Planera tvättstuga/planlösning

FeatherCloud

Trådstartare
Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således tänkt på massor. En annan sak som jag inte tänkt lika mycket på är tvättstugan, och nu känner jag att jag kört fast i planeringen och behöver lite bukeorakelinput.

Såhär ser det (ungefär) ut idag.
Tvättstuga idag.webp

Från hallen når man via en mellanhall både tvättstuga, wc samt kök. Till höger om köket ligger en liten grovéntre.

I renoveringen ska köket öppnas upp mot intilliggande matrum (till vänster utanför bild) och ingången till kök alltså i fortsättningen ske därifrån så att nuvarande ingång kan sättas igen. Min tanke har också varit att skapa en tvättstuga (helst med dusch) som lätt nås från groventrén för att kunna komma in med skitiga stall/trädgårdskläder utan att behöva gå genom stor del av huset.
Eftersom jag behöver en wc på bottenplan men inte vill ha gäster i tvättstugan har jag tänkt placera wc där mellanhallen är nu och nyttja befintligt dörrhål från hallen. Se bild i nästa inlägg på hur jag tänker.

MEN även om jag blir av med den irriterande och meningslösa mellanhallen så tycker jag inte att jag vinner så mycket yta på min lösning... Det blir mycket dödyta och två fönster (befintliga) som också påverkar hur jag kan inreda tvättstugan.
Forts i nästa inlägg.
 
Såhär skissar jag på det nu. Har markerat dörröppningar med pilar och befintliga fönster med blått.
Tvättstuga ny.webp


Behov:
I tvättstugan behöver jag ha in en bergvärmepump samt helst en dusch då, båda är inritade i nästa inlägg.
Jag har både tvättmaskin och torktumlare och vill ha en längre bänk att kunna vika tvätt på då jag har noll arbetsyta i tvättstugan idag. Idag finns två garderober vilket jag också försöker få in i nya tvättstugan för förvaring av sånt som inte förvaras i sovrummens garderober eller förråd. Funderar på om jag missar något uppenbart som kan göra det smartare? Ska jag tänka lite vinkel? Men tänker att det kommer kännas lite skavigt om inredningen går för långt ner mot dörröppningen. Det är trots allt inte jättestor yta...

Hjälp från smartare tvättstugeinredare än jag själv är, tack...!
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 951
Senast: Ullmerkott
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 375
Senast: vallhund
·
Hemmet Det börjar bli dags att fundera över hur vårt gamla badrum ska se ut nu. :o Det gamla ska rivas ut under sommaren och i höst ska det...
Svar
15
· Visningar
14 093
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp