Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag funderar på om jag ska beställa 6 Madeleine Wickham på engelska. Jag vet att jag kommer roas av de men nästan 500kr i ett svep när jag eg knappt har pengar?

Svåååååååååårt.

(Fick 3000kr mer än planerat i lön den här månaden men jag behöver köpa böcker till KomVux också).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag blir imponerad av att du ens orkar lägga tid på att kommentera Tegenfalk, jag blev helt hopplöst uppgiven av att läsa Vredens tid.

Nu har jag gett upp - på sidan 210. Det finns verkligen INGET som får mig att vilja läsa vidare, inte ens den sadistiska lusten att hitta fler felaktigheter:devil:

Har istället börjat på Klockan 21:37 av Karin Alfredsson. Också deckare - men jag vet att jag gillar hennes agenda och att hon alltid lär mig nåt om kvinnors villkor i andra länder.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag la Peter Robinson i hyllan, eller ställde, bland hans andra böcker. Istället tog jag en sedan länge av mig ägd bok ...eh måste kolla vad den heter... "På Y-fronten intet nytt" av Peter Eriksson. Helt emot vad jag brukar läsa, men vad tusan, man kan ju vidga sina vyer då och då! :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst ut The timetravellers wife och den var lika fantastisk från pärm till pärm :D

Nu skall jag läsa Flickan utan röst av Collen McCullough.. den låg hemma, och var den ända av mina "att läsa"-böcker som verkade någorlunda... Har inte allt för höga förhoppningar på den dock ;)

kan man med att beställa fler böcker när man har tio böcker i läsa-högen? :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

kan man med att beställa fler böcker när man har tio böcker i läsa-högen? :angel:

haha, 10 bara? :D jag har en hel bokhylla med att-läsa-böcker. Hindrade inte mig från att köpa 9 pocket på loppis igår och 4 pocket på Ica Maxi (alla pocket kostade 39:-/st) i torsdags:angel: jag är en riktig bok-alkis.

Jag läser just nu Askungar av Kristina Olsson. Ny bekantskap för mig, men ack så bra :) Också en loppis bok för övrigt :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läser just nu Det räcker inte med kärlek av Jenny Lexhed :)
Riktigt bra är den
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja men det var ju tur ;)

Bytte förresten bok igen, insåg att jag redan låst den. Nu blev det "dagen efter" av Lionel Shriver. Gillade "Vi måste prata om Kevin", och hoppas denna är bra :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vänta dig inte samma kraft som i Kevin, bara, den slår ju det mesta.

När jag läste Dagen efter var jag rätt irriterad boken igenom, jag tyckte att personerna gjorde så många dumma alt inte trovärdiga saker.

Men när jag var klar insåg jag att jag gillade den ändå - liksom hennes nästa, Dubbelfel. Hon drar sig inte för att beskriva människors dåliga sidor och jag gillar det. Däremot fick jag veta betydligt mer än jag någonsin kommer att önska mig om snooker i Dagen efter...)

(Jag misstänker dock att man kanske måste vara typ 40+ för att uppskatta den, om din avatar är någorlunda färsk har du långt kvar dit;))
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

En vän till mig tipsade om Elin Wägners 'Norrtullsligan' i sin bokblogg, så jag laddade ner den till min telefon, helt gratis - och har väl läst mig igenom större delen av boken idag - och jag rekomenderar den verkligen!

ISBN9189196511.jpg


Med rapp dialog, galghumor och svärta skildras fyra unga kvinnors liv i förra sekelskiftets Stockholm. Norrtullsligan handlar om kontoristerna Elisabeth, Baby, Eva och Emmys vänskap, yrkesliv och förälskelser. I deras delade rum på Norrtullsgatan spirar upproret och längtan efter ett annat sätt att leva.

Norrtullsligan utkom första gången 1908 och var Elin Wägners debutroman och stora genombrott. Den här utgåvan har förord av Annika Lantz och efterord av Boel Hackman.”


Jag är fräck och klistrar in vad vännen skriver på sin bokblogg:

Hum. Det låter ju inte så hävligt, tänker du. Fyra kvinnor delar lägenhet. Hjärta, smärta. Någon blir sjuk, någon förlorar jobbet, någon träffar i hemlighet en VÄLDIGT olämplig man. Det låter som som vilken Marian Keyes som helst. Ja, referensen är inte dum, men vi talar om fyra unga kvinnor som 1) yrkesarbetar 2) bor tillsammans, inte med föräldrarna (trots att de är ogifta – oh FASA! Jag DÅNAR!) i Stockholm för 103 år sen. De hade inte ens rösträtt.

SKANDAL, mina vänner. I sanning! Läs med försiktighet, så att inte ni också blir såna där fämmi… feminin… eh, feminister.

Det är GULD värt när gamla klassiker ges ut igen, speciellt när de kommer i pocketformat till extremt överkomligt pris. Ja, och tycker man att DET priset är för högt så kan jag rekommendera att man lånar den alldeles gratis, den finns som e-bok på bibblan. -> LÄNK!<-En ljuvlig tjänst!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh jag började på den och tror faktiskt att jag skulle tycka om den men jag blev galen på hennes kommatering. Kanske skulle lyssna på den istället för att läsa den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fast finns den inläst? Jag läser den i min mobil...(jag skrev 'lyssnade' först för i samma stund jag skrev inlägget frågade jag min dotter om hon lyssnade på radion eller om jag kunde stänga av...men korigerade snabbt..:) ) och men tja...vanligtvis är kommatering en hjärtefråga för mig men i litet format och kombinerat med skrivsätt a'la kåseri och med väldigt mycket konversation så störs jag inte av det?

Den är i sanning skrämmande aktuell, och ändå är den skriven för över 100 år sedan. Så sorgligt egentligen. Ge den en chans - den är bra och rolig!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Haha okej, jag läste ditt inlägg förut och trodde därför att du lyssnat på den. Attans då. Jag hade hoppats att jag kunde komma över kommateringen men det verkar inte gå. Synd, för jag vill verkligen läsa den.

Får väl ge den en sista chans i alla fall!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nej jag väntar mig inte en ny Kevin ;) Och jag ar drygt 15 år $ran 40, mem hoppas jag gillar den ändå... är vall kanske inte i rätt stadie i livet för att läsa om människor som g8t massa dumma val, men samtidigt blir jag nyfiken nu :angel: Får väl läsa och se helt enkelt ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är synd om en sån bok samlar damm, jag ska nu ta itu med Yacoubians hus av samma författare och tror inte jag kommer bli besviken.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

När den kom blev jag lite bortskrämd av recensioner som anmärkte på författarens trista kvinnosyn. Men gillar jag Chicago så lär jag gå vidare med Yacoubian också.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag vet inte om karaktärernas åsikter och handlingar i allmänhet är författarens men boken kretsar mycket kring kulturkrock mellan Egyptier och nordamerikaner men också kritik av regimen, försvar av densamma etc och det är klart att flera av karaktärerna har en unken syn på kvinnor men definitivt är inte boken nån hyllning till alla män i världen, men det beror säkert på vilka glasögon man har på när man läser den. Du får återkomma när du läst den :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fast jag menade inte karaktärernas åsikter och handlingar, det är klart att de kan ha hur taskig kvinnosyn som helst.

Men när man märker i en text att författaren har taskig kvinnosyn, dvs man märker det på hur han skildrar kvinnor - då är det en annan sak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 319
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 675
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp