Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag uppskattade den mer och mer ju längre i boken jag kom, men så hade jag den bara som "buss-bok" i början och det är svårt att avgöra när man bara läser korta stycken varje gång. Men jag tyckte den var klart läsvärd och rätt så gripande, men mer historia än språk så att säga.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

OK, tack! Det var mitt intryck också att det mest handlar om historia. Människoödena engagerar inte det minsta (än så länge iaf).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Började på Morgon i Jenin men lade undan den. Så taffligt berättat! Kan någon säga om den blir bättre så småningom?

Jag fick den tokrekommenderad av en kollega så sent som igår, hon hade läst den i sin bokcirkel och sa att den var fantastisk...

KL

Läser: Två soldater av Roslund och Hellström, mina favvisar bland deckarförfattarna (tillsammans med Arne Dahl).

De tar ju upp en samhällsfråga per bok, den här gången är det den brännheta frågan kriminella ungdomsgäng. Så här efter 160 sidor är jag helt fast, detta är en sidvändare av rang men den är jobbig för den är så svart, verkar bli en riktig dystopi:cry:

Språket har jag tyvärr problem med. När de skriver fullständiga meningar med rak ordföljd fungerar det utmärkt men här är alldeles för många meningar av typen Gabriel satt på en av bänkarna på Råby torg, Bruno på nästa bänk, stark sol i deras ansikten.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Språket har jag tyvärr problem med. När de skriver fullständiga meningar med rak ordföljd fungerar det utmärkt men här är alldeles för många meningar av typen Gabriel satt på en av bänkarna på Råby torg, Bruno på nästa bänk, stark sol i deras ansikten.

Jag har inte tänkt på det när det gäller den författarduon, men det är också en tid sedan jag läste dem sist. Och det är inte språket som sätter sig i minnet, om man säger så.

Den där sortens meningsbyggnad är ett tecken på lathet för mig, eller ett tecken på att det går för snabbt (vilket det inte borde ha gjort i en färdigskriven bok). Jag skäms lite när du pekar ut det eftersom jag tycker att det är ungefär så jag själv skriver på nätet och i andra snabba sammanhang. :o
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag plockade upp Lone Wolf av Jodi Picoult igår kväll. Gillar oftast hennes böcker, lite spännande och lite rättsscener men även mycket om individen. Lite sockersliskigt men ändå okej i sin genre. Men jag är tveksam till att jag kommer att läsa ut den. För det första väger den ungefär sjutton kilo och är jättestor så det är obekvämt att läsa den. För det andra vet jag inte om jag riktigt köper konceptet att en man bara sådär får för sig att sticka ut och leva med en vargflock i två år när han har fru och barn hemma.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag skäms lite när du pekar ut det eftersom jag tycker att det är ungefär så jag själv skriver på nätet och i andra snabba sammanhang. :o

Äh, det är ju inte litteratur du skriver på nätet, det är väl hellugnt:D

Jag tycker det är synd när de gör stilexperiment som de inte klarar av, det blir styltigt. Men visst, något slags nerv lyckas de ändå förmedla för man fastnar verkligen i texten.


För det andra vet jag inte om jag riktigt köper konceptet att en man bara sådär får för sig att sticka ut och leva med en vargflock i två år när han har fru och barn hemma.

Bra poäng där:bow::rofl:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Val McDermid har ute sin 7: e bok om polisen och psykologen nu och jag tänkte köpa den. Dock får jag inte ordning på mitt konto och lösenord på Bokus. Voffo ska de va på dette vis?! :mad:

Men ja, jag vill ha. Tur jag snart fyller år!!!!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, huva, jag håller mig långt borta från dystopier just nu. Fast jag tycker också de håller Arne Dahl-klass. :D

Just nu plöjer jag en Graham Greene jag inte läst sen gymnasiet: Den stillsamme amerikanen. Och jag inser återigen varför jag var så betagen av honom när jag var ung. Så flyhänt. Så brännhett. Så korthugget. Som en sympatisk Hemingway.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Någon som kan tipsa mig om böcker? Jag är jättesugen på att läsa nåt lättläst, gärna en relationsroman eller så som handlar om kärlek eller vänskap, men som utspelar sig någon annanstans än i väst. Några tips? Jag läste exempelvis Moth Smoke av Mohsin Hamid som utspelas i Pakistan och trots att jag inte blev jätteimponerad av allt i boken så gillade jag verkligen själva greppet.
Jag vet dock inte hur jag ska googla mig fram till något bra så hoppas verkligen på tips här inne :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*delvis kl*

niphredil, jag ska fundera! Har säkert något bra tips men har gröt i huvudet vid denna tiden en arbetsdag ;)

Jag läser Annika Lantz 9½ månad för säkert femte-sjätte gången. Vissa bitar är så roliga att man bara dör. Ett favoritcitat jag kom över häromkvällen angående att påven får välja sitt eget "påvenamn" efter någon de beundrar så filosoferar hon om att det nog helst ska vara en före detta påve eller liknande, och att "det skulle nog inte ses med blida ögon om Joseph Ratzinger valt att kalla sig Meatloaf". Sånt kan jag gapskratta åt om jag är i rätt sinnesstämning.

Parallellt läser jag Flickan i källaren om Natascha Kampusch och allt runtomkring. Läste hennes 3096 dagar i förra veckan och kände att jag nog gärna skulle läsa något lite mer objektivt och granskande om det hela.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

niphredil, jag ska fundera! Har säkert något bra tips men har gröt i huvudet vid denna tiden en arbetsdag ;)
Åh, tack! Kommer du på nåt är jag dig evigt tacksam! Och gröt i huvudet är ett problem här med så jag förstår precis :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, den har jag tänkt läsa jättelänge nu men det har liksom inte blivit av. Tack för tipset! Är den lättsmält? Jag har läst så mycket som varit tungt för hjärtat så det vore skönt med något mer lättsamt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Alltså det är inte chicklit eller harlekin - men engagerande på ett trivsamt sätt. Jag skulle nog säga lättsmält i positiv mening, ibland kan ju lättsmält användas om lite för banal läsning. Men banalt tror jag inte att du är ute efter:)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det låter definitivt som något för mig! Tusen tack för tipset!

Om ni kommer på fler tips så hojta till! Jag läser supergärna om nåt som utspelas i Asien också :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Annika Lantz, är det den om hur hon fick barn alltså? Den tyckte jag också var hysteriskt rolig. Lånade ut den sedan till en kollega med ungefär samma humor som jag, men hon tyckte inte alls om den, den väckte jobbiga minnen från hennes egna förlossningar.

Kampusch egna har jag liggande i min hög olästa, synd att den inte verkar bra. Men menar du att man inte tror på historien? Jag trodde att den var ganska väl utredd.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Slumdog millionaire kanske? Du har säkert sett filmen men boken är läsvärd ändå, en del av historierna är annorlunda jämfört med filmen.

Väldigt mycket Indien på ett underhållande sätt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har faktiskt inte sett filmen så det var ett jättebra tips måste jag säga.

Jag kan för övrigt tipsa om Reading the Ceiling av Dayo Forster som handlar om en ung tjej i Gambia och hennes liv. Den börjar med att hon fyller arton och går på fest och utifrån hur hon väljer att agera den kvällen (eller snarast vem hon väljer att ha sex med) får man läsa om tre olika versioner av hur hennes liv utvecklas - i en framtid flyttar hon till UK och pluggar, i en annan blir hon andra-hustru till en förmögen man. Den är byggd på hur man i Gambia (vad jag förstod) berättar sagor för barnen där man ändrar historien och slutet varenda gång man berättar sagan för att visa hur huvudpersonen styr sitt eget liv och sitt öde.
Väldigt intressant, fin och bra bok tyckte jag. En annorlunda feelgoodbok enligt mig :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad är sliding doors? :o

Här är en beskrivning av handlingen (lite bättre än min värdelösa sammanfattning kanske..)

Ayodele’s life will tread a different path depending on a decision she makes on her eighteenth birthday, on the cusp of womanhood; but how will she choose?

One path will send Ayodele to Europe, to university – and to the pain of first love. Another will have her travel the globe after suffering immeasurable loss. Still another will keep her in Africa, a mother and wife in a polygamous marriage. And in each of Ayodele’s possible lives we see how the interplay of choice and fate determines the shape of our lives. What part of us would be different if we had made different decisions? And what part of us would stay the same?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 344
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 681
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp