Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har precis beställt Hungerspelen och alla utkomna böcker i a song of ice and fire-serien. :bump:

Annars läser jag just nu Liftarens guide till galaxen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag håller på att plöja genom serien om Richard Bolitho och hans brorson Adam Bolitho (böckerna skrivna av Alexander Kent om Bolithos liv ombord på krigsfartyg slutet av 1700-talet början på 1800-talet).
Är inne på tredje eller fjärde rundan och har hunnit till bok 14 av 28. Läses på engelska då bara några böcker är översatta till svenska.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läser Frihet av Jonathan Franzen och den är ju bra. Jag kan bara inte förstå varför sådana som han alltid anses skriva Romanen Om USA medan sådana som Lionel Shriver aldrig gör det (Lionel är alltså pseudonym för Margaret Ann). För mig skildrar hennes böcker USA lika mycket som t ex Franzen gör det.

Jag gillade inte Franzens Tillrättalägganden men måste motvilligt erkänna att Frihet är mycket bra. Fast det kan å andra sidan bero på något så enkelt som att jag gått på myten om vad som är Litteratur:grin:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

knapp

Jag är fortfarande lite i limbo. Läste Jonas Karlssons Spelreglerna över midsommarhelgen, den infriade inte riktigt mina (ganska högt ställda) förväntningar men vissa av novellerna var riktigt bra. Hann läsa 100 sidor i Safran Foers Allt är upplyst innan vi åkte hem och jag glömde den i båten, typiskt! Så nu bär det lite emot att börja på något annat. Det hindrar mig dock inte från att köpa fler böcker ;) (fast jag har 3-4 st i pågång-högen och säkert 8-10 i läsa snart-högen). När adlibris säljer fyra pocket för 99 kr kan jag bara inte hejda mig. Men jag tänker att det finns mycket sämre saker att lägga sina surt förvärvade på än just böcker...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läser Frihet av Jonathan Franzen och den är ju bra. Jag kan bara inte förstå varför sådana som han alltid anses skriva Romanen Om USA medan sådana som Lionel Shriver aldrig gör det (Lionel är alltså pseudonym för Margaret Ann). För mig skildrar hennes böcker USA lika mycket som t ex Franzen gör det.

Bara män kan skriva Romanen om USA, förstår du väl.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, det är ju det jag förstår. Och jag blir lite trött på tonen de där männen skriver i, de behöver inte nödigt vara amerikaner, de kan vara Stora (manliga) Författare varifrån som helst. De har ett liksom distanserat och gnälligt sätt att kommentera samtiden. Jag kommer att tänka på Knausgård när jag läser Franzen, de framstår som grumpy old men.

Lionel Shriver gör i sin senaste roman upp med det amerikanska sjukförsäkringssystemet och hon gör det inte gnälligt, hon gör det rasande. En helt annan grej.

(Jag gillar dock Knausgård, mer än Franzen, för där Franzen är lite pretto är Knausgård istället skoningslös mot sig själv).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Läser klassiker:

Maupassant Boule de Suif (Fettpärlan)
Salinger The Catcher in the Rye

Och nu är jag snart halvvägs inne i Bröderna Karamazov,på svenska dock :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, Boule de suif läste vi på gymnasiet, jag gillar verkligen Maupassants språk. Antar att du läser på franska?


*kl*

Inatt läste jag ut Tio små negerpojkar av Agatha Christie (ja, det är en utgåva från 1942 så den heter fortfarande så, eller just denna utgåvan heter ju faktiskt Ten little niggers då). Har läst den förut men faktiskt inte på engelska, så jag tyckte att det var lite kul när jag hittade den på loppis. Älskar för övrigt att hitta gamla utgåvor av klassikerna!

Hur som helst så ryser jag fortfarande av och till när jag läser den, även om jag säkert har läst den fem-sex gånger innan. På något sätt brukar jag lyckas glömma vem mördaren är, suspension of disbelief eller något :D

Strålande deckare, verkligen bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag ville veta what all the fuss was about och föll till föga och köpte Fifty shades of Grey av E L James. :o

Jag kan upplysa att det inte är något snusk alls förrän runt sid 100 och hittills (halva boken läst) så håller de sig på vaniljsidan.

Bokhora har en poäng i att det är som att sitta på sexnovell.se i ett antal timmar men jag väljer att se det som ett led i min allmänbildning, ungefär som att läsa Da Vinci-koden. :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Förresten: har du läst Cirkeln? Tror du skulle gilla tjejerna i den lika mycket som jag gjorde.

Nu tittade jag lite på den. Alltså omslaget, och möjligen handlingen vilket dock säkert beror på hur man beskriver den, påminner mig en aning om känslomässigt dramatiska sextonårspojkar som gillar goth.

Men du säger att den ändå är värd att läsa? Fascinerande! Jag ska ge den en chans.

Efter att ha haft den i hyllan i många år, läser jag nu Människa utan hund. Mest för att jag inte har någon hund. Men jag gillar den hittills.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag ville veta what all the fuss was about och föll till föga och köpte Fifty shades of Grey av E L James. :o

Jag har bara inte orkat engagera mig i den serien - men kommer troligen att göra det flera år försent, som jag gjorde med Harry Potter och Twilight. Jag är inte så himla sugen dock måste jag säga, de flesta recensioner jag har läst är... ganska fadda.

Cirkeln står på min lista och jag ska försöka läsa den under semestern om jag får tag på den. Tror att jag såg den på lilla Ica förut.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag sitter minsann och plöjer mig genom en massa ungdoms/hästböcker, närmare bestämt min barndoms absoluta favorietr; Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet! Finns flera! Och, Nan Ingers mästerverk "Ridsommar På Västanås" som jag fortfarande kan läsa med stor behållning! Jag läser dem främst i egenskap av mitt yrke, men ska inte sticka under stol med att jag njuter...... Igenkännandets njutning är stor!!!

I övrigt känner jag att jag behöver läsa Paulo Coelho och njuter lite, fram till slutet (av Zahiren) som jag tyckte var lite fånigt.......
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Jag har läst lite senaste veckorna. Förs Mons Kallentoft -Den femte årstiden. Varför måste allt i den genren vara så himla makabert? Nej, gillade inte. Sen har jag läst Himmelsdalen och Cirkeln. Bra underhållning men inte så gripande. Nu har jag tagit mig an Jane Eyre - bättre sent än aldrig ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Jag läser "Ängeln på sjunde trappsteget" av Frank McCourt. Min moster fick veta att jag inte läst den serien och blev nästan avundsjuk för att jag hade de böckerna kvar att läsa :p Har kommit halvvägs i första boken och gillar den :(
Bågon som läst den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fritjof Capras "The Tao of Physics", jäkligt bra men man får läsa om ofta för att hänga med.......
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, Ridsommar på Västanås läser jag om med jämna mellanrum, den är ju underbar! Dunet-böckerna har jag inte i min ägo, men tittar alltid efter dem på loppisar.

Läser om de Britta och Silver-böcker som jag har med jämna mellanrum också, samt Merri Viks Lotta-böcker (visserligen inte hästrelaterade). Jag älskar barn- och ungdomsböcker!

Tidigare ikväll började jag läsa Sanningen är en sällsynt fågel av Lars Borgnäs som handlade om Catrine da Costa-mordet, vilket alltid har fascinerat mig lite grann. Får se om den är läslig eller alltför faktaspäckad.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Alla böckerna om det mordet är jätteintressanta: både Olsson, Lindeberg och Borgnäs. Men man bör nog läsa alla tre för att inse att det finns väldigt många "sanningar" om det där;)

Petruska: ja, jag tror att du skulle gilla Cirkeln. Normalt är du förmodligen ungefär lika intresserad av ungdomsböcker och fantasy som jag;) men den här står ut, tyckte jag. Fina tjejer, så trovärdig en häxhistoria kan bli.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst Ängeln på sjunde trappsteget - en av mina absoluta favoriter! Men jag har inte läst något mer av författaren, trodde inte det var en serie?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jo, det finns tre böcker om samma person (så förstod jag det iaf :p )

Den andra heter Lyckans land och den tredje Magistern
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag ville veta what all the fuss was about och föll till föga och köpte Fifty shades of Grey av E L James. :o

Jag kan upplysa att det inte är något snusk alls förrän runt sid 100 och hittills (halva boken läst) så håller de sig på vaniljsidan.

Bokhora har en poäng i att det är som att sitta på sexnovell.se i ett antal timmar men jag väljer att se det som ett led i min allmänbildning, ungefär som att läsa Da Vinci-koden. :D

Jag läste ut sista boken häromdagen. Jag tycker det är lite för upphaussat, och tja...fanfic i finrummet med lite porriga inslag. Ganska tröttsamt i längden.

Ska påbörja antingen 'skalpelldansen' av jenny milewski, eller 'den nakne ambassadören' av magnus zaar inom kort. Båda ligger bland ett antal andra på vänt på mitt bord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
15 354
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 684
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp