Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Film från -98.

Från wikipedia: Filmen beskriver två möjliga händelseförlopp beroende på om huvudpersonen, spelad av Gwyneth Paltrow, hinner med eller missar sitt tåg (när dörrarna glider igen, alltså sliding doors...)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, intressant. Den borde jag se då!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har läst en del "enklare" litteratur från andra världsdelar. Bäst gillar jag McCall Smiths Botswana-skildringar i Damernas detektivbyrå. De skildrar inte det du är på jakt efter dock.

Här är några av de andra jag läst:
Sommarsquash tokolosh från sydafrika
I kloka kvinnors sällskap från Haiti
Bittert arv av Kiran Desai från INdien
De små tingens gud av Arundhati Roy från Indien (denna är den jag rekommenderar främst tror jag!)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Annika Lantz, är det den om hur hon fick barn alltså? Den tyckte jag också var hysteriskt rolig. Lånade ut den sedan till en kollega med ungefär samma humor som jag, men hon tyckte inte alls om den, den väckte jobbiga minnen från hennes egna förlossningar.

Kampusch egna har jag liggande i min hög olästa, synd att den inte verkar bra. Men menar du att man inte tror på historien? Jag trodde att den var ganska väl utredd.

Ja, det är den, från sista graviditetsmånaden ungefär och framåt ett knappt år. Jag skrattar så jag kippar efter luft när jag läser den, men har samma erfarenhet som du, lånade ut den till folk som bara tyckte att den var tramsig.

Vad gäller Kampusch, jodå, man tror på historien. Jag kände bara att jag nog gärna ville läsa lite objektivt om saken också, jag intresserar mig lite för sånt. Massor av intervjuer och annat som jag tycker är intressanta hittills :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack för alla tipsen! McCall Smiths serie har jag läst och den är ju rätt trevlig men som sagt inte riktigt det jag är ute efter. De andra ska jag definitivt kika på!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

De små tingens gud är fin!

Bittert arv har jag hemma, läste typ 5 sidor och slog igen den. Minns inte varför, dock:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag ska läsa Kampusch så småningom så får jag se själv:laugh:

På temat inlåsta läste jag Emma Donoghues roman med just det namnet (alltså Inlåsta), den var inspirerad av Fritzl-fallet i Österrike. Första halvan av boken var fantastisk, i andra halvan rasade historien tyvärr ihop.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

för att få en annan vinkel kan jag bara säga att "Sommarsquash" gillade jag inte alls!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Apropå Sydafrika så finns det en nyutkommen bok som utspelar sig där, Agaat, som jag är väldigt nyfiken på efter recensionerna. Får väl vänta något år eller så innan den kommer i pocket, men...

Länk till recension i SvD
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Här är några av de andra jag läst:
Sommarsquash tokolosh från sydafrika
I kloka kvinnors sällskap från Haiti
Bittert arv av Kiran Desai från INdien
De små tingens gud av Arundhati Roy från Indien (denna är den jag rekommenderar främst tror jag!)

Du är bäst som dessutom länkade till info om varje bok! :)

Av de där verkade I kloka kvinnors sällskap och De små tingens gud himla intressanta tyckte jag!

Om någon vill tipsa om "hjärndöd" chicklit från typ Mellanöstern eller Asien vore det väldigt uppskattat också men jag gissar att det blir tunnare med tips då ;) En bok ur den kategorin (inte det minsta hjärndöd dock!) är Flickorna från Riyadh - en underbar bok om några tjejers liv i Saudiarabien.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad gillade du inte med den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, den där skulle jag vilja läsa! Synd att de inte släpps i pocket på en gång...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Du är bäst som dessutom länkade till info om varje bok! :)

Av de där verkade I kloka kvinnors sällskap och De små tingens gud himla intressanta tyckte jag!

Om någon vill tipsa om "hjärndöd" chicklit från typ Mellanöstern eller Asien vore det väldigt uppskattat också men jag gissar att det blir tunnare med tips då ;) En bok ur den kategorin (inte det minsta hjärndöd dock!) är Flickorna från Riyadh - en underbar bok om några tjejers liv i Saudiarabien.

http://www.bostream.nu/bokmarkt/bocker/darmanenligger.htm

Betydligt bättre än denna recension...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Gillade inte stämningen den gav... nästan obehaglig vill jag missas. Kändes lite krystad och minns knapt vad den handlade om :grin: Eftersom jag inte gillar att lägga ner böcker utan att läsa ut dem blev det ju att jag läste en sida i veckan halva boken :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst ut Niceville! Jag tycker jättemycket om den :) Tack alla ni som rekommenderade den till mig!! Får se vilken av böckerna i hyllan som blir nästa att ge sig på :d
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läser: Två soldater av Roslund och Hellström, mina favvisar bland deckarförfattarna (tillsammans med Arne Dahl).

De tar ju upp en samhällsfråga per bok, den här gången är det den brännheta frågan kriminella ungdomsgäng. Så här efter 160 sidor är jag helt fast, detta är en sidvändare av rang men den är jobbig för den är så svart, verkar bli en riktig dystopi:cry:

Har läst ut nu. Och betyget pendlar mellan stark trea och svag fyra. Den var INTE deras bästa.

Någonstans tappar den fart, Ewert Grens går mest omkring och våndas över en kaffemugg och en mazarin, det händer för lite. För många transportsträckor.

Dessutom känns det inte helt trovärdigt att en snut av Grens kaliber plötsligt ska ha en så inkännande förklaringsmodell för de kriminella ungdomsgängen (ungefär att de lever i sådant utanförskap att deras enda chans att bli någon är att bli kriminell). Erfarenheterna av verkliga poliser visar inte alltid på det.

Men jag uppskattar ändå författarnas vrede över det där utanförskapet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Dessutom känns det inte helt trovärdigt att en snut av Grens kaliber plötsligt ska ha en så inkännande förklaringsmodell för de kriminella ungdomsgängen (ungefär att de lever i sådant utanförskap att deras enda chans att bli någon är att bli kriminell). Erfarenheterna av verkliga poliser visar inte alltid på det.

Egentligen ganska OT, men vilken sorts förklaringsmodeller brukar poliser i så fall luta sig mot, enligt din erfarenhet? Jag tänker mig att ungefär den förklaring Grens tydligen har kommit fram till närmast är en sorts standardförklaring till kriminalitet överhuvudtaget, under någon formulering, och som sådan helt okontroversiell.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 344
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 681
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp