Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag vill garna vara med har och fa lite inspiration!

Har precis avslutat The Folly-serien (Ben Aaronovich tror jag forfattaren heter). Underbar! Vet inte om den har skrivits om har, men om ni tanker hur Harry Potter hade varit om han hade varit fodd i Kentish Town, haft en knarkande jazzmusiker till pappa, varit polis och patrullerat Soho, samt varit skriven av Neil Gaiman. Jag vet inte om bockerna ar sa kanda i Sverige an, men de ar alldeles kardullers (ett stort plus ar att den har sexscener dar man behandlar det allmant kanda men sallan talade om amne "Hur man far av sig ett par tajta jeans med vardighet", nagot jag tycker saknas i all annan litteratur :D).

Laser just nu Patti Smith - Just Kids. Fick den i julklapp sa den ar pa svenska, tanker nog lasa om den pa engelska sa smaningom. Nan som har last den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bossypants av Tina Fey, kom med posten idag tillsammans med boken 'The Audacity of Hope: Thoughts on Reclaiming the American Dream' av barack obama.

Jag tror jag börjar med Fey.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Har börjat få ihop högen som ska med till Thailand (semesterläsningens sammansättning kräver närmast rituella förberedelser:D), delvis från den här tråden.

Kommentera gärna, ni som läst någon av dessa:

Liselott Willén: Ingenstans under himlen

Dmitrij Gluchovskij (Den ligger bredvid datorn nu, Gabbi;)): Metro 2033

Emma Donoghue: Inlåsta

Kristina Sandberg: Att föda ett barn

Monica Ali: I köket

Sophie Hannah: Lilla hjärtat

Sjöwall/Wahlöö: Terroristerna

Sen ska jag göra en raid på stan i morgon för att se om jag kan få tag i en bok jag fick varmt rekommenderad i dag: Belinda Bauer: Blacklands.

Den som rekommenderade den sa att den var den bästa deckare hon läst. Hon hade läst den på svenska (Mörk jord) men den finns bara inbunden och sånt vill jag aldrig släpa med mig. Adlibris har den engelska pocketen men där hinner jag inte få hem den innan jag åker så jag ska leta i morgon... Passar på att föra rekommendationen vidare, jag brukar lita på den här personens omdöme:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad härligt det låter att åka iväg på semester med hela väskan full med böcker. Hoppas du får det bra!


KL

Just nu läser jag (sist av alla antar jag..) Mina drömmars stad av P A Fogelström. Det är en sådan bok jag faktiskt längtar efter att få gå och lägga mig och läsa. Precis vad jag behöver!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad härligt det låter att åka iväg på semester med hela väskan full med böcker. Hoppas du får det bra!

Tack:laugh:

Ja, jag packar alltid med en massa böcker. Det är höjden av lyx att ligga på en strand eller sitta på nåt skuggigt kafé och läsa. Och det är perfekt att läsa till middagen när man reser ensam.

Dessutom är väderprognosen rätt usel för mitt resmål så då kan det gå åt en del böcker:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Låter som min idealsemester. Sitta/ligga och läsa böcker :love: I somras bilade vi 200 mil till hyrd stuga, sen satt vi och läste flera dagar i solen i solstolen på terrassen eller i skuggan under parasollet, innan vi öht tänkte på att göra ngt annat. Har inte läst någon av dina böcker förutom Terroristerna, en gammal favorit och Sjöwall-Wahlöö:s bästa enligt mig.

F ö tillbringade jag gårdagen sjuk i soffan. Inlindad i en filt och med huvudet som en ballong ville jag ha något lättsmält. Det blev gejm av Anders de la Motte. Klart underhållande, man bara slukar sidorna!

Efteråt ser jag att det var flera saker som jag inte tyckte var så nöjd med (jag vill ha alla trådar prydligt ihopknutna), men som en underhållande bok duger den gott.

Har även nyss läst I det förflutna av Kate Morton. Skulle vara oerhört spännande enligt recensionerna, men jag blev besviken. Trots bra förutsättningar lyckades inte författaren skapa den där spännande grävningen i det förflutna som utlovades.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har också läst hela Sjöwall/Wahlöö förut, men det är så länge sedan att jag köpte allihop för nåt år sedan och läste om dem. Jag minns också Terroristerna som den bästa, ska bli spännande att se hur den står sig.

[geim] läste jag för ett tag sedan, behållningen av den tyckte jag var att författaren kunde den moderna elektronik han skriver om. Det är så tröttsamt när författare inte ens kan skildra hur någon tar emot ett sms utan att avslöja att de inte vet vad de skriver om.

Läser just nu: En liten bok om ondska av Ann Heberlein.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser nu Tidsresenärens hustru, efter buketips (tack Dea m.fl!). Har bara hunnit en liten bit i den men gillar den starkt. Den är mysig, skønt flyt i texten och med en del intressanta existensiella tankar insprängda. Jag hoppas den inte spårar ur nu bara før att jag skriver så!

Avslutade nyss Mysteriet på Père Lachaise och var ganska besviken. Språket var så himla uppstyltat så jag fick verkligen anstränga mig før att komma igenom den. Kommer inte køpa fler bøcker i den serien.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Blacklands av Belinda Bauer fanns i engelsk pocket på Akademibokhandeln:laugh:

Så nu åker den också med.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har Privat - mejlkorrespondens som bussbok för tillfället - som titeln avslöjar, mejlkorrespondens mellan Alex Schulman och Carolina Gynning. Underligt underhållande måste jag säga. Har läst den förut (hittade den för någon tjuga på mellandagsrean för ett par år sedan) och tja, den är väldigt rolig på sina ställen, men man får ha en viss distans...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kul att du gillar den :idea: :)

----

Jag läser Magdalena Graaf - Det skall bli ett sant nöje att döda dig :o Rent litterärt är den ingen hit, men jag tycker historian är intressant, och jag fick en annan bild av författaren när hon var med i "det blir bättre" förra året :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag läser "a second glance" av Jodi Picoult. Har gillat tidigare böcker av henne men denna upplever jag som betydligt knepigare att komma in i... tyvärr! Annars är det en författare jag rekommenderar (och är möjligt att denna bok också artar sig men hittills är det lite för mycket karaktärer och hopp åt olika håll för att jag ska komma ihåg dem nästan...)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Under julen fick jag äntligen tid att läsa lite och avverkade då mest vad jag kallar 'tv-tittarböcker', dvs böcker som är enkla och snabba att läsa, ungefär som att hänga framför en film, bla:

kråkflickan och hungerelden (två böcker) av eriksson & axlander sundquist, tusen små bitar av james frey (rekommenderas!), the mammoth book of on the road edited by jakubowski & m. Christian.

nu har jag precis avslutat drakarna över helsingfors av kjell westö. Och det är det absolut bästa jag läst på länge länge. Dessutom har han ett helt fantastiskt språk!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag gillar också Jodi Picoult. Denna har jag inte hört talas om så jag gissar att den är ganska ny? Hade en hardcore Picoult-period vintern 2009/2010 då jag lånade The Pact på bibblan för att jag gillade baksidestexten och fastnade rätt snabbt, plöjde mig igenom ett gäng av hennes böcker efter det. Nineteen Minutes är nog min favorit, Change of Heart är också riktigt bra.

Jag läser om en gammal tonårsfavorit just nu, Hjärtat i översta lådan av Anita Eklund Lykull. Tycker att allt hon skrivit (som jag har läst, men det är det allra mesta) är otroligt bra, hon är definitivt en av de bästa ungdomsboksförfattarna någonsin i min bok. Andra böcker av henne är serien om Julia: Silverdelfinen, Café Brazil och Julia mitt i världen, uppföljaren till Hjärtat i översta lådan heter Ballongfararens morgon, och så har hon skrivt en fristående bok om en flicka som heter Astrid som heter Bye Bye Äppelpaj (inte hennes bästa) och underbaraste Ängel i grön klänning som handlar om Ann-Ida och hennes lillebror TomTom. Strålande ungdomsböcker men jag älskar dem lika mycket som vuxen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Vet inte riktigt vad jag gor under den har resan, laser mycket mindre an vanligt...

Men det har jag last ar:

I koket av Monica Ali - mycket bra brittisk historia om hur allt plotsligt rasar utfor nar en av de anstallda i koket pa ett hotell hittas dod. Det ar INTE en spanningsroman, jag vet inte vad jag ska kalla den - pa omslaget talar nagon om en underhallande tragedi och det stammer nog. Monica Ali ar sylvass.

Blacklands av Belinda Bauer (finns bara inbunden pa svenska, Mork jord). Ovanligt valskriven psykologisk thriller - om nu det ar ratt beteckning. Tolvarige Steven graver pa heden for att hitta liket efter sin morbror, som blev mordad som barn. Sa smaningom far Steven kontakt med mordaren, via brev.

Laser just nu: Metro 2033 av rysk forfattare. Inte mycket far mig att lasa sci fi men den har drogs jag in i direkt. Genren spelar nog egentligen ingen roll om forfattaren skapar en varld som intresserar mig. Och det gor den har, mycket. Manniskor har fatt fly till Moskvas tunnelbana efter en karnkatastrof och skapat ett nytt samhalle dar. Jag far lite kanslan av Sagan om ringen fast i framtiden. Och den dar undre varlden ar sa malande skildrad att jag skulle bli forvanad om den inte blir film.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Läste ut Vem älskar Yngve Frej? av Slas igår kväll. Vet att jag läste den någon gång i tonåren men jag kunde nog inte riktigt ta till mig den då. Denna gången skrattade jag så jag grät under vissa passager. Men den är lite vemodig och så också, och jag tror att det är ett väldigt välarbetat porträtt av landsbygden under en viss tid i modern historia.

Hittade Den Osynlige av Patricia Cornwell i pappas bokhylla när jag var hos dem i helgen (därifrån kom för övrigt Yngve med). Jag tror att det är hennes första skönlitterära bok och således den första i Kay Scarpetta-serien. Har bara kommit sisådär tre kapitel men hittills tycker jag mestadels om den - även om jag nästan tycker att språket blir lite för mycket på sina ställen, det är liksom för målande. Låter det underligt?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nja, tror den är från 2003, uppdatering:

Kämpade mig igenom de första 200 sidorna och sträckläste de sista 250! Riktigt bra blev den och gav dessutom en del tankar med massa mer eller mindre moraliska frågeställningar.

Annars är min Picoult-favorit: "the tenth circle" :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Där ser man, den har jag missat totalt! Då har jag nog läst alla till och med Handle with Care utom Second Glance och de fyra första som jag aldrig fick tag på till skäligt pris i England.

Jag gillade Salem Falls och Plain Truth skarpt också vill jag minnas.

Tycker om när karaktärer dyker upp i olika böcker av samma författare, även om de ofta bara är nämnda eller som små "biroller".
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, det gillar jag också, blir så "hemtamt" på något vis! :)

Knapplån

Jag hittade Den avklädda bruden i en hylla på jobbet, jag är helt fast. Hatar vissa delar, älskar vissa delar, men framförallt resan huvudpersonen går igenom är väldigt målande beskriven. Den är så otroligt öppen, det finns inte den här självcensuren som oftast finns med. (Och jag börjar såklart fundera över om och hur jag censurerar mig själv i tanken, för visst påverkar normerna även där.) Författaren är anonym från början, men blev avslöjad efteråt och det är inkluderat en intervju efter boken, ska bli intressant att läsa.

Den är skriven i du-form, väldigt annorlunda att läsa. Hände flera gånger i början att jag kom av mig för att texten talar om/till mig, men det har börjat släppa nu.

Är det någon annan som läst den, vad tyckte ni i så fall?

Har annars Egalias döttrar på tur, de nhar jag tänkt läsa länge men inte tagit mig för. Och ett berg kurslitteratur jag har ignorerat under några dagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp