Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag nostalgitrippar och läser om Tänd ett litet ljus av Maeve Binchy. Det är många som sorterar in henne i chick-lit-genren på ett trashigt vis, men jag tycker om hennes romaner. Mycket.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jo, det har du alldeles rätt i - Whitethorn Woods och Heart and soul t.ex kunde jag lika gärna ha varit utan. Jag minns knappt en enda karaktär och ännu mindre någon särskild handling...

Men alla fram till Glassjön tycker jag är riktigt bra. Och jag gillar Scarlet Feather också, det var den första jag läste. Och Quentins är ju kul, jag gillar sådana där böcker med "snuttar" ur olika människors liv.

På tal om det så har hon skrivit en sådan som utspelar sig i London, Victoria Line, Circle Line heter den och man får träffa olika personer vid olika stationer så att säga. Dublin 4 vill jag minnas är ungefär likadan.

Sedan har hon skrivit en rolig liten bok om att vara sjuk och om att bli äldre som heter Aches and pains. Vill minnas att alla intäkter gick till någon välgörenhet, förmodligen något som har med artrit att göra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag nostalgitrippar och läser om Tänd ett litet ljus av Maeve Binchy. Det är många som sorterar in henne i chick-lit-genren på ett trashigt vis, men jag tycker om hennes romaner. Mycket.

Hm, litteraturens burkchampinjoner, kanske;)

KL

Aftonbladet har granskat svenska deckare. Först ut (tror jag, eller har jag missat tidigare avsnitt?) är Camilla Läckberg som lästs av Åsa Linderborg. Intressant!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hm, litteraturens burkchampinjoner, kanske;)

KL

Aftonbladet har granskat svenska deckare. Först ut (tror jag, eller har jag missat tidigare avsnitt?) är Camilla Läckberg som lästs av Åsa Linderborg. Intressant!

Det var en mycket intressant granskning av CL. En av hennes böcker ligger just nu mycket högt på topplistorna i Frankrike - Sjöjungfrun, tror jag det var. En av mina franska vänner prisar hennes böcker. Själv tyckte jag att de första böckerna var okej underhållning, men tröttnade efter några stycken. Analyserade aldrig varför, men det var som att äta pizza - man blir plötsligt proppmätt och vill aldrig se en pizza mer.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag tyckte också att det var intressant. Både det där om att hon inte erbjuder några som helst språkliga barriärer, hur medelklassig hon är och hur hon hyllar kärnfamiljen.

Jag har läst tre av hennes böcker, sen blev det för dåligt. Men om jag gillade något så var det att hon erbjuder väldigt vanlig vardag (om än medelklassig) med sina huvudpersoner istället för alkade vresiga manliga kommissarier som gillar klassisk musik. Typ.

Camilla: Ja kalaspuffar är kanske ännu bättre, lite sötchock sådär:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag som inte ens har läst en enda bok av Läckberg hade ändå behållning av artikeln! Nu har jag två frågor:

1. Vilka är Erica och Patrik (vad har de för roll i böckerna förutom att vara korrektiv från medelklassen)?
2. Kan jag ha nöje av att sommarläsa en Läckberg eller två, eller har jag genom artikeln fått ut det nöje som finns att få?
3. Hoppsan! Är det viktigt att läsa böckerna i rätt ordning (om relevant, beroende på svaret på fråga 2)?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tror att du har fått ut det nöje som finns att få. Om inte annat borde det som snällt uttrycks som "frånvaro av språklig barriär" väldigt snabbt göra dig väldigt mätt. (Även som man nog faktiskt skulle kunna beteckna stilen som just en språklig barriär:D).

Märk väl: jag är egentligen ingen fanatisk Läckbergmotståndare. Hon är inte sämre än någon högst medioker manlig deckarförfattare. Jag gillar inte dem heller.

Med den hela kunskap jag skaffat mig via tre böcker för längesedan: Erica var huvudperson i första boken, Isprinsessan, och löste som glad amatör ett mord i grannskapet. Hon träffade Patrik som är polis, fick ihop det med honom och sen - tror jag - fick han en mer framträdande roll. Han stod för polisarbetet medan hon bidrog med briljanta idéer mellan amningarna. Om jag minns rätt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men i och för sig, har du nu läst Linderborgs artikel kan du väl alltid plöja Isprinsessan i rent studiesyfte.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men i och för sig, har du nu läst Linderborgs artikel kan du väl alltid plöja Isprinsessan i rent studiesyfte.

Precis. Man bör ju alltid gå till källorna. Det lär man sig ju på buke, inte minst.

Skulle du säga att Läckberg är bättre eller sämre än Marklund? Än Tursten? För att slippa jämföra med manliga. Dessa har jag dessutom läst ett par böcker var av.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tror att du har fått ut det nöje som finns att få. Om inte annat borde det som snällt uttrycks som "frånvaro av språklig barriär" väldigt snabbt göra dig väldigt mätt. (Även som man nog faktiskt skulle kunna beteckna stilen som just en språklig barriär:D).

Märk väl: jag är egentligen ingen fanatisk Läckbergmotståndare. Hon är inte sämre än någon högst medioker manlig deckarförfattare. Jag gillar inte dem heller.

Med den hela kunskap jag skaffat mig via tre böcker för längesedan: Erica var huvudperson i första boken, Isprinsessan, och löste som glad amatör ett mord i grannskapet. Hon träffade Patrik som är polis, fick ihop det med honom och sen - tror jag - fick han en mer framträdande roll. Han stod för polisarbetet medan hon bidrog med briljanta idéer mellan amningarna. Om jag minns rätt.

Jag har inte läst Läckberg, och lär inte göra heller, men jag har läst på baksidan av böckerna ibland och det intrycket jag har fått då har varit : TRÅÅÅKIGT! Och om man ska tro artikeln så har jag nog ganska rätt, hennes böcker verkar tråkiga!

Titlarna är ju inte så begåvade heller, påminner en del om Torey Haydens titlar, det var det första jag tänkte på när jag såg listan på hennes böcker (ex. Rävungen, Tigerungen, Burpojken, Spökflickan osv). Dock antar jag att de flesta författarna har liknande titlar någon gång. :D

Nu är säkert många av "mina" författare precis lika tråkiga i andras ögon, men överlag gillar jag inte alls svenska författare. Liza Marklund har jag försökt läsa, men inte orkat igenom mer än en och några andra har jag inte orkat läsa mer en 20 sidor i eller så. De är tråkiga, språket är tråkigt, innehållet är tråkigt, böckerna är tråkiga. :o



Jag har läst ut Hundpojken nyligen, en lite tung och sorglig bok, men ändå bra. Den berör, tycker jag, men mina känslor är lite splittrade om den. Bra, känner jag givetvis, men samtidigt gillade jag inte den. Tror det kan bero på att den innehåller information jag inte ville se riktigt.

Nu läser jag Den Oändliga Historien av Michael Ende samt Peter Robinsons senaste Roten till det onda. Robinson börjar bli lite tråkig han också, men hans första 4-5 böcker tyckte jag om bäst. Detta är den 9onde boken om kommisarie Alan Banks och man blir lite väl mätt på honom. Han är dock ursäktad.:angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Skulle du säga att Läckberg är bättre eller sämre än Marklund? .

Nu har jag inte läst Läckberg och jag må vara färgad av inverkan och påverkan av ett par goda vänner som är etablerade författare på annat förlag där ingen av dessa två damer ingår, men jag är ganska övertygad om att jag klarar mig bra utan att läsa Läckberg, men måste bara få säga detta;
Det finns inte mycket eller många här i världen som kan vara mer stereotypa eller sämre författare än Marklund väl? :crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Skulle du säga att Läckberg är bättre eller sämre än Marklund? Än Tursten? För att slippa jämföra med manliga. Dessa har jag dessutom läst ett par böcker var av.

Av Tursten läste jag bara debuten, minns inget av den.

Men... Jag skulle nog säga att jag tycker att Marklund är bättre än Läckberg, även om jag slutat läsa båda. Marklund har jag läst fler av.

Hennes språk är snäppet sämre än Läckbergs i mina ögon. Marklund skriver på journalistprosa, funkar sällan i romanform.

Men det som gör att jag föredrar henne är att hon har lite av en politisk agenda, hon vill diskutera något. Det uppskattar jag.

Som jag minns det tyckte jag nog att de båda brister kraftigt i gestaltning, Läckberg kanske allra mest. Jag minns faktiskt exakt när jag bestämde mig för att aldrig mer läsa något av henne. Det var i Stenhuggaren, när hon lät en bohuslänsk stenhuggare på 30-talet "fundera över hennes anknytning till barnen". Där gav jag upp:crazy::D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

CL stjäl mer skamlöst än de flesta författare vill jag nog påstå.

Då vill jag kraftigt avråda från att Vredens tid av Stefan Tegenfalk. Inte bara den uslaste deckare jag försökt läsa, allt, precis allt, var dessutom stulet från andra.

Fast det finns få originella svenska krimförfattare, tycker jag nog. Genren är väldigt förutsägbar.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Som inbiten pocketläsare har jag det jobbigt just nu. Vill så gärna läsa de här två som inte kommit i pocket än:

9185849561.jpg


9100127361.jpg

(särskrivningen...)

Och i höst kommer första delen av Jonas Gardells aidsprojekt som låter jättespännande.

Fast jag gillar ju pocket - man kan köpa en hel påse åt gången, de går att ta med överallt och man kan läsa dem i sängen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
15 347
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 684
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp