Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

mandalaki!

har läst ut sharp objects nu och tyckte att den var ruskigt bra verkligen! helt klart läsvärd, gick lite under skinnet på mig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Alla tre styckena kommer från första sidan (!) i Ramona Franssons Tjörndeckare Lyckohjulet.

En syster i anden till Läckberg, uppenbarligen.

Nu läser jag Marie Hermansson Himmelsdalen. Det är en lisa för själen att läsa en bok som skrivits av någon som kan skriva.

Jag ser galet mycket fram mot Nina Lekanders bok!!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

mandalaki!

har läst ut sharp objects nu och tyckte att den var ruskigt bra verkligen! helt klart läsvärd, gick lite under skinnet på mig.

Jaa! Vad roligt:laugh:. Jag fick hem Dark Places häromdagen men ska spara den till septembersemestern... Kul att ha den att se fram emot!

Det är en lisa för själen att läsa en bok som skrivits av någon som kan skriva.

Har samma känsla av I midnattens stillhet av Denise Mina. Hon skriver fantastiskt bra. Har just bara börjat men jag njuter.

T ex när hon presenterar sin huvudperson så skriver hon inte rakt ut att hon är nåt slags chef inom polisen, hon beskriver hennes tankar som får en att förstå det - samt hur andra personer behandlar henne. I stället för att bara skriva rakt av att hon är chef. Då vet man vad man sysslar med som författare.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

En syster i anden till Läckberg, uppenbarligen.

Nu läser jag Marie Hermansson Himmelsdalen. Det är en lisa för själen att läsa en bok som skrivits av någon som kan skriva.

Jag ser galet mycket fram mot Nina Lekanders bok!!

Jaaaa, det är ju Franssons böcker som delar hylla (eller den bredvid) med Läckan på loppisen, det finns högvis.

Hon var även en av de som med Monica Antonsson avslöjade hela Gömda-fiaskot. Vilket visserligen verkar vara väl genomarbetat, men det blev ju inte så lite hätskt i perioder och hon var nog värst av alla ett tag.

Av någon anledning har min Ica Nära alla Franssons böcker - och de har ett mycket litet utbud annars. Hon kanske bor lokalt...

Sedan ska jag säga att jag aldrig läst henne, men jag har fått höra a) väldigt kass kritik av deckarna och b) väldigt goda vitsord om boken hon skrivit om ofrivillig barnlöshet, tror den heter Älskling vi blir inte med barn, som tydligen är väldigt... jag söker ett ord, spot on helt enkelt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hon bor på Tjörn, ger ut på eget förlag och det finns ingenstans någonsin som hon inte dyker upp för att skriva om hur bra hennes böcker är:crazy:

KL

Den av höstens böcker jag inte kommer att läsa är den som bygger på - Bobbymordet:crazy:.

Författaren är en gymnasielärare som bokdebuterar och, efter att ha läst förundersökningen noggrant, har han gjort en skönlitterär roman av det vidriga rättsfallet för att han "vill försöka förstå det ofattbara, att en mamma medverkar till sin sons död".

Det vänder sig lite i magen på mig. Det är för nära i tid och rum och hur kan resultatet bli annat än spekulativt?

Den kommer jag inte att läsa.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Och det FINNS ju bra svenska deckare som inte misshandlar språket också: Åsa Larsson och Mons Kallentoft är för mig två bra exempel.

Åsa Larsson hade jag lätt kunnat läsa även utan mordhistorierna, för hon brukar lyckas få till så bra person- och naturporträtt.

Mandalaki: Aronson beställd på biblioteket. :laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nej, men jag vill! Gillar honom skarpt, så jag ska absolut sätta upp mig på väntelistan på bibban. (Som väl kommer att bestå av en miljon människor :D)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag vill också! Men lika säker som jag är på att den är fantastisk, är jag på att den kommer att vara så all over the place (som prins Daniel skulle säga) att man kommer att bli svintrött på den - redan innan tv-serien börjar...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kallentoft är väl en av deckargenrens mer framstående språkmisshandlare, enligt min mening;):D

Hoppas du gillar Aronson! Den var mycket märklig. Det hände i princip ingenting - ändå var jag ganska trollbunden. Språket är så spännande, den är en studie i hårda livsvillkor, man lär sig en del gamla resp dialektala uttryck... Mycket annorlunda. Och jag har aldrig sett så många sätt att beskriva hur mörkret faller.:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har samma känsla av I midnattens stillhet av Denise Mina. Hon skriver fantastiskt bra. Har just bara börjat men jag njuter.

Visst är hon bra! Jag hittade henne förra året och slukade allt hon skrivit.



Missa inte Ann Cleves deckare. Underbara.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Sist av alla (?) har jag läst Hynotisören av Lars Kepler (makarna Ahndoril). Rekommenderas om man vill ha extra allt. Extra många blodiga mord, äckliga detaljer och extra många läbbiga mördare/psykopater. Usch och fy, kommer inte att läsa fler böcker av samma penna. Läste ut den här för att förstå hajpen som var, men icke. Tycker att den var väldigt spekulativ.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Apropå språk:

På en bokblogg häromdagen läste jag några stycken uselt skriven text, som bloggaren citerade just för att den var så usel:



Alla tre styckena kommer från första sidan (!) i Ramona Franssons Tjörndeckare Lyckohjulet.

Här är inlägget på Annikas litteratur- och kulturblogg.

Dessutom står det på Kristina Simars blogg att språket har utvecklats sedan Ramona skrev den första boken. Plötsligt blir jag inte så lite rädd för den första boken...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Och det FINNS ju bra svenska deckare som inte misshandlar språket också: Åsa Larsson och Mons Kallentoft är för mig två bra exempel.

:

Säg nånting Mons Kallentoft inte misshandlar? Jag tycker att misshandeln börjar redan i stavningen av namnet och sedan bär det utför.:crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Visst är hon bra! Jag hittade henne förra året och slukade allt hon skrivit.

Missa inte Ann Cleves deckare. Underbara.

Ann Cleeves, är det Shetlandsöarna? Isåfall har jag läst en och har för mig att den var bra.

Av Mina läste jag Garnet Hill-trilogin för många år sedan, minns inte mycket av den. På senare tid har jag läst Paddy Meehan-serien som var grymt bra. Och Alex Morrow som jag läser om nu verkar vara en person i samma stil. Överhuvudtaget är det Minas kvinnor jag gillar bäst, även om hon också brukar få beröm för sin klass- och Glasgowskildring.

Extra många blodiga mord, äckliga detaljer och extra många läbbiga mördare/psykopater.

... och extra många logiska luckor, extra platta personer och extra hög svansföring på pseudonymen?

Jag tyckte också att den sög. Kraftigt.

Dessutom står det på Kristina Simars blogg att språket har utvecklats sedan Ramona skrev den första boken. Plötsligt blir jag inte så lite rädd för den första boken...

Ja man blir inte riktigt sugen:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Paddy Meehan-serien som var grymt bra.

Överhuvudtaget är det Minas kvinnor jag gillar bäst, även om hon också brukar få beröm för sin klass- och Glasgowskildring.

Jag gillar Paddy Mehan-böckerna mycket! En av de saker jag gillar är faktiskt den kulinariska aspekten av Minas klasskildringar. Svarta skrattattacker avlöser varandra, bitvis. Just Skottland finns det ju verkligen något att ta av, när det gäller klassaspekten på mat. :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ann Cleeves, är det Shetlandsöarna? Isåfall har jag läst en och har för mig att den var bra.

Ja dels har hon skrivit 4 böcker som utspelar sig på shetlandsöarna, dels har hon böckerna om Veta Stantorp (gick på tv4 som Vera, väldigt bra som serie också).

Läs alla!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har ålagt mig själv köpstopp på böcker. Häromdagen fann jag samma bok i två ex i bokhyllan. Och det värsta var att båda var lästa:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 412
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 685
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp