Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Inlagd på sjukhus och smärtstillad kom kag äntligen igång med "cirkeln"! Trevlig ungdomsbok tusen gånger bättre än Twillight som jag läste två av och skumläste för att ha koll på historien. (jobbar som sv-lärare vill gärna ha läst den mesta ungdomslitteratur som ges ut för att ha koll men sen barnen föddes är lästiden bortprioriterad). Trevlig historia med trovärdiga tjejer tycker jag, nu vill jag läsa eld!!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läskoncentrationen brister men till slut blev jag klar med Frihet. Den var lite mastig.

Läser nu Det du inte såg av Patrik Sjöberg/Markus Lutteman - med viss tvekan. Idrottens alfahannar brukar inte vara så mycket för mig.

Jag är fascinerad över revanschlusten, han verkar fortfarande så förorättad över hur lärare m fl behandlade honom. Trodde nog att man som vuxen reflekterade över sådant på ett annat sätt än han verkar göra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. En bra skildring som tar en bakom historiebokerna och berättar om människors liv i Tyskland under andra världskriget.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag har precis börjat på Metro 2033, som jag hört mycket bra om. Tyvärr stör jag mig en hel del på stilen så jag vet inte om jag vill fortsäta. Har någon läst den? Är storyn värd det?

Min sorg över att Sergei Lukyanenkos Nihgtwatch-serie är slut vill inte släppa, och även om författaren skriver flitigt finns det inget mer översatt till engelska :(
All annan urban fantasy känns som barnböcker i jämförelse.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst den. Och jag tyckte nog att den blev lite tjatig. Väldigt mycket rabblande av namn på knutpunkter i metron som jag ändå inte känner till. Men storyn var nog rätt ok.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag läser "En styvmors dagbok" av Fay Weldon. En helt underbar bok!

Beskrivning:
Sappho är en ung begåvad manusförfattare som gift sig med den nitton år äldre änklingen Gavin. Hon har även blivit styvmor till hans två barn. Något som får ödesdigra konsekvenser. För att undvika en gruvlig konflikt med sin styvdotter lämnar Sappho sina dagböcker i sin mors vård, med uppmaningen att INTE läsa dem. Vilket modern Emily naturligtvis gör, hon är Freudiansk psykoanalytiker och tar uppmaningen som en invit. Därtill diskuterar hon innehållet med sin Jungianske granne och älskare.

Med intelligent humor driver Fay Weldon med psykoanalysens olika riktningar. Men mest av allt är det en klok, övertygande och engagerande berättelse om ett modernt familjedrama, skriven med författarens typiskt sardoniska touch.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. En bra skildring som tar en bakom historiebokerna och berättar om människors liv i Tyskland under andra världskriget.

Visst är den fantastisk? Jag fick den i julklapp någon gång i tidiga tonåren och vet inte hur många gånger jag har läst den, den är helt underbar.

Igår läste jag Stephen Kings Carrie. Tror att det är den första Stephen King jag har läst. Ska väl vara en skräckroman men jag vet inte jag. Jag kanske inte är känslig nog...

Idag var jag på loppis igen och kom hem med elva pocketböcker. Host. Började på Timmarna av Michael Cunningham i eftermiddags, men så hittade jag en massa Gits Olsson-samlingar som jag inte läst förut här och jag åker hem imorgon, så jag försöker plöja dem ikväll. SÅ roliga.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Visst är den fantastisk? Jag fick den i julklapp någon gång i tidiga tonåren och vet inte hur många gånger jag har läst den, den är helt underbar.

Idag var jag på loppis igen och kom hem med elva pocketböcker. Host. Började på Timmarna av Michael Cunningham i eftermiddags

Den ligger i det bokpaket som ligger och väntar på mig vid mitt postombud (eller vad det heter nuförtiden).

Jag tycker att Molnfri bombnatt är en mycket bra bok som med fördel skulle delas ut till alla elever i tex gymnasiet. Den handlar på något vis väldigt mycket om hela livet.

Som något äldre har jag bland annat gillat Marmeladprovet av samma författare.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den ligger i det bokpaket som ligger och väntar på mig vid mitt postombud (eller vad det heter nuförtiden).

Jag tycker att Molnfri bombnatt är en mycket bra bok som med fördel skulle delas ut till alla elever i tex gymnasiet. Den handlar på något vis väldigt mycket om hela livet.

Som något äldre har jag bland annat gillat Marmeladprovet av samma författare.

Har tänkt läsa Timmarna hur länge som helst, men det har bara inte blivit så jag blev glad när jag hittade ett helt nytt exemplar för två kronor... :)

Molnfri bombnatt har "allt" tycker jag. Jag måste verkligen läsa om den snart, det var några år sedan.

Marmeladprovet har jag inte läst men hört goda vitsord om. Ska hålla ögonen öppna :) Jag vet att jag läste Ulrike och kriget någon gång i tonåren också (handlar om en tolvårig flicka som är övertygad nazist pga propaganda).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag har precis börjat på Metro 2033, som jag hört mycket bra om. Tyvärr stör jag mig en hel del på stilen så jag vet inte om jag vill fortsäta. Har någon läst den? Är storyn värd det?

.

Jag tycker den var värd det. En av årets starkare böcker. Har beställt Metro 2034 just.
Tom knutpunkterna gav mig viss behållning eftersom jag tycker att ryska är så vackert.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Min sorg över att Sergei Lukyanenkos Nihgtwatch-serie är slut vill inte släppa, och även om författaren skriver flitigt finns det inget mer översatt till engelska :(
All annan urban fantasy känns som barnböcker i jämförelse.

Ah, jag trodde tvärtom. Jag trodde Sergei skulle kunna skriva som ett substitut för Metro 2033, så jag köpte nån sån här Nithtwatchbok när jag var klar med tunnelbanan, och blev ganska besviken. Det var inte alls det jag ville ha. Ugglan var det enda som var lite roligt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag beställde precis lite ny läsning. Det mesta är på chans :laugh:

  • Bastarden från Istanbul av Elif Shafak
  • Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper
  • På flykt från ett sorgebud av David Grossman
  • Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson (ser nu att jag gjort en miss, trodde det var del 1)
  • Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

Jag läser just nu en bok på engelska om hur det var att jobba som sjuksköterska i England under andra världskriget, men jag tycker språket är för svårt för att jag ska få något flyt i läsningen. Det förekommer ett flertal ord i texten som inte ens min man som är halvbritt har hört förut. Så jag lägger nog ner den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hela serien av Karin Alfredsson gillar jag.De har en hel del att berätta om hur kvinnor har det världen över.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Petruska: ja, jag tror att du skulle gilla Cirkeln. Normalt är du förmodligen ungefär lika intresserad av ungdomsböcker och fantasy som jag;) men den här står ut, tyckte jag. Fina tjejer, så trovärdig en häxhistoria kan bli.

Cirkeln är en av de få böcker jag la ifrån mig och tvärvägrade läsa ut. Jag tyckte den var urdålig. Jag retade mig på det kassa språket och blääää. :crazy:

Vi brukar ju ha liknande smak?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ah, jag trodde tvärtom. Jag trodde Sergei skulle kunna skriva som ett substitut för Metro 2033, så jag köpte nån sån här Nithtwatchbok när jag var klar med tunnelbanan, och blev ganska besviken. Det var inte alls det jag ville ha. Ugglan var det enda som var lite roligt.

Lustigt. Jag fastnade nog iofs inte förrän i andra boken, när karaktärerna fått mer liv. Metro 2033 irriterar mig lite att läsa, men jag kommer ta mig igenom den iaf.

Cirkeln är beställd också, jag behöver lättsmält men inte banal litteratur att vila hjärnan med.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad är det i språket i metro som irriterar dig? Jag försöker rannsaka mig själv, men jag fann det nog rätt alldagligt, flytande och berättande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Cirkeln är en av de få böcker jag la ifrån mig och tvärvägrade läsa ut. Jag tyckte den var urdålig. Jag retade mig på det kassa språket och blääää. :crazy:

Jag vill minnas att jag tyckte språket var bra!

Men det jag framför allt gillade var skildringen av tjejerna. Tonårsliv skildrat med både insikt och hjärta. Och så var jag imponerad över att de lyckades skriva om häxor så att jag stod ut:D. De placerade häxeriet i en helt modern samtid, inga alternativa världar och sånt som det oftast är i fantasy.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
Läser nu Det du inte såg av Patrik Sjöberg/Markus Lutteman
Läste ut den igår och det var väl inte min största läsupplevelse, men intressant tycker jag att den var. Hemskt hur han blev utnyttjad och boken är väl ett led i hans bearbetning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 393
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 685
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp