistorier och en roman om egyptier (i USA) känns vältajmad i och med den arabiska våren. Och jag tror att jag får en hygglig insyn i kultur och tänkesätt här. Synd bara att författaren verkar så fixerad vid sex, tycker nog att det känns lite andfått.


Har satt ihop ett fint bokpaket att ha med på semestern som rycker allt närmare:

Maria Sveland: Att springa
Unni Drougge: Bluffen
Ian McEwan: Hetta
Kathryn Stockett: Niceville
Tatiana de Rosnay: Sarahs nyckel
Jonathan Tropper: Konsten att tala med en änkling
Vikas Swarup: De sex misstänkta

Och hinner jag mellan Chicago och semestern så klämmer jag nog Ann Heberleins En liten bok om ondska också. Breivik inspirerade till den.

Förresten: Jonas Hassen Khemiri har en jättefin liten text om Mormors Mitsubishi i dagens DN: länk
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Just nu Carin Hjulströms; Hitta vilse.

Före den:

Anna jannson; Alkemins eviga eld
Tatiana de Rosnay; Sarahs nyckel
David Nicholls; En dag

Den sistnämnda måste jag rekommendera, den utspelar sig under 20 års tid, men berättelsen beskriver bara vad som händer två personer ett bestämt datum varje år. En oväntat trevlig läsupplevelse.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läser just nu En sannolik historia av Karin Alvtegen. Är så kär i hennes personskildringar, även om denna än så länge inte är det bästa hon skrivit.

Innan dess läste jag Blodläge av Johan Theorin, blev lite smått besviken, men det säger nog mer om vad jag tyckte om Nattfåk än den här.

Och dess för innan var det Levande Begravd av Peter James som var en stor besvikelse. Ganska tarvlig historia, helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 323
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 675
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp