Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag ville veta what all the fuss was about och föll till föga och köpte Fifty shades of Grey av E L James. :o

Jag kan upplysa att det inte är något snusk alls förrän runt sid 100 och hittills (halva boken läst) så håller de sig på vaniljsidan.

Bokhora har en poäng i att det är som att sitta på sexnovell.se i ett antal timmar men jag väljer att se det som ett led i min allmänbildning, ungefär som att läsa Da Vinci-koden. :D

Hade inte hört talas om Fifty Shades of Grey tidigare men nu var det en artikel om den i Sydsvenskan i morse. http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/bocker/romantik-2-0
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

I övrigt gör hennes språk mig galen, särskilt att alla ord är så överdrivna. Hon sliter fram löken ur kylskåpet, tex. Allt hon gör är så där ryckigt, det gör mig enormt irriterad. Jag såg ingen vettig anledning, det verkar vara något i språket, inte (enbart) något hos personen.

Ja och en hund "lägger en stångkorv". :crazy:

Hon är så vulgär i språket helt enkelt och det kan väl funka om det handlar om någon personlighet som är vulgär men inte för att sätta stämningen i hela boken.

Varför måste hundskit överhuvudtaget diskuteras i detalj på en förstasida?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hoppar in från ÄU, bokmal som jag är... Håller på med En Halv Gul Sol av Chimamanda Ngozi Adichie (yep, jag googlade och använde mig av copy+paste i stället för att stava det namnet!) just nu - någon som läst?

Slukade de 250 första sidorna i ett nafs, sen blev den lite långdragen ett tag men där jag är nu (kring s. 550) gillar jag den verkligen igen! Bra språk och intressant att läsa om en konflikt jag inte visste så mycket om förut. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag älskar En Halv Gul Sol, det är en av mina absoluta favoritböcker :love: Den håller på att filmas nu och ÅH så jag längtar tills den är klar att visas!

Purple Hibiscus av henne är också jättejättebra :)

/ niphredil - hennes största fan som dessutom aldrig behöver googla hennes namn för att kunna stava det :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag älskar den också! Varje gång jag läser den känner jag lika starkt för den!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

ååååh, purple hibiscus lät jättebra! Den kommer på min "att läsa"-lista :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läs den läs den!

*KL

Jag läser Iran Awakening av Shirin Ebadi och hittills har den varit väldigt intressant om än fruktansvärd. Men böcker av/om starka kvinnor är alltid upplyftande och inspirerande.

Parallell-läser (stavning på det?) De Sönderrivna Bilderna av Azar Mahloujian men den är SÅ seg att den nog inte kommer att bli utläst.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Halvt om halvt KL

På tal om språket i böckerna av CL, vad tycker ni om Mari Jungstedt? Jag läser "Sista akten" just nu och det vrider sig i mig för jag tycker inte det är bra. Alls! Men jag fortsätter ändå, för vad är en sommar utan en gotlandsdeckare? :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Halvt om halvt KL

På tal om språket i böckerna av CL, vad tycker ni om Mari Jungstedt? Jag läser "Sista akten" just nu och det vrider sig i mig för jag tycker inte det är bra. Alls! Men jag fortsätter ändå, för vad är en sommar utan en gotlandsdeckare? :)
Varför slösa (sommar)tid på en dålig deckare när det finns så många bra böcker? Mao, nä jag gillar inte Mari Jungstedt :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

För att jag fick den i födelsedagspresent :) Anna Janssons gotlandsböcker är så mycket trevligare. Men jag har läst alla redan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Travesuras de la niña mala eller som den heter på svenska - Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa - jag har gett mig själv en utmaning på spanska. Jag har läst den tidigare på svenska så jag tänkte gnugga språk-kontoret lite.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Berlin på åtta kapitel av Carl Johan Vallgren. SÅ bra! Åtta essäer med författarens reflektioner över Berlins och Tysklands historia under de senaste 125 åren. Efter varje essä finns lite personliga tips om vart man kan gå för att titta på det som han skrivit om i essän och lite till - ganska mycket till, faktiskt.

Den packar jag ner, för i morgon åker jag!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har precis läst Mudgirl av Joyce Carol Oates. Om man gillar henne gillar man nog boken! Hennes personporträtt är så fantastiskt mångfacetterade och intima. Historien börjar med att huvudpersonen, då en treårig flicka, trycks ned i lera och lämnas för att dö. Passager från barndomen varvas med ett vuxet liv, i vilket "mudgirl" blivit rektor för ett Ivy League-universitet. Stundtals är den riktigt otäck, mardrömmar skildras på samma sätt som vakna ögonblick och man sugs med i dem. Jag blev nästan lika kallsvettig som när jag själv vaknar i panik.

Egentligen skulle jag väl uppskattat om man fick komma närmare andra karaktärer, förutom huvudpersonen. Men Oates lyckas absorbera en i varje mening, trots att man endast följer en människas öde. Jag älskar det, men har förstått att många känner sig proppmätta av detsamma.

Nästa på tur blir Kris av Sofi Oksanen! Uppskattade Stalins kossor mycket tidigare, så ser fram emot att få ta en till nu :).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag köpte en hög Sprakfåle-böcker av Lisa Eurén-Berner på loppis igår :D Har läst några förut men dessa var nya för mig. Skrivna mellan 1037 och 1959 eller något i den stilen (dessa fem alltså) så det är min underhållning ikväll i alla fall. Det tar inte så lång tid att läsa de där korta Wahlströms Flickböckerna, men det är otroligt underhållande :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

När terminen tog slut i juni var vi fler som sa "Nu ska jag äntligen läsa en skönlitterär bok!". :D Sedan dess har jag läst några gamla (vissa är favoriter) som bjuder på lättsmält underhållning:

Ingen ängel
Celias döttrar
Farliga frestelser - Penny Vincenzis trilogi om ett författarhus som sträcker sig från tidigt 1900 till 60-talet

Borta med vinden av Margaret Mitchell :angel:

Överraskningen av Penny Vincenzi

Tara Flynn
Allt du kunde önska, Tara - Geraldine O´Neills böcker om en irländsk flicka som gör en klassresa under 40- till 60-talet.

Nu försöker jag plugga inför omtenta och försöker hålla mig borta från fler böcker. Men nu drogs ju Camilla Läckberg upp och jag blev sugen på att läsa om de första för att se var jag tröttnade på henne. :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, proppmätt är kanske rätt ord! Jag läste några av JCO men fick tvärnog efter ett tag. Jag har svårt för hennes kvinnoporträtt, de är så... kalla, på något vis. Dödgrävarens dotter var nog den jag tyckte bäst om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
15 372
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 684
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp