Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tja, vad var det polisen i Rosengård sa - apor?

Jag har aldrig stött på någon enda polis som förklarat ungdomskriminalitet/gäng med annat än att många invandrarkillar är kriminella, de har inte lärt sig svenska lagar osv. Vilket jag inte tycker är någon förklaringsmodell alls...:(

Edit: dn.se citerade polismannen så här:

"Den lille apajäveln. Ska jag göra han steril när jag får tag på honom?"

"Ja han ska ha sig duktigt med stryk så han inte kan stå på benen", svarar en kollega.

Samt:

"Jag håller med han gubben på Ica: "ni är komna till fel kommun, blattajävlar'".
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

När jag var aktiv inom röda korset och senare en tjejjour träffade jag många poliser med mycket bättre insyn i problematiken än så där. Jag hoppas och tror att de där poliserna i Malmö inte är representativa.

Det finns faktiskt medkännande och bra poliser också.

Jag har aldrig stött på någon enda polis som förklarat ungdomskriminalitet/gäng med annat än att många invandrarkillar är kriminella, de har inte lärt sig svenska lagar osv
Det har jag.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bra, det visar att de finns.

Naturligtvis tror jag inte att malmöpolisens syn är den som främst representerar poliskåren. Med de (yrkesmässiga) erfarenheter jag själv haft av poliser så blev jag inte jätteförvånad när jag hörde hur han uttryckte sig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Bra, det visar att de finns.

Naturligtvis tror jag inte att malmöpolisens syn är den som främst representerar poliskåren. Med de (yrkesmässiga) erfarenheter jag själv haft av poliser så blev jag inte jätteförvånad när jag hörde hur han uttryckte sig.

Min, mycket begränsade, erfarenhet av poliser liknar din mer än Niphredils. Men jag har trots det inte uteslutit att man samtidigt ändå tänker sig att det finns något slags psykosociala faktorer ("taskig barndom", "betong i sandlådan", "nersupen morsa", "misslyckad skolgång") som oftare leder till en kriminell livsstil.

Jag tänker mig att föraktet (och rasismen) kan samexistera med dessa "insikter", om än grunda, och att föraktet tex kan gödas av att det också finns personer som har samma sorts faktorer i sin bakgrund, men som ändå inte blivit kriminell. Tex kan polisen själv utan vidare vara en sådan person. (Öht har jag intrycket att lite för många poliser leker tjuv och polis, och mitt intryck är vidare att det kanske är något av en slump vem som hamnat i vilket lag i den leken, men som sagt, min erfarenhet av poliser är begränsad.)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Förresten, är det någon som har läst

Jessika Berglund, Simtag

och/eller

Hanna Wikman, Lift?

Vad tyckte ni i så fall?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har aldrig stött på någon enda polis som förklarat ungdomskriminalitet/gäng med annat än att många invandrarkillar är kriminella, de har inte lärt sig svenska lagar osv. Vilket jag inte tycker är någon förklaringsmodell alls...:(:

Jag hade ganska förutfattade meningar om poliser förut, men det har ändrats radikalt.
Jag har under ganska många år haft kontakt med polis via mitt jobb. Det har varit både i Stockholm och på andra orter, dock inte i Skåne. Min erfarenhet är att de allra flesta poliser är medvetna, KÄNNANDE och schyssta personer. Det är klart att det finns rötägg också - precis som inom alla yrken eller bland privatpersoner. Men i stort sett alla som jag i tjänsten haft kontakt med har visat stor empati för och faktiskt omsorg om de personer de kommer i kontakt med, bl a kriminella ungdomar.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Då säger jag som jag sa till niphredil: bra, det visar att de finns:laugh:

-----

KL

Nu har läsningen till nästa Greklandsresa komponerats:

Viskleken/Arne Dahl
Priset man betalar/Lionel Shriver
Himmelsdalen/Marie Hermanson
Cirkeln/Strandberg och Bergmark Elfgren
Kärleken i Julia Anderssons liv/Åsa Moberg
Elefantskötarnas barn/Peter Høeg
Hitom himlen/Stina Aronson

Om ni läst någon av dem, kommentera gärna. Jag har ett par bubblare att byta in om något får dåliga recensioner:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag älskar Viveca Lärn (Sundvall) och har läst om ett gäng av hennes böcker på sista tiden. Och så slog det mig - jag hade ju glömt att läsa om böckerna om Tekla och Ulle! Så för några veckor sedan läste jag Vad händer om man vänder på Paris?, Killbacillen och Dadlar och Dromedarer, och i lördags Tuppenkuppen. De är faktiskt väldigt roliga :)

I lördags läste jag även Alex Schulmans Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng och inte bli det minsta trött. Det gick fort, det är praktiskt taget (eller kanske ordagrant) hans sommarprat från 2010 (?) men den är rätt fint skriven så det var väl trevligt så sett.

Har massor av böcker hemma från bibban just nu och ett gäng på beställning också så jag får sätta lite sprutt på läsandet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag önskar recension av Himmelsdalen när du är klar. Den har jag siktat på länge. Viskleken hoppas jag också på....
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag som jobbar inom Malmö stad och har varit med i många projekt tillsammans med polisen (i stadsdelar med problematik bl a), känner en ganska stor sorg över att "malmöpolisen" har fått den klang det nu har.

De poliser jag jobbat med (i bl a Rosengård, men även andra stadsdelar) har en helt annan framtoning och en annan kunskap.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag har brutit ner och skaffat mig en ajfån och upptäckt vad praktiskt det är att läsa i den.

Först köpte jag "Her last race", av Kim Schaumburg, på Amazon. Kostade en femtiolapp och fick den med en gång - härligt. Om någon är intresserad av den amerikanska galoppsporten är boken klart läsvärd. Jag känner Kim lite grann, vi red för samma tränare, så jag känner igen miljön och den är helt suveränt beskriven. Hon skriver bra och man känner att hon verkligen har lagt ner jobb på boken. Storyn är bra men slutet är lite för mycket... Har läst flera recensioner på nätet och de flesta är väldigt positiva - många gillar även slutet..:cool:

Sen lånade jag Zlatanboken på bibban - rätt ner i mobilen - och den är också en positiv överraskning. David Lagercrantz lyckas med att låta precis som Zlatan!:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har läsningen till nästa Greklandsresa komponerats:

Viskleken/Arne Dahl
Priset man betalar/Lionel Shriver
Himmelsdalen/Marie Hermanson
Cirkeln/Strandberg och Bergmark Elfgren
Kärleken i Julia Anderssons liv/Åsa Moberg
Elefantskötarnas barn/Peter Høeg
Hitom himlen/Stina Aronson

Jag önskar recension av Himmelsdalen när du är klar. Den har jag siktat på länge. Viskleken hoppas jag också på....

Hugg båda! (De finns i adlibris 3 för 99-kampanj. Beställde just Patrik Sjöberg, Jonathan Franzen och Majgull Axelsson därifrån)

Har rest, läst och tyckte så här:

Viskleken/Arne Dahl: Imponerande. Och härligt att få träffa A-gruppen igen, medlemmarna var sig lika. Dock: det är en jävulskt komplicerad intrig han fått till, han greppar över ALLT aktuellt europeiskt just nu. Så om någon bad mig återge mysteriets upplösning skulle jag inte för mitt liv kunna göra det. Men det var bra ändå:laugh:


Priset man betalar/Lionel Shriver: Jag gillar Shriver, även den här var bra, men jag blev ändå lite besviken. Upplägget med en man som tänker lämna familjen för smygsparade pengar när hustrun plötsligt visar sig vara dödligt sjuk ledde inte till de moraliska komplikationer som jag hade väntat mig. Men Shriver är helt grym på personskildringar.

Himmelsdalen/Marie Hermanson: Så otippat bra! Har inte läst något av henne innan och hade inte väntat mig en spänningsroman, men som en sådan läste jag den här historien om hur Daniel åker till Schweiz för att besöka tvillingbrodern Max på nåt slags psykiatrisk kuranstalt. Möjligen vill Hermanson också diskutera hur långt vi får gå för att skydda oss mot dem vi uppfattar som farliga men för min del hade historien behövt vara subtilare isåfall. Både välskrivet, smart och spännande är det ändå i alla fall.


Cirkeln/Strandberg och Bergmark Elfgren: Gillade mycket! Bra tonårsskildringar, framför allt, och en häxhistoria som inte ens jag kunde invända mot.:D

Kärleken i Julia Anderssons liv/Åsa Moberg: Nja. Självbiografisk, skriven 73-74 men utgiven först nu. Jag hade lite svårt för det naiva tilltalet, och jag kunde inte förstå varför en så klarsynt feminist som Julia valde Higginstyper till män för att bekräfta och förädla henne:confused:

Elefantskötarnas barn/Peter Høeg: Det börjar lovande, Hoeg skriver så bra och är så underfundigt rolig i en yvig berättelse om hur två barn tar sig fram när deras föräldrar försvinner. Men nu är jag halvvägs i den och börjar nästan tröttna på alla lustiga utvikningar, jag vill att det ska hända något i stället...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Cirkeln står på min beställningslista på biblioteket - det är lång väntetid fortfarande, ungefär lika lätt som att få tag i Hungerspelen ;)

Har tänkt läsa Arne Dahl, bör man börja med Misterioso och fortsätta framåt, eller hur tycker du?

Jag har varit så dålig på att läsa nu igen. Har en massa bra hemma från bibban men det har bara inte blivit något vettigt av det, har varit sjuk en sväng och då kan jag inte koncentrera mig och nu är det så mycket på jobbet att jag bara inte orkar. Synd, för jag njöt verkligen av att vara inne i en läsperiod igen.

Jaja. På't igen, snart är det semester! (Min första sommarsemester sedan 2003, gissa om jag tänker läsa?)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, absolut ta dem i ordning! Jag är helt oförmögen att någonsin läsa i oordning... Men här är det ju samma poliser hela tiden så man bör nog hålla sig till ordningen för att hänga med i deras utveckling, även man inte är lika strukturfascistisk som jag;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu undrar jag två saker:

* var är boknörden jarakamandan?

* hittade niphredil något att läsa?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

* hittade niphredil något att läsa?
Nej! Jag är fast i nåt läslimbo där jag inte får ro till att läsa nånting faktiskt. Har flera böcker som ligger och väntar och som jag borde vara sugen på men det bara blir inget :/ Får helt enkelt avvakta tills läslusten kommer över mig igen!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ok, tack! Jag har också såna perioder ibland och tycker det är tråkigt. Jag gillar liksom idén om mig själv försjunken i en bok men kommer inte alltid dit...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Privat har jag hyffsat förtroende för polisen. I jobbet är det däremot mkt lågt :(

Läsmässigt är det mest harlequinromaner ny, det är mycket på jobbet som kräver min hjärnverksamhet, inkl författa insändare. Men om tre veckor är det semester och då har jag några tips på lager som ska läsas!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Har fått ett infall och börjat plöja igenom King's böcker på orginalspråk. Har just blivit klar med Tommyknockers och IT, samt slöläser lite i en samling: Nightshift.

Nyaste J.T. Ellisson är avklarad (kändes enkel och kort jämfört med King :) )

Läste Svinalängorna och Prime Time en gång till i brist på böcker.

Håller på läser stycken ur Dog's Mind, av Bruce Fogle. Borde ha beställt den svenska versionen:angel:

Väntar på nya Janet Evanovich böcker. Kommer i höst, tror jag.:love:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu undrar jag två saker:

* var är boknörden jarakamandan?

Här är jag! Har dock inte läst så mycket det senaste... Men nu har semestern börjat, så nu blir det förhoppningsvis bättre! Började på sjätte delen av Min Kamp för rätt länge sedan, men den tar emot lite. Min hjärna har inte kunnat hantera den typen av djupa filosofiska diskussioner det senaste, så den vilar sig lite. Läser just nu Gräset sjunger av Doris Lessing och Änglarnas sorg av Jon Kalman Stefansson. Den senare är, inte alls oväntat, fullständigt fantastisk. Om någon inte har läst hans första, Sommarljus, så gör det! Omgående!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 345
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 681
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp