Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Dessutom finns den på bokrean...

Ja jag är ju jättesugen på den också som sagt så det blir nog båda. Jag älskar Freds musik och som teaterbarn tror jag att Cajsa-Stina och jag upplevt en del likartade scener i våra liv (och vuxit upp i Kalmar län, haha) så det litterära kommer i andra hand här.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag har äntligen kommit mig för att skaffa bibliotekskort! Hade dessutom totalt glömt att man kan beställa böcker från andra bibliotek / bokbussar GRATIS i Sverige :D Och numera på nätet, gud så smidigt.

Hur som helst. Första vändan lånade jag Katarina Mazettis Tarzans Tårar, Katerina Janouchs Dotter Önskas, Dawn Frenchs En liten smula underbar och Mian Lodalens Dårens Dotter. De tre första har jag läst. Mazetti är som alltid i högform, de andra två blev jag lite besviken på. Dårens dotter har jag inte kommit till.

Sedan har jag fyllt på med en hoper annat också, men nu i På Spåret-abstinensen beställde jag alla Martina Haags böcker (utom de om Isabella som jag har själv) - tre krönikesamlingar och en roman. Krönikesamlingarna är jag nästan klar med och jag får gömma hela huvudet i schalen på bussen när jag läser vissa bitar. Hon är vansinnigt rolig tycker jag. Romanen har jag inte nosat på ännu.

Efter Martina står Aprilhäxan äntligen på tur och nu fick jag just mail om att två andra krönikesamlingar jag beställt har kommit in. Får ta mig en vända upp efter Melodikrysset imorgon :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Boken är intressant för Fred-fans (Vi gillar också Fred!), och visst är det intressant att läsa om hennes uppväxt. Jag menade inte att dissa boken fullständigt... men, som sagt, man läser den nog inte för det litterära värdet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Såna här omslag hittar man inte många av i min bokhylla:D

9810539169.jpg


Läser den just nu - för andra gången. Hade lånat den innan men köpte ett eget ex i Thailand.

Fiktiv berättelse som utspelar sig i sexindustrin i Bangkok. Författaren kan sitt ämne väl och trots att han totat ihop något som ser ut som en kioskdeckare så är den klart lärorik. Dessutom smart berättargrepp att skildra samma situation utifrån flera olika personer, när det händer saker mellan huvudpersonen Pete och barflickan Joy får vi inte bara deras olika versioner utan även andra personers som sett samma sak.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har läst mer än på länge den senaste tiden, senast läste jag ut Stephen Kings 11/22/63, om en tidsresenär från våra dagar. Av en händelse råkar han på en portal för att resa tillbaka i tiden, närmare bestämt till 1958. Där träder han in i den tidens sätt att leva med allt det för med sig på det personliga planet, i väntan på att tillfället ska uppenbara sig då han ska förändra världshistorien genom att förhindra mordet på Kennedy. Älskar tidsresenärgrejen och boken var en verklige bladvändare på slutet, men helheten dras ner kraftigt av den fåniga kvinnoskildringen. Stephen King nominerades till Bad Sex in fiction-award för den här boken och när man läser den tänker man att han nog hade goda chanser att ta hem det.

Nu läser jag Jonathan Franzens Frihet parallellt med bland annat en bok som heter En historia om Balkan, Jugoslaviens uppgång och fall. Och sedan väntar en hel bunke gott och blandat som inhandlats på bokrean...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har alldeles nyss läst Mats kamp av Mats Jonsson, en grafisk självbiografi som jag tyckte var heeelt underbar! Den kanske passar mig väldigt bra med tanke på var i livet jag befinner mig, men jag blev helt tagen av författarens kärleksförklaring till sin familj. Läste nästan direkt Hey Princess av samma författare, men den berörde mig inte alls på samma sätt och identifikationsfaktorerna var ganska lätträknade. :)

Har också läst Det fördolda av Hjorth och Rosenfeldt, en deckare som jag tyckte hade en del förtjänster i personporträtten men där mordhistorien aldrig lyckades engagera mig. Dessutom hade de ett ofog att styckeindela efter behag (typ) som retade gallfeber på mig. Ljummet betyg till den alltså.

Just nu läser jag Från Fjärdingen och Svartbäcken av August Strindberg - ett sätt att utmana mig själv, då jag aldrig läst något av karln förut. Som lite avbrott har jag Brick Lane av Monica Ali som är mycket lovande.

På tur att bli lästa står Korparna av Bannerhed (behöver väl ingen närmare presentation efter Augustpris och annat) och Ont blod av Arne Dahl (ja, jag gillade Misterioso).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst Min mamma är en persisk prinsessa av Sanna Sjöswärd. Den är läsvärd men inte pga av språket; den känns snarast som ett långt reportage. Det som var intressant att läsa var dels skildringen av hur hon upplevt att bli adopterad, dels beskrivningen av Iran. Hon är så gammal som fyra när hon adopteras till Sverige, och det blir inte lätt. Över 20 år senare får hon kontakt med sin biologiska mamma, men det är ingen solskenshistoria som berättas där heller. Jag kände mig lite sorgsen när jag lade igen boken.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag vill komma med en uppmaning till alla bukare - läs Morgon i Jenin av Susan Abulhawa! Den är fantastiskt intressant, upplysande, tankeväckande och så oerhört tragisk! Om palestinakonflikten, om livet i fångläger, om Fatahs uppkomst, om hur allt detta elände skadar människorna som tvingas leva mitt i det etc.

Den läste jag för ett tag sedan, men jag blev besviken. Berättelsen i sig är självklart oerhört gripande, hon beskriver livet i flyktinglägret fängslande och hon lyckas verkligen med att få in ett annat perspektiv på konflikten. Vilket ju såklart är viktigt och intressant.

Men.. Jag tyckte inte alls om hennes skrivsätt, hoppande i tempusformer och mellan första och tredje person. Sen får jag utslag av författare som upphöjer ett visst folkslag över andra. I det här fallet målas palestinier ut som de varma och kärleksfulla medan israelerna per automatik är de blodtörstade och kallhjärtade. USA är historielöst, västmakterna passiva, judarna kallblodiga och palestinerna oskuldsfulla - för många klyscher och för enkla slutsatser. Otroligt partisk bok, det är nog bra om man har det i åtanke när man läser den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag vill komma med en uppmaning till alla bukare - läs Morgon i Jenin av Susan Abulhawa! Den är fantastiskt intressant, upplysande, tankeväckande och så oerhört tragisk! Om palestinakonflikten, om livet i fångläger, om Fatahs uppkomst, om hur allt detta elände skadar människorna som tvingas leva mitt i det etc.

Ni är många som pratar om den här men i samma genre finns ju också Maaza Mengistes "Under lejonets blick". Den är jag betydligt mer sugen på att gå och köpa. Kan någon rekommendera den? Blir man någonsin redo för sådant läsande?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Vaknade tidigt och började läsa En dag. Den var väldigt lättläst måste jag säga, och betydligt mer lättviktig än jag trodde den skulle vara. Ganska välskriven och klart läsvärd om man vill ha något lite lättare i läsväg.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Varför gråter inte Emma skriven av Emma Jangestig och Magnus Wennerholm.

Spännande och gripande historia, men språket är fruktansvärt tråkigt och enkelt. Känns som den är skriven av en 12-åring. Dock vill jag veta hur det slutar så jag fortsätter ändå.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fast om boken handlar om en palestinsk familj så är det väl rätt självklart att det är ur den synvinkeln boken är skriven. Hur en palestinier uppfattar världen. Att man bitvis bara får en sida av myntet hoppas jag att alla läsare inser. Jag uppfattade inte alls boken som du uppenbarligen. Jag snappade upp många klokheter i boken och jag fick ökad förståelse för både israelernas och palestiniernas sak och situation genom att läsa den. Dock saknar jag en bit i historien, det som hände innan 1930-talet. Man får lite intrycket av att allt var lugnt och fridfullt fram till dess. Men lite bakgrundskoll kan man ju gärna ha som läsare också.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag har äntligtn hittat tillbaka till böckerna, och läser nu "Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap" av Mary Ann Shaffer. Riktigt mysig och fänglsande bok än så länge :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Har köpt en bok som jag var så spänd på att jag inte orkar vänta till den kommer ut i pocket utan köpte den inbunden istället :D

Ön av Lotta Lundberg

Utdrag ut DNs recension:
"Hur blir man fri? Vems bild av paradiset är den rätta? Och när är sex övergrepp? I romanen ”Ön” ställer Lotta Lundberg läsarna inför moraliska frågor som tvingar läsaren att rannsaka sig själv."
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag har äntligtn hittat tillbaka till böckerna, och läser nu "Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap" av Mary Ann Shaffer. Riktigt mysig och fänglsande bok än så länge :D
Kommer nog läsa ut denna ikväll :) Jättemysig bok! Nån mer som läst den?


Kommer nog börja med "Niceville" sen, men en sak hänger jag upp mig på lite... kanske kan jag få svar här. Niceville ich The Help är ju skrivna av samma författare, men hör de hop på något sätt? Försökte ta reda på svaret på adlibris, men hittade inte The Help på svenska ens :confused: Kanske är så lätt att den inte finns på svenska, men tyckte det var lite mysko då den finns på massa andra språk....
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den heter The help på engelska och Niceville på svenska.

Den är bra och jag kan nästan lova att du kommer att gilla den.

Glömde: har just börjat på Min kamp 2 av Karl Ove Knausgård.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

:rofl: insåg mitt misstag när jag läste om publicdringen :angel: men till mitt försvar måste jag saga att det är sjukt förvirrande när den svenska oversttningen har en engelsk titel (hade väl gått an om det var orginaltiteln) :grin:

Älskar när du säger så :love: Blir nog en utmärkt bok att fortsätta med när litteratursällskapet är slut :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Min kamp ligger på nattduksbordet. Min man började på den men kom av sig och tyckte att jag kunde ta den först (han försjönk i Palme-biografin). Är den bra? Antar att någon skrivit om den, men kommer inte ihåg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 342
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp