Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, att han gick ut och berättade ska han ha all heder av, definitivt!

Jag blev för första gången lite mer fångad i passagen jag läste för någon timme sedan. Jag tyckte mig kunna se mellan raderna att det inte var så "enkelt" som att han bara avskydde vad Viljo gjorde från första stund. Han verkar ha blivit indragen i en väv av lojaliteter och starka, för ett barn svårbegripliga, känslor som pedofiler ofta är skickliga på att skapa kring sina offer. På ytan i boken är Patrik bara förbannad, med all rätt - men jag tycker mig kunna läsa att det nog var mer komplicerat än så ändå.

Men det största problemet är nog helt enkelt att jag inte är någon memoar/biografimänniska. Kan inte påminna mig någons självbiografi som jag läst med större intressen. Först gjorde jag det och sen gjorde jag det och så hände si och sedan hände så. För tråkigt, helt enkelt.

Fast jag var just inne och provläste lite i Kajsa Grytts självbiografi som finns även i pocket och där var det något helt annat. Hon verkar skriva mycket mer litterärt. Kanske köper den vad det lider. Inte för att jag är supernyfiken på henne som person men för att jag läste en recension av den som sa att den var en så bra skildring av en kvinna i den där manliga rockvärlden.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Cirkeln är en av de få böcker jag la ifrån mig och tvärvägrade läsa ut. Jag tyckte den var urdålig. Jag retade mig på det kassa språket och blääää. :crazy:

Vi brukar ju ha liknande smak?

Jag håller med dig snuffsan.
Jag påbörjade boken men lade den ifrån mig ganska snart. Jag står inte ut med att läsa en bok med meningar som ligger på varandra, uppstaplat. Ett fattigt språk utan metaforer, utan flyt, berättelsen hackade och när jag insåg att jag satt och störde mig mer på språket än jag la intresse vid handling, slog jag ihop boken. Mina döttrar ville inte ens titta åt boken, så jag la ut den som bookcrossing-bok på ett café.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Haha, jag är inte heller någon självbiografimänniska, minns inte ens senast jag läste någon. Jo förresten, det var nog Jerzy Einhorns bok Utvald att leva, en bok som förändrade mig och som jag rekommenderar å det varmaste. :love:

Men som sagt, annars läser jag aldrig biografier/memoarer. Att jag valde att läsa Patrik Sjöberg hänger ihop med att jag alltid gillat honom. Jag tror också att det var mer komplicerat, detta med Viljo, och att han inte riktigt vet än idag hur han ska handskas med det.

Attans att jag inte läste ditt inlägg förrän jag klickat iväg min Adlibrisbeställning nyss. Skulle lagt till Kajsa Grytt som en present till min syster, som är ett stort fan. Kajsa spelar varje år på vår grannö (hon har sommarstuga där) och min syrra är alltid där och lyssnar. Men det får väl bli nästa beställning :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ah, synd! Du får ta den nästa gång. Jag gissar att det inte brukar gå så långt mellan varven;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Just beställt en bok med följande fullständigt hypnotiska språk:

“I have a meanness inside me, real as an organ. Slit me at my belly and it might slide out, meaty and dark, drop on the floor so you could stomp on it. It’s the Day blood. Something’s wrong with it. I was never a good little girl, and I got worse after the murders. Little Orphan Libby grew up sullen and boneless, shuffled around a group of lesser relatives—second cousins and great-aunts and friends of friends—stuck in a series of mobile homes or rotting ranch houses all across Kansas. Me going to school in my dead sisters’ hand-me-downs: Shirts with mustardy armpits. Pants with baggy bottoms, comically loose, held on with a raggedy belt cinched to the farthest hole. In class photos my hair was always crooked—barrettes hanging loosely from strands, as if they were airborne objects caught in the tangles—and I always had bulging pockets under my eyes, drunk-landlady eyes. Maybe a grudging curve of the lips where a smile should be. Maybe.”

Det är bokhora som citerar texten, det handlar om Dark places av Gillian Flynn och den har poppat upp som en smärre bokbloggbävning här och var. Den avhoppade bokhoran som lämnade övriga och startade egen blogg döpte t o m om sin blogg till Dark places.

Den beskrivs som deckare, "country noir", med spännande intrig och en komplicerad antihjältinna. Den kommer på svenska i höst (Mörka vrår) och jag läser egentligen mycket hellre på svenska men vill inte ha inbundet så...

Har någon läst den eller hennes första, Sharp objects, rapportera gärna!

Beställde också Duma key av Stephen King (första kingen för mig sedan 80-talet) och Utan ont uppsåt av M J Hyland.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Duma Key är mysig men ENORM. Jag har bläddrat till och från i den sedan januari i år.

Dark places lägges på listan omedelbart.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Äh, det blev Vasilij Grossmans "Allt flyter" istället. Kunde inte motstå en sådan klassiker..
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Var tvungen att skicka efter en notbok, så passade på att beställa Chiamanda Ngozi Adidhie - Purple hibiscus som rekommenderats i tråden :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Äh, vad synd. Kunde ju fått ett utlåtande om Dark places annars (spar den till september):D

Men det här med Ryssland. Jag klarar inte böcker om Ryssland/Sovjet. Tror de enda jag tagit mig igenom är Tom Rob Smiths första, Metro 2033, Brott och straff och Mästaren och Margarita. Det är allt.

Det är något med alla ryska namn jag inte kan hålla isär, tycker allt låter likadant och då förväxlar jag bara personerna hela tiden:crazy:

Men är Duma Key en sån där bautaking? Fasen, det tänkte jag inte på att kolla.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bautaking var förnamnet. Låt mig kika i sovrumsfönstret.
Knappa 700 sidor ;-)

Mitt förhållande till Ryssland är uppenbart annorlunda än ditt. Jag är en sån där som måste stanna och ljuda mig genom skyltar på ryska på turistmål. "Ryskspråkig tolk finnes. Mycket välkomna" osv.
Min senaste bok handlar dessutom om ryssar. För varje bok har jag samma diskussion med en av förläggarna som tycker att huvudpersoner ska heta Kalle och Sven och sånt där. Mina heter Toleshka och Sasha :-)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Toleshka... Hm:o

King blir nog bra. När jag beställde hade jag även Förlossningen av Måns Wadensjö på kolla-listan. Men jag hoppade den när jag såg att den bara var 80 sidor. Berättelser ska inte vara så korta:D

Förmodligen inspirerad av Cirkeln har jag oväntat just slagit till på ännu en bok för "unga vuxna" - Jellicoe road. Vrålhajpad för nåt år sedan och låter klart lovande. (Valde den engelska eftersom den var billigare, men beskrivningen är utförligare på den svenska...)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tog itu med Isprinsessan av Camilla Läckberg idag medan jag väntade på veterinären. Jag lutar redan åt att språket utgör en svårartad barriär, trots att Åsa Linderborg hävdat motsatsen. Jag ska ändå försöka läsa vidare tills jag har hittat de fenomen som hon pekade på i den där roliga artikeln som finns länkad högre upp i tråden.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh den artikeln läste jag också, men påpekades det inte i den att man måste läsa många läckberg för att se fenomenen? Eller vad vet jag, sterotyperna kanske återkommer i varje bok. Hoppas resan genom boken går väl iaf! Jag skulle aldrig vågat öppna pga den stora risken för uppstötningar.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har precis börjat på Golem av Gustav Meyrink.
Kan säga att den verkar... konstig, annorlunda och ändå på något vis bra :crazy:

Verkar vara en såndär bok där man kan läsa till förbannelse och ändå inte förstå allt, men det gör inget för sådana böcker gillar jag :rofl:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh den artikeln läste jag också, men påpekades det inte i den att man måste läsa många läckberg för att se fenomenen? Eller vad vet jag, sterotyperna kanske återkommer i varje bok. Hoppas resan genom boken går väl iaf! Jag skulle aldrig vågat öppna pga den stora risken för uppstötningar.

Jag tänkte att nu när jag har läst artikeln först, skulle jag kunna hitta fenomenen genom att läsa bara en bok. Men det ser dystert ut. Ett fenomen skulle ju vara just ett språk utan barriärer, men på den punkten tycker jag att Linderborg har fel. Jag behöver citera lite väl långa stycken för att riktigt kunna visa de barriärer jag upplever, tyvärr, men det är en blandning av ordval, grammatiska former och formuleringar.

Och så något som jag inte riktigt vet vad det kallas, men som gör handlingen svår att placera i tiden. Äldre män i skärgårdsmiljöer pratar som fiskare i svensk buskis från 50-talet, tycker jag, trots att det är nutid (mobiltelefoner etc förekommer). Ett slags språklig stereotypisering, kanske det kan kallas? Ett språk som syftar till att visa en "äkta, rekorderlig skärgårdsbo".
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Toleshka... Hm:o

King blir nog bra. När jag beställde hade jag även Förlossningen av Måns Wadensjö på kolla-listan. Men jag hoppade den när jag såg att den bara var 80 sidor. Berättelser ska inte vara så korta:D

Förmodligen inspirerad av Cirkeln har jag oväntat just slagit till på ännu en bok för "unga vuxna" - Jellicoe road. Vrålhajpad för nåt år sedan och låter klart lovande. (Valde den engelska eftersom den var billigare, men beskrivningen är utförligare på den svenska...)

Bokhora har ju hyllat den vilket ofta inspirerar och jag har den hemma från bibban nu. Ska försöka läsa den i helgen för den ska återlämnas på måndag.

OT: min dator har dött så jag surfar lite till husbehov på telefonen. Har ingen smartphone så det är lite halvkrångligt. Kan inte se inlägg och författare av desamma på en gång, så jag gissar friskt, tittar i efterhand och det är fantastiskt lustigt hur ofta jag har rätt! Just detta inlägg var jag helt säker på att det var Bläckis som skrivit och nog hade jag rätt! :-D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 393
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 685
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp