Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag har kommit tillbaka till min gamla favorit Håkan Nesser! Läser just nu Barbarottiserien och är mycket nöjd hittills.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Har precis köpt Oskuldens Museum av Orhan Pamuk och är grymt sugen på att få läsa den :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fast det är han. Extrem mansgris med ångest, alltså. Men han är inte dum. Därför tolkar jag - åtminstone just nu - hans skildring av sig själv på den punkten som rätt skoningslös. Han försöker inte försköna sig och sitt handlande utan hänger ut sig själv som han är.

Sen är det obehagligt att han öser förakt över femininiserade män, med tanke på att en landsman till honom skrev ett helt manifest bl a om sådana innan han försökte spränga regeringen i luften och skjuta ihjäl ett socialdemokratiskt ungdomsläger - men återigen, jag tror att han hänger ut sig själv. Han är hela tiden på jakt efter sin egen ömklighet. Tror jag.

Läs honom, han är fantastisk.

OK, då gör jag det för jag är bra sugen. Förstår vad du menar med att inte försköna sig själv. Ingen ursäkt men ändå en förklaring och sådant accepterar jag om det är välskrivet.

Just nu är jag själv igång med Sebastian Faulks "Birdsong". Välskrivet men ändå inte så engagerande än. Hade dock höga förväntningar.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Aha, tack:bow:

Då är frågan - hur fasen ska jag göra då?:D

Det får du bestämma helt på egen hand, men det vore kul att höra vad du tycker. :laugh:

KL

Själv läser jag just nu en ungdomsbok som heter Erebos och är skriven av Ursula Poznanski. Det handlar om Nick som en dag får en skiva med ett piratkopierat dataspel. Spelet heter Erebos och är en märklig variant av rollspel där gränserna mellan vad som är verklighet och vad som är spel ganska snabbt suddas ut.

Jag är väldigt förvånad över hur bra jag tycker om boken. Den ger en riktigt fin inblick i belöningssystem som leder till beroende och till och med jag som aldrig varit riktigt förtjust i dataspel blir lite sugen på att prova någon online-variant. Eller kanske inte, eftersom jag har så dålig självdisciplin. ;) Dessutom är den spännande!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Började på Sommaren i Mamarrosa av Monica Ali igår - men överväger redan att lägga undan den. Historien om expats i Portugal griper inte tag alls. Synd, för jag gillade verkligen hennes I köket:(
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Lade ner den.

Högg istället Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand. Småputtrigt om bitter skilsmässokrisande 50-åring som kommer till Indien där det mesta ställs på huvudet. Har inte kommit så långt än men den verkar rätt underhållande i den lättsamma divisionen. Manlig självironi gillar vi.

Någon som läst Colin Cotterills deckare om rättsläkaren som löser mordgåtor i kommunismens Laos? Låter lite annorlunda och spännande, dock är det en lätt varningsklocka att de översvallande recensionsklippen kommer från t ex Kristianstadsbladet och Dalarnas tidningar;)

Här är den första, Den motvillige kommunisten: länk

Gabbi, hoho;)...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Läste Kristina Olssons första deckare Askungar som jag hittade här hemma. Har inget minne av att ha köpt den.:confused: Omdöme: sådär. Känner att jag är skittrött på blodiga seriemördare/psykon just nu. Agatha Christie, kom tillbaks! Allt är glömt och förlåtet. Längtar efter ett hederligt mord i herrgårdens bibliotek där mördaren visar sig vara en avlägsen släkting som får ärva liket (alla tror att släktingen är någon annan som inte alls har motiv, och denne är därför inte misstänkt förrän i upplösningen).

Kunde inte sova i morse och läste Yrsa Stenius Taxar, kärlek och sorg. Rekommenderas till alla hundvänner!

Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska fortsätta med Min kamp 2 eller Morgon i Jenin.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl
Agatha Christie, kom tillbaks! Allt är glömt och förlåtet. Längtar efter ett hederligt mord i herrgårdens bibliotek där mördaren visar sig vara en avlägsen släkting som får ärva liket (alla tror att släktingen är någon annan som inte alls har motiv, och denne är därför inte misstänkt förrän i upplösningen).

:love::love::love::love:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Högg istället Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand. Småputtrigt om bitter skilsmässokrisande 50-åring som kommer till Indien där det mesta ställs på huvudet. Har inte kommit så långt än men den verkar rätt underhållande i den lättsamma divisionen. Manlig självironi gillar vi.

Tar tillbaka, den var mest tramsig.

Läser just nu: Flickan under jorden av Elly Griffiths. Deckare som inte höjer sig över mängden, antingen är gestaltningen dålig eller så är översättningen trött, kan inte riktigt avgöra vilket. Fast huvudpersonen, arkeologen Ruth, är ganska okej.

Och så har jag förhandsbeställt Roslund&Hellströms nya som kommer den 7 maj:love::bump:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
Läste ut Blodläge av Johan Theorin idag. Var väl en av de bättre han skrivit.. Började på Kajsa Ingemarssons Någonstans inom oss. 60 sidor lästa i badet:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag ska precis börja läsa en bok som jag läst förut (för över tjugo år sedan):

Ogjort av Lars Ardelius.

Jag minns att jag tyckte ofantligt mycket om boken. Den var galen, rolig, djup och ... allt möjligt egentligen. Författaren berättade om "Märkvärdigheter han ännu inte utfört".

Därför ska det bli intressant att läsa igen och se vad jag tycker nu. (Lite orolig är jag, för det finns ju risk för att jag blir besviken.)

Är det någon annan som läst den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl all over the place*

Någon annan som läst Sofie Sarenbrant? Jag har läst Vecka 36 och Istället för dig, har Vila i frid på beställning på biblioteket...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Läste Kristina Olssons första deckare Askungar som jag hittade här hemma. Har inget minne av att ha köpt den.:confused: Omdöme: sådär. Känner att jag är skittrött på blodiga seriemördare/psykon just nu. Agatha Christie, kom tillbaks! Allt är glömt och förlåtet. Längtar efter ett hederligt mord i herrgårdens bibliotek där mördaren visar sig vara en avlägsen släkting som får ärva liket (alla tror att släktingen är någon annan som inte alls har motiv, och denne är därför inte misstänkt förrän i upplösningen).

Kunde inte sova i morse och läste Yrsa Stenius Taxar, kärlek och sorg. Rekommenderas till alla hundvänner!

Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska fortsätta med Min kamp 2 eller Morgon i Jenin.

Kristina Olssons andra är bättre, iaf fram till sidan 250 eller så. Efter den tror jag hennes vikarie tog över och hetsskrev fram ett slut.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läser Hinsehäxan av Lillemor Östlin. Inte min genre men jag fick den i present.

Hon är en intressant person men ingen vidare berättare. Googlade fram en utmärkt intervju i SvD med henne, hade nästan större behållning av den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Har läst ut Oskuldens Museum och har precis börjat på Den svarta boken som också är skriven av Pamuk. Inte lika lätt att komma in i tycker jag men jag ger den en chans.

Är så sugen på att åka till Istanbul efter att ha läst ut den förra boken - gud så levande han porträtterar staden! Vore coolt att få besöka hans museum också! http://www.dn.se/kultur-noje/har-kan-du-ga-husesyn-i-en-roman

Oskuldens museum var för övrigt otroligt bra. Pamuk beskriver (olycklig) kärlek på ett sätt jag aldrig varit med om tidigare, det är så träffsäkert och vackert och rätt bara.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl all over the place*

Någon annan som läst Sofie Sarenbrant? Jag har läst Vecka 36 och Istället för dig, har Vila i frid på beställning på biblioteket...

Har läst Vecka 36 och ska försöka få tag i de andra två. Har alldeles för många böcker att läsa egentligen hemma redan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Började på Morgon i Jenin men lade undan den. Så taffligt berättat! Kan någon säga om den blir bättre så småningom?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har aldrig lyckats bli klar med den faktiskt utan har gett upp den helt. Så nej, det tycker jag inte att den blir.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 344
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp