Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att de som flyr till släktingar kanske bor hos dem i första hand? Jag tror också att möjligheterna att flyga från Ukraina till Spanien just nu som privatperson är begränsade (understatement). Men om man vill hjälpa till i Spanien kanske det finns en Ukrainsk förening eller liknande som kan sätta en i kontakt med någon som eventuellt behöver hjälp?Vad man kan läsa på svt så har spanien en ganska stor Ukrainsk befolkning så det är nog inte omöjligt att många flyr dit eftersom de har släktingar där. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ni-har-de-forsta-flyktingarna-fran-ukraina-kommit-till-skane
Jag funderar på hur det fungerar eftersom ukraina tillhör Schengen, så om de kan fly till ett annat land och har pass så kanske de sedan har lättare att ta sig vidare till andra länder än om man kommer som resande från ett ickeschengen land. Man kanske inte behöver söka asyl i det land man först kommer till så som personer från ickeschengen länder behöver göra? Kan man komma som "turist" så att säga i sina tre månader och avvakta läget med hopp om att återvända innan man söker asyl?Jag tänker att de som flyr till släktingar kanske bor hos dem i första hand? Jag tror också att möjligheterna att flyga från Ukraina till Spanien just nu som privatperson är begränsade (understatement). Men om man vill hjälpa till i Spanien kanske det finns en Ukrainsk förening eller liknande som kan sätta en i kontakt med någon som eventuellt behöver hjälp?
Finska kennelklubben har tillsammans med finska livsmedelsverket gjort undantag för husdjur från Ukraina. De kan komma in direkt men ska genast till tullen för koll. De behöver alltså inte ha giltigt rabiesvaccintygJag förstår att alla vill hjälpa husdjur men kom ihåg att det finns rabies i Ukraina. Jag vet inte hur de lättade reglerna för resor med djur som Polen infört ställer sig till rabiesvaccinering men släpper vi ut sjukdomen i vårt eget land hjälper vi ingen.
Röda Korset ger ju vardaglig, fysisk hjälp. Eller hur menar du?Min poäng var inte just Spanien, det var mer, vad kan jag som privatperson hjälpa till med?
Jag är inte jätteintesserad av att lägga upp pengar till röda korset eller så (de gör underverk, inte det) men mer vardagligt, fysisk hjälp?
Jag vet att många behöver skjuts från gränsen just nu och det kan jag inte ordna utan bil men annars?
Men, min tråd är inte bara personlig, jag hoppas att den kan väcka tankar på vad var och en kan göra.
Det som troligen ger snabbast resultat är att ge pengar till de väletablerade organisationer som redan är på plats och har en fungerande infrastruktur, t ex Röda Korset, Läkare utan gränser och UNHCR.
Förlåt om det här låter surt, det är inte avsikten. Vad tänker du att privatpersoner utan kunskap eller erfarenhet ska kunna bidra med konkret som är bättre än det som välgörenhetsorganisationerna gör?@Rosett Åh nej. Mycket bra förslag. Jag inser att jag skrev dumt där, självklart är röda korset den bästa varianten om man vill stödja.
Jag var så inne på personliga saker, personlig hjälp att jag skrev för fort. Du har helt rätt, tack för att du poängterade
Förlåt om det här låter surt, det är inte avsikten. Vad tänker du att privatpersoner utan kunskap eller erfarenhet ska kunna bidra med konkret som är bättre än det som välgörenhetsorganisationerna gör?
UNHCR, Unicef, Röda Korset med flera har utbildad personal, logistikkedjor som fungerar, och framförallt: de vet vad de gör.
Klippte lite i ditt citat.Så det finns saker att göra för att ge rent handgriplig hjälp. Men jag håller med dig (som jag tolkar dig) att man inte ska dra igång en egen parallell hjälporganisation, då är det bättre att hjälpa till inom dem som redan finns. Jag tycker också att man bör lyssna in vad som faktiskt behövs vid insamlingar av kläder och saker, hellre än att åka dit med prylarna i förrådet som man själv inte haft nytta av och troligen inte nyanlända flyktingar heller. (Skrattretande, men nästan också provocerande, vad folk ibland kommer med och som tar tid för hjälporganisationen att ta hand om...)
Åh. Jag tänker inte att jag gör något bättre på något vis, jag vill göra något bara.Förlåt om det här låter surt, det är inte avsikten. Vad tänker du att privatpersoner utan kunskap eller erfarenhet ska kunna bidra med konkret som är bättre än det som välgörenhetsorganisationerna gör?
UNHCR, Unicef, Röda Korset med flera har utbildad personal, logistikkedjor som fungerar, och framförallt: de vet vad de gör.
Riktigt sönder! Det går inte att föreställa sig, inte på riktigt. Jag ...Min vän berättar hur vanliga människor -
Hennes vänner och familj som tex är lärare och gamla pensionärer har fått tag på vapen och kommer göra motstånd, hur de på lunchrasterna går ut och sabotrerar måltargets och hur de syr in hennes namn adress och nummer på sina barns kläder ifall de kommer ifrån varandra...
Man går sönder av att tänka på det...
Det är så surrealistiskt.Alltså, jag sitter här och planerar en handarbetesträff när vi äntligen ska kunna träffas ett gäng nationer och så läser man något sånt. Det går inte att ta in. Det är så, vi svenskar är inte vana vid krig.
Vi kunde ha varit de som sydde in barnens namn i kläderna!