Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

när hon lät en bohuslänsk stenhuggare på 30-talet "fundera över hennes anknytning till barnen"

Kunde det åtminstone inte ha fått stå sin anknytning? Men det låter ju som en stenhuggare som låg klart före sin tid! De personer jag känner till ur den miljön var mer upptagna av Lenin än attachment theory vid samma tid, men alla är ju olika :laugh:!

Jag intresserade mig lite för några av Marklunds böcker, mycket för att jag tyckte att huvudpersonens roll i sin familj förklarade en hel del om en av mina kompisar för mig.

I övrigt gör hennes språk mig galen, särskilt att alla ord är så överdrivna. Hon sliter fram löken ur kylskåpet, tex. Allt hon gör är så där ryckigt, det gör mig enormt irriterad. Jag såg ingen vettig anledning, det verkar vara något i språket, inte (enbart) något hos personen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag är också drabbad, faktiskt något av det sämsta jag läst. Jag läste mao ut skiten dessutom... :crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kunde det åtminstone inte ha fått stå sin anknytning? Men det låter ju som en stenhuggare som låg klart före sin tid!

Fast det var "hennes", det var frun han funderade över. Ja, han var klart före sin tid:D. Jag fattar inte hur man kan skriva så utan att själv haja till över vad man just skrev:confused:

Slita fram löken ur kylskåpet - ja, det låter förfärligt. Jag har rätt nyss läst något som var överdrivet på ungefär det sättet, minns inte vad, men det var bara jobbigt att läsa. Man hakar upp sig hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag gillade också Niceville. Men nu har det just kommit något annat som marknadsförs som "nästa Niceville" ungefär och verkar vara vänskapsfeelgood från amerikanska Södern. Det gör mig lite skeptisk. Jag uppfattade inte Niceville som särskilt feelgood även om den nog kan läsas på det sättet. Jag uppskattade allvaret i den, och att den beskrev en ras(ism)komplikation som jag inte funderat över.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men precis,den hade så många bottnar och man får många nya synvinklar.
Jag valde den till vår lilla bokklubb. Alla uppskattade den!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag har nog inte hört någon som inte gillade den.

Jag blev gripen när jag läste författarens efterord. Hon hade ju själv vuxit upp med svart hembiträde och jag hade aldrig funderat över vad hon berättade - hur de här kvinnorna inte sällan blev "mamma" för barnen, vilken viktig roll de spelade och hur de ändå hamnade i total beroendeställning i familjen. Hela historien bottnade väldigt bra i hennes egen erfarenhet, tyckte jag.

Agaat som jag la in en bild på handlar om Sydafrika och beskrivs så här på adlibris:

Berättelsen om den vita lantbrukarhustrun Milla de Wet och den svarta kvinnan Agaat gestaltar den såriga sydafrikanska samtidshistorien som ingen annan roman gjort tidigare. Agaat tas som femåring, vanskött och handikappad, upp i familjen de Wet som ett slags fosterdotter, blir sen den ende sonens barnflicka och förtrogna medan relationen till Milla blir alltmer komplicerad.

Romanens nu är 1996, apartheidsystemet har just fallit men det nya landet har knappt fötts. Milla är förlamad i als och är helt utlämnad till Agaat, som sköter om henne med en ilsken omsorg som får varje naiv föreställning om enkel försoning mellan människor och raser att skingras. Genom Millas gamla dagböcker växer bilden av deras relation i rasåtskillnadens skugga fram.

Den är jag otroligt sugen på.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst några av CL's böcker och även om de inte når upp till Kalas Puffsnivå tycker jag de var ganska OK som förströelse. Någon Marklund däremot har jag inte lyckats läsa ut.:eek:

Nu läser jag The Private Patient av PD James. Typisk PD, gillar!:D

Innan den läste jag Corduroy Mansions av Alexander McCall Smith. Den var ursprungligen publicerad i avsnitt på nätet och kändes väldigt upphackad. Ingen höjdare men jag läste ut den i alla fall.:)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den låter verkligen intressant!

Den har fått goda recensioner också, så vitt jag sett. Så den kan man se fram emot att läsa.

Jag har läst några av CL's böcker och även om de inte når upp till Kalas Puffsnivå tycker jag de var ganska OK som förströelse.

Jag tycker ungefär att de är som är Pågens kanelsnäckor i plastpåse. Verkligen inte mycket att ha men finns inget annat tuggbart att tillgå när nöden sätter in, så...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag har nog inte hört någon som inte gillade den
Jag gillade den inte! En av få böcker jag har lagt ifrån mig, kräktes totalt på hur författaren skrev. Men jag var lite anti redan innan, maken till hypad bok får man väl leta efter (och allt som Oprah äääälskar har jag lite svårt för automagiskt liksom)

Agaat vill jag läsa! Så fort den kommer som pocket ska den införskaffas.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag som inte ens har läst en enda bok av Läckberg hade ändå behållning av artikeln! Nu har jag två frågor:

1. Vilka är Erica och Patrik (vad har de för roll i böckerna förutom att vara korrektiv från medelklassen)?
2. Kan jag ha nöje av att sommarläsa en Läckberg eller två, eller har jag genom artikeln fått ut det nöje som finns att få?
3. Hoppsan! Är det viktigt att läsa böckerna i rätt ordning (om relevant, beroende på svaret på fråga 2)?

1. Patrik är polis, Erica hans fru. De verkar som huvudpersonerna i böckerna, Erica är författare och forskare.

2. Ja, det tror jag faktiskt. Jag vet att man "ska" tycka att Läckbergs böcker är kass, men det tycker faktiskt inte jag. Jag läste Stenhuggaren någon förkyld påsk för en herrans massa år sedan och tyckte att den var jättebra. Vissa Läckberg är bättre än andra, men jag gillar de flesta. Olycksfågeln tyckte jag mest var jobbig, och Sjöjungfrun lite osannolik, men annars tycker jag att de är bra. Om än lite burkchampinjoniska ;)

3. Nja, nej, skulle jag säga. Visst utvecklas vissa karaktärer och man kanske kan bli lite förvirrad över någon, eller ett par, karaktärers livssituation, men vad gäller själva mysterierna spelar det ingen roll.

Jag tycker att både Stenhuggaren och Predikanten är riktigt bra deckare. Och det står jag för ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det finns inte mycket eller många här i världen som kan vara mer stereotypa eller sämre författare än Marklund väl? :crazy:

Nej, det är inte många. Hela släkten läste Sprängaren när den kom ut och jag tyckte väl att den var rätt spännande också när jag var sexton... har läst det mesta efter den också och jag kan ju säga att jag inte minns ett smack av Den röda vargen eller Nobels testamente. Men Studio Sex och Paradiset tyckte jag var bra som tonåring. Nu skulle jag förmodligen inte hålla med mig själv.

Blev dessutom rätt intresserad av förloppet när det avslöjades att Gömda (och efterföljande böcker, Asyl och Mias hemlighet) var en scam, och det gjorde mig ju inte direkt mer positivt inställd till Marklund...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Okej, då känner jag till en om inte gillade den:D

Apropå den så finns en annan bok nu som kan vara väg att hajpas i ungefär samma kretsar: Little Bee av Chris Cleave. Jag köpte den på en grekisk flygplats förra året med den engelska titeln, The other hand (och på svenska heter den alltså Little Bee:cool:) utan att veta något som helst om den.

Jag tyckte att mötet mellan en nigeriansk flykting och en välbeställd brittisk kvinna började mycket bra men sedan utvecklades historien väldigt märkligt, för att inte säga lite väl banalt. Eller nåt, jag har svårt att sätta fingret på det. Jag blev inte särskilt imponerad.

Vill alltså varna lite för den, nu när jag ser att den ploppar upp på bloggar lite här och var. För mig var den inte särskilt märkvärdig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
15 372
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 684
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp