Vad kan vi göra? Ukraina

Åh 💔:heart :cry:

https://www.reuters.com/world/europ...-brings-strangers-children-safety-2022-02-26/

Ev betalvägg eller iaf registeringskrav, här är inledningen:

"Clutching a mobile phone number of a woman she had never met, Nataliya Ableyeva crossed the border from Ukraine into Hungary on Saturday, entrusted with a precious cargo.

A stranger's children.

Waiting at the border crossing on the Ukrainian side, Ableyeva had met a desperate 38-year-old man from her home town of Kamianets-Podilskyi, with his young son and daughter.

The border guards would not let him pass. Ukraine has banned all Ukrainian men between the ages of 18 and 60 from leaving, so they can fight for their country.


"Their father simply handed over the two kids to me, and trusted me, giving me their passports to bring them over," 58-year-old Ableyeva said, the arms of the young boy she had known for just a few hours around her neck.

The children's Ukrainian mother was on her way from Italy to meet them and take them to safety, the father said. He gave Ableyeva the mother's mobile number, and said goodbye to his children, wrapped up against the cold in thick jackets and hats.
"
 
Jag är med i flera hundgrupper i olika länder runt Ukraina och finns med på listor över dom som både kan ta emot nödsatta men framför allt ta emot hundar som behöver hjälp/tillfälligt hem/ etc, o stöttar med pengar i Ungern dit många kommit.Ungern precis som Polen har nu släppt på alla införselregler för bla hundar, så då kan dom få pass,vacc mm
 
Den här rasismen är helt galen och omöjlig att förstå. Vem är det som bestämmer vilka som får komma över gränserna? 🙄
Polen var väl väldigt anti invandring där runt 2015 när det blev kaos med krig fast då var det ju Syrien. Tänker att det är en annan sak nu med ett grannland och många kan dessutom bidra till utvecklingen sen genom att arbeta i landet. (Säger inte att de i Syrien inte skulle gjort det) men av det jag läst hittills så är det helt andra vibbar än då föra flyktingströmmen var.
 
Jag läste nyss ett inlägg på en ukrainsk FB. En kvinna berättade hur hon blev anförtrodd två för henne okända barn, inklusive deras pass, av en man för att han kunde inte lämna Ukraina själv, de håller ju alla i stridsbar ålder. Kvinnan tog med barnen över gränsen och kunde lämna över dem till en släkting till dem, men tänk den här pappans fasa. Vad krävs för att man ska lämna över sina små barn till en främmande kvinna?
 
Och säg att just den här personen hittade på, sånt händer. Jag tar det. Men om det är sant, hur hemskt vore det inte om det vore våra egna små barn?
 
Jag läste nyss ett inlägg på en ukrainsk FB. En kvinna berättade hur hon blev anförtrodd två för henne okända barn, inklusive deras pass, av en man för att han kunde inte lämna Ukraina själv, de håller ju alla i stridsbar ålder. Kvinnan tog med barnen över gränsen och kunde lämna över dem till en släkting till dem, men tänk den här pappans fasa. Vad krävs för att man ska lämna över sina små barn till en främmande kvinna?
#61.
 
Det är svårt. Jag har donerat pengar och har även fått kontakt med en väns släktingar i Ukraina. Så jag har lite kontakt med dem och iaf och de känna att det finns fler kontakter utanför landet ifall de måste fly. Jag vet det inte hjälper så mkt men jag försöker göra något.
 
Jag har skänkt pengar. Självklart vill man göra mycket mer och jag håller ögon och öron öppna för vad som kan tänkas behövas. Fruktansvärt det som sker just nu, helst vill man bara se ett slut på eländet och att Ryssland backar tillbaka.
 
Jag funderar på hur det fungerar eftersom ukraina tillhör Schengen, så om de kan fly till ett annat land och har pass så kanske de sedan har lättare att ta sig vidare till andra länder än om man kommer som resande från ett ickeschengen land. Man kanske inte behöver söka asyl i det land man först kommer till så som personer från ickeschengen länder behöver göra? Kan man komma som "turist" så att säga i sina tre månader och avvakta läget med hopp om att återvända innan man söker asyl?
Ukraina är inte med i Schengen.
 
Ukraina är inte med i Schengen.
Jag hade fel tidigare. Kollade en källa men missade lite.

Här står tydligt vad som gäller:

"Although Ukraine is not part of the European Union, the country has recently signed an Association Agreement with the EU. Additionally, Ukrainian citizens were granted visa-free travel to the Schengen Area in 2017, for travel of up to 90 days within any 180-day period.

Although Ukrainians do not currently need a visa for visits under 90 days to Schengen Area countries, this will soon change. By the end of 2022, a new travel authorization program, ETIAS, will come into effect in order to help control the growing problems of terrorism and immigration in Europe."
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 859
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp