Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag läser just nu Hundpojken faktiskt. Den är bra men inte en bok man läser från pärm till pärm. Jag kan inte det, berättelsen är för tung, även om den är bra. Den berör väldigt och det blir lätt lite för mycket ibland.

Jag läste förut ännu en bok av Val McDermid, hennes senaste om polisen och psykologen. Hämndens skugga heter den. Bra som vanligt;)

Jag är städerska och i dag när vi städade på biblioteket passade vi på att ta en paus några minuter och då letade jag fram Den Oändliga Historien av Michael Ende. Hann läsa några sidor innan jag var tvungen att slita mig igen. Jag ska få boken av min syster i födelsedagspresent, men nu ångrar jag mig att jag inte passade på att låna den i dag! Det är långt till måndag då jag kan låna den och långt till tisdag/onsdag eller så när Bokus skickar den till mig!!:mad:

Jag ska också läsa Under Kupolen av Stephen King. Vad tycker ni om den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Himmelsdalen går som följetong i P1 och man brukar kunna ladda ner dem om man har en sådan maskin.:D

Jag laddade ner Forsythe sagan som ju började hela den här tråden om jag inte minns fel. Lite jobbigt att läsa i sådant smått format men praktiskt för man har boken med sig vart man går.

Har också lånat M.A.Numminens bok Till Helsingfors (tror jag att den heter). Ganska kul för mig som tillbringade ganska mycket tid i Helsingfors som liten och gillar Numminen - men ganska långrandig.

Sträckläste också Hamlet som repetition inför min sista inlämningsuppgift. Det är en fängslande historia - första gången man läser är det så mycket att sätta sig in i så man missar en hel del - men andra gången!:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Mandalaki utryckte precis det jag också känner, visst gillar jag bilden av mig själv som en läsande person.

Också jag är i lite läslimbo. Eller ja, förra veckan plöjde jag fem hästböcker från min barndom, men de skönlitterära böckerna som ligger i hyllan går det lite trögt med. Hade hoppats att kunna läsa på väg till jobbet nu när jag börjat åka buss, men jag blir så eländigt åksjuk så det fungerar inte. I pågång-hyllan ligger Livläkarens besök, Vi måste prata om Kevin och Tidsresenärens hustru. Allihop är bra men jag fastnar inte riktigt.

Har semester nästa vecka och har packat ner Jonas Karlssons Spelreglerna, Den stygga flickans rackartyg av Vargas Llosa (efter tips från kollega med bra boksmak) och Safran Foers Allt är upplyst. Förhoppningsvis är det någon av dom som ska locka tillbaka läslusten. Det kommer nog att finnas lästid iaf, i en segelbåt på västkusten i regnet...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Flög till Berlin igår och vanan trogen köpte jag en bok på Arlanda för att läsa på flyget. Jag köpte Mitt liv med Saddam av Parisoula Lampsos, en bok som en vän rekommenderat mig att läsa. Lättläst som fan, läste ut den innan jag ens landade. Även om den var intressant till viss del (jag har nån form av morbid fascination för Saddam Hussein) så gillade jag den inte så mycket. Antingen var den fruktansvärt dåligt skriven eller så är jag känslomässigt död för jag kunde bara inte sympatisera med henne. Jag brukar kunna känna och förstå varför människor har gjort saker som verkar helt ologiska men den här människan klarade jag bara inte av. Det känns som att de måste ha missat att förmedla hennes känslor ordentligt för för mig verkade det bara helt rubbat att hon valde att vara med honom och framförallt hur hon betedde sig mot sina barn.

Men ptja, jag antar att jag kanske bara inte fastnade för henne som person. Det hela skar sig mellan oss redan ibörjan när hon förklarar att kvinnan har en plats, mannen en annan och att man med utvecklingen av kvinnors rättigheter gick miste om något traditionellt och vackert i samhället.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den stygga flickans rackartyg av Vargas Llosa (efter tips från kollega med bra boksmak)
Det där är min absoluta hatbok, alla kategorier. Återkom gärna när du läst den med vad du tyckte! För mig är han en av alla de gubbar som är totalt överskattade - skulle en kvinna skriva en bok i samma stil skulle den säljas som tantsnusk men när gubbarna skriver det så är det finlitteratur.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men ptja, jag antar att jag kanske bara inte fastnade för henne som person. Det hela skar sig mellan oss redan ibörjan när hon förklarar att kvinnan har en plats, mannen en annan och att man med utvecklingen av kvinnors rättigheter gick miste om något traditionellt och vackert i samhället.

Förstår dig, efter den starten ska det mycket till:rofl:

Om du springer på den nån gång, hugg En gyllene bur av Carmen bin Ladin. Mycket bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men ptja, jag antar att jag kanske bara inte fastnade för henne som person. Det hela skar sig mellan oss redan ibörjan när hon förklarar att kvinnan har en plats, mannen en annan och att man med utvecklingen av kvinnors rättigheter gick miste om något traditionellt och vackert i samhället.

Förlusten av kvinnans vackert, traditionella plats i samhället är dock inget som jag spontant associerar med ett liv i Saddam Husseins närhet. Men vem vet, jag kanske har missbedömt den gamle Saddam.

Camillla: Jag är mycket förtretad över att Himmelsdalen går i radio, för det betyder att jag nu hör stycken av den utan sammanhang när jag åker till/från stallet, och det vill jag inte för jag har köpt den inför semestern!

Alla Marie Hermanssons böcker hittills är bra, så vitt jag vet. Jag tror att jag har läst alla.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag hade inte läst någon Hermanson när jag köpte Himmelsdalen - och jag blev ju jätteförtjust.

Men: förvänta dig inget mer än en spännande historia. När man är sommarledig passar väl dock såna jättebra. Och det är en lisa att den är så välskriven.

Förresten: har du läst Cirkeln? Tror du skulle gilla tjejerna i den lika mycket som jag gjorde.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Om du springer på den nån gång, hugg En gyllene bur av Carmen bin Ladin. Mycket bra.
Åh, tack för tipset! Det ska jag absolut göra!

Petruska: Det var lite luddigt när exakt det här vackra började försvinna ur världen men det var uppenbart att hon tyckte att det var himla fint att Saddam var så supermanlig och hon så superkvinnlig. Att hon inte kunde koppla ihop männens kontroll över kvinnorna med sina egna problem i livet är för mig ett mysterium, men så förstod vi ju inte varandra så väl heller.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Alla Marie Hermanssons böcker hittills är bra, så vitt jag vet. Jag tror att jag har läst alla.

Jag gillar Marie Hermanson skarpt. Har bara läst Musselstranden och Värddjuret tror jag, men jag ska hålla ett öga öppet efter de andra. Har redan Mannen under trappan på beställning på biblioteket.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det där är min absoluta hatbok, alla kategorier. Återkom gärna när du läst den med vad du tyckte! För mig är han en av alla de gubbar som är totalt överskattade - skulle en kvinna skriva en bok i samma stil skulle den säljas som tantsnusk men när gubbarna skriver det så är det finlitteratur.

Som Bukowski. *nickar*
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag gillar Marie Hermanson skarpt. Har bara läst Musselstranden och Värddjuret tror jag, men jag ska hålla ett öga öppet efter de andra. Har redan Mannen under trappan på beställning på biblioteket.

Ja, hon är oerhört begåvad. Jag gillar alla hennes böcker, en Karin Fossum light kan man kanske säga...minus mord.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Camillla: Jag är mycket förtretad över att Himmelsdalen går i radio, för det betyder att jag nu hör stycken av den utan sammanhang när jag åker till/från stallet, och det vill jag inte för jag har köpt den inför semestern!

Alla Marie Hermanssons böcker hittills är bra, så vitt jag vet. Jag tror att jag har läst alla.

Ja, visst är det irriterande eftersom man aldrig hör alla avsnitten och dessutom måste gå ut och tömma kärran mitt i.. Det var bättre med Ernst Josefsson som gick tidigare i våras, då spelade det inte så stor roll men med Max och Daniel (heter dom va'?) måste man följa med i handlingen. Men man kan ladda ner hela grejen och lyssna på allt i ett sträck. Det har jag gjort med Ernst.:)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl

Jag har beställt några pocket.

Brobyggarna + Ordets makt och vanmakt av Guillou
I heart London av Lindsey Kelk
A confederacy of dunces av John Kennedy Toole
Box21 av Roslund & Hellström (har nog läst den men hittade den inte i hyllan, sen blir det Två soldater när den kommer på pocket).
Paganinikontraktet av Lars Kepler (många sidor, bra pris :D )
Minnet av en smutsig ängel av Henning Mankell
Klickerträning av Anders Hallgren (till hunden då :angel: ).

Får nog läsa på rasterna när jag jobbar, semestern är nog rätt fullbokad!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag borde inte låtas gå lös i en bokaffär, jag kan inte kontrollera mig själv! Har just nu inte mindre än 21 böcker i min att läsa-hög, varav tre av dem är början på bokserier, och är första boken bra måste jag ju köpa andra osv.
Läser just nu The Hunger Games som ju fått bra kritik, jag har inte riktigt kommit in i den än men det känns som att den har potential. Men det är ett vanligt problem för mig, det går lite trögt i början men sen smäller det till och attan vad det går undan sen :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Har läst ut Den svarta boken av min älskade Orhan Pamuk och nu känner jag mig tom och lite småledsen. Vi förstår inte varandra längre :( Den kändes som en blek kopia av Oskuldens Museum (en blek, babblig kopia) men den skrevs ju innan så så kan det ju inte vara.

Oh well. Ska ge honom en chans med My name is Red så fort jag kommit över detta och dessutom har lite tid över. Jävla Orhan, jag trodde ju vi hade nåt på gång här ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Har fått fart på läsandet och avslutat

Hjort/Rosenfelt Lärjungen och jag ger den tre *** eftersom den var ganska spännande. Jag var dock besviken efteråt, tyckte inte historien knöts ihop ordentligt och slutet var inget vidare.

Arne Dahl Viskleken Får ***** ,vet inte om det är helt välförtjänt men jag var så glad att läsa Arne Dahl igen!

Karl Ove Knausgård Min Kamp 2 ****, svag fyra dock. Läsa Knausgård är som att dricka Guinness. Gott men... mycket. Det blir så mycket ibland att jag måste sluta läsa en stund. Dock är det tillräckligt intressant för att jag ska vilja fortsätta.

Susan Abulhawa Morgon i Jenin ****, en stark sådan. Jag lipade flera gånger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 345
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 681
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp