Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Förutsägbar, moi? Hrmpf:mad:;)

Hoppas du hinner läsa den, skulle vara jättekul med en minirecension:laugh:

Petruska: precis som jag misstänkte om den språkliga barriären, alltså:D:D

Aftonbladet har lagt ut resten av sin deckargranskning också, av bl Åsa Larsson, Leif GW och Lars Kepler. Jag har bara gjort nedslag i några av dem men upplevde ingen av dem som lika genomtänkt som Linderborgs text om Läckberg.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har någon läst den eller hennes första, Sharp objects, rapportera gärna!
Har precis köpt Sharp Objects och är SÅ sugen på att börja läsa den :) Ska stänga in mig imorgon med choklad och min bok :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Själv har jag läst ut Samartins bok "Drömhjärtat" som handlar om två kubanska kusiner. Jag ger boken 4 Havannacigarrer av 5 möjliga. Några inslag blev lite "för bra", men tidvis gick språket/tonen i boken rätt in i hjärtat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har just avslutat:

Gideons ring av Carin Gerhardsson. Helt ok svensk deckare. Läs serien i rätt ordning.
Förlåtelsen av Hanne-Vibeke Holst. Jag gillar hennes böcker. Denna något svagare än Kungamordet och Drottningoffret.
I stundens hetta av Viveka Steen. En av de bästa hängmatte-deckarförfattarna tycker jag. Perfekt avkoppling en solig dag i hängmattan.
Kee Marcellos självbiografi. Tja.... Bättre än jag trodde i alla fall.

Nu ska jag ge mig i kast med Tony Iommis Iron man och John Verdons Tänk på ett tal.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har precis köpt Sharp Objects och är SÅ sugen på att börja läsa den :) Ska stänga in mig imorgon med choklad och min bok :D

Åh vad bra, rapportera när du gjort det:bow:

KL

Jacko skriver om ton/språk som går in i hjärtat och något sådant läser jag nog också nu. Hoppet (sic!) från Patrik Sjöbergs så fan heller-prosa kunde inte vara större.

Många nätter drömde hon att hon såg sonen komma till skada: han föll på huvudet i brunnen eller revs med i ett snöras. Och hon vaknade halvkvävd under den klibbiga fällen och badade i svett. Nästa dag vakade hon dubbelt träget över honom, men hon lät ingen märka det. Hennes ögon följde honom i allt vad han hade för händer. De var som små regndroppar som ingen såg. På kvällen när han steg över tröskeln vände hon bort huvudet med en skygg, förälskad rörelse. Det var rökigt i pörtet så att ansiktena endast skymtade.

Ur Hitom himlen av Stina Aronson. Kom ut 1946, anses vara en klassisker men jag hade aldrig hört talas om den.


»Man får leta länge efter en starkare skildring av en människas kamp mot en helvetisk vinter, mot den snö och kyla som hotar att ta livet av henne. Vi känner varats olidliga tyngd, ända in i märgen.« SARA DANIUS, DAGENS NYHETER

Den har också kallats tjärdoftande barkbrödsmodernism - som beröm:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack! Vilket språk! Den måste jag läsa!

Du har läst Hohaj av Elisabeth Rynell hoppas jag?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, och det kan nog ha varit på din rekommendation en gång i tiden:D. Den är lätt det vackraste jag någonsin läst.

Jag tänker på den hela tiden i Hitom himlen! Även detta är Norrland, finnmarkerna längst uppe i norr och även detta handlar om människor som har det hårt.

Och de är både lika - och inte. Rynell är ännu mer naturlyrisk. Men båda är mycket bra. Vänta dig dock inte det där superpoetiska av Hitom himlen - men språket är väldigt speciellt och vackert även här.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag känner att vi kommunicerar! ;) Har du läst Till Mervas också av Rynell?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det tror jag att hon har, både du och jag måste ha rekommenderat den! :laugh:

Mandalaki! Stina Aronsson, hon som de återutger på Rosenlarv förlag, alltså? Jag hamnar på det förlagets hemsida ibland och varje gång tänker jag att jag vill läsa typ alla deras böcker, men hittills har det aldrig varit läge för en jättebeställning (tid, pengar, etc).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, den skaffade jag förstås efter att jag blivit helt betagen av Hohaj. Men jag har för mig att Till Mervas inte alls gjorde samma starka intryck.

Petruska: ja, den Stina Aronson. Fast Hitom himlen är inte med i deras utgivning, ser jag. Den pocket jag köpte återutgavs på Modernista.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hade ju tänkt öppna Läckberg-böckerna igen men så snubblade jag över sykonets Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist här hemma. Hen fick den av mig i julklapp för flera år sedan och tyckte att den var bra, men jag hade helt glömt bort den. Har kommit ungefär halvvägs och jag är motvilligt dragen till den. :laugh: Trodde inte att jag skulle fastna.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har jag sträckläst Baby Jane av Sofi Oksanen. Åh hon skriver så bra, så rått, man längtar efter de intensiva, om än oändligt destruktiva känslovärldar som presenteras. Huvudpersonen upplever sin största förälskelse någonsin i flatan Piki. Piki snärjts in i ett subtilt psykiskt sjukdomsförlopp och deras relation, samt relationer till heterovärlden, avhandlas med underbar precision. Boken är väldigt sorglig, människorna den skildrar är nästan alla trasdockor men jag som läsare blev inte alls alienerad. Rekommenderas!

Nu vet jag inte om jag ska gå på Anna Karenina eller en Phillip Roth-bok, Envar... Båda känns värda!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, första halvan av Anna Karenina är underbar! :love:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Petruska: precis som jag misstänkte om den språkliga barriären, alltså:D:D

Nu har jag ett par sidor kvar av Isprinsessan.

På baksidan av boken står det att Läckberg är den sjunde bäst säljande författaren i Europa!

Hur fan kan hon ha blivit det? Boken saknar varje form av kvalitet.

Personporträtten är ytliga och saknar trovärdighet.

Språket har möjligen fått genomgå stavningskontroll, men det är också allt. Slapp svenska, meningar som knappt ens funkar i talspråk, mängder av otydliga syftningar, inkonsenkvent språkbruk, gammaldags och nutidssvenska om vartannat. På ett omedvetet sätt, det handlar inte om medveten språklig gestaltning.

Dessutom far poliserna omkring helt på egen hand oavsett vad de ska göra. Om målet är att den skyldige ska kunna dömas i en rättssäker rättegång, så är det svårt att förstå varför poliserna gör allt de kan för att arbeta på sätt som gör att resultatet av deras arbete inte kan användas rättsligt.

Jag begär inte att en deckare ska fungera som läromedel för blivande poliser under utbildning, men det får vara någon måtta. Här jobbar de som om det enda intressanta är att de själva, för sin egen sinnesfrids skull, kan komma till klarhet med vad som skett, rättsväsendet ägnar de inte en tanke.

Maten! Det påstås att huvudpersonen är hyfsat bra på att laga mat, men varför är då potatisen fortfarande inte kokt efter 1,5 timme, varför lagar hon rårakor och kyler dem och serverar dem micrade vid en romantisk middag, och varför äter de smördegsinbakad fläskfilé till den ovan nämnda potatisen efter den förrätten? Målet med romantiska middagar brukar inte vara paltkoma. Till detta drack de dessutom rött vin som författaren låtsas att huvudpersonen sakkunnigt valt ut, trots att hela samtalet om vinet tydligt visar att huvudpersonen/författaren inte kan något om vin. Det håller inte ihop!

Läser nu Vi i villa av psuedonymen Hans Koppel. Lite kul, men jag hade nog egentligen föredragit ungefär samma historia ur en kvinnlig huvudpersons perspektiv.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Apropå språk:

På en bokblogg häromdagen läste jag några stycken uselt skriven text, som bloggaren citerade just för att den var så usel:

“Äntligen en ledig dag, tänkte spaningschef Greger Thulin, sträckte nöjd upp armarna mot himlen, tog ett djupt andetag och fick smaken av salt och tång på tungan. Han promenerade långsamt nerför Ankarvägen i Skärhamn och blickade samtidigt ut över havet. Det låg framför honom utan minsta krusning på ytan. Han fick en märklig känsla av att havet enbart låg stilla i väntan på hans ankomst. Greger kisade mot solen och dess vassa ljus stack till i hans klarblåa ögon. Promenaden gick vidare ner till Hamngatan och blicken fastnade på en man sittande på en träbänk, som stod vänster om entréportarna till Atenes magasin.”


“Klockan hade precis slagit sex och solens, redan varma, strålar spred sig över samhället Tjörn.”

“På himlen, sida vid sida, seglade två tunna molnskivor och havet väntade på morgonens första vind.”

Alla tre styckena kommer från första sidan (!) i Ramona Franssons Tjörndeckare Lyckohjulet.

Här är inlägget på Annikas litteratur- och kulturblogg.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Förutsägbar, moi? Hrmpf:mad:;)

Närå, har dragit samma slutsatser av en massa andra användares inlägg senaste veckan och haft rätt nästan varje gång, så ta det inte personligt :-D

Petruska - Isprinsessan är en av Läckbergs sämsta tycker jag. Olycksfågeln och Fyrvaktaren är inte heller bra, men jag tycker att Stenhuggaren var helt okej, första jag läste av henne och det gjorde jag på ett par dagar för jag fastnade så i den historiska berättelsen. Kanske för att jag härstammar från ett samhälle där stenbrottet var en så central del förr. Men det är ju ändå inte vad jag skulle klassa som "riktig" litteratur, det är mer som att jag tycker att det kan vara helt okej att titta på Cesar Millan eller Supernanny på TV om jag inte har något bättre för mig.

En lite halvrolig sak - jag är ofta på en loppis just uppåt norra Bohuslän, främst på bokjakt då alla pockets kostar två spänn och alla inbundna en femma och de har en hel hylla fullpackad med Läckberg. Säkert tio ex av varje bok, det var visst inte så många som ville läsa om dem ;-)

Jag ligger hemma med någon sorts magsjuka och läser om Marie Hermansons Musselstranden för närvarande. Hon är fantastisk på språkbehandling!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Hoppsan! Nina Lekander skriver i en kommande bok om hur hon som vuxen förverkligade hästdrömmen: länk

Boken heter Hästar, män och andra djur:cool:

Här finns förlagets beskrivning. En essäroman om hästar, män och kvinnoliv efter 50-årsåldern.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 412
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 685
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp