Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@em-pirre - skulle du kunna länka till källan? Jag letade efter källan till ditt inlägg om Finska Kennelklubbens och Livsmedelsverkets beslut för att kunna dela vidare till människor på flykt med sina djur, utan att hitta den. Just för att kunna sprida information behövs originalkällan.
Min vän berättade om hur hennes vänner förbereder sig för sådant scenario genom att sy in hennes adress i deras kläder, så att hon i alla fall kan nås om föräldrarna inte kan bli det.Och säg att just den här personen hittade på, sånt händer. Jag tar det. Men om det är sant, hur hemskt vore det inte om det vore våra egna små barn?
Här finns lite mer info.Alltså den där artikeln lämnar ju en del information utanför, varför stannar barnens vårdnadshavare i Tyskland? Varför har en kyrklig församling, oavsett om det är en sekt eller inte, mandat att ta emot dem? Migrationsverket måste ju oavsett kopplas in tänker jag, det är ju så gången är i Sverige, och ensamkommande barn hamnar ju hos kommunerna, det är ju inte säkert de hamnar i Höör liksom. Eller, om de hamnar i Höör, hur kan det komma sig? Har migrationsverket redan beslutat det eller är det enbart ett mottagningshem medan man gör första utredningen? Så många frågor känner jag...
Aha, ja det förklarade ju om det bara finns ett par vårdnadshavare. Oavsett vilket är det ju inte den ordningen som gäller juridiskt i Sverige, barnen måste ju söka asyl som alla andra och räknas därvid som ensamkommande och kommunen, oavsett om det blir Höör eller någon annan, måste såklart göra en utredning om hemmet fungerar. Det normala, om det gäller små barn, dvs under 15 år är att barnen hamnar i familjehem utsett och utrett av kommun att ta hand om barnen, om de är över 15 blir det ofta HVB-hem, där kan ju säkert en församling komma i syfte eftersom privata aktörer får inneha HVB hem men det är ju inte bara att starta ett HVB heller, det krävs rätt tunga utredningar och kontroller från bland annat socialstyrelsen för att göra det och det finns fortfarande många HVB hem för ensamkommande som redan är välfungerande. Jag får liksom inte ihop artikeln med de lagar och regler och procedurer som gäller i det svenska systemet och om svenska procedurer inte gäller för Ukrainas barn?Här finns lite mer info.
Barnhemmet har samarbete med församlingen sedan tidigare. Jag får intrycket att barnhemspersonalen helt enkelt evakuerade barnen och församlingen tog emot dem.
I radioklippet uttalas en del farhågor och orosanmälningar gjordes redan innan barnen anlände.
Jag var mer intresserad av att man inte ska skänka pengar och saker som det tidigare uppmanats i tråden till det här stället. Det juridiska antar jag att kommun och migrationsverk har koll på.Alltså den där artikeln lämnar ju en del information utanför, varför stannar barnens vårdnadshavare i Tyskland? Varför har en kyrklig församling, oavsett om det är en sekt eller inte, mandat att ta emot dem? Migrationsverket måste ju oavsett kopplas in tänker jag, det är ju så gången är i Sverige, och ensamkommande barn hamnar ju hos kommunerna, det är ju inte säkert de hamnar i Höör liksom. Eller, om de hamnar i Höör, hur kan det komma sig? Har migrationsverket redan beslutat det eller är det enbart ett mottagningshem medan man gör första utredningen? Så många frågor känner jag...
Vad jag förstått ska barnen inte stanna här, bara en tid, "semester" eller liknande. Det är konferenslokaler och någon typ av aktivitetscenter och har haft skola för centrets barn tidigare så de tänker kanske kollo eller lägeraktigt en tid medan det värsta drar förbi.@Cambrie - jag har ingen aning. Jag får intrycket att barnhemmets personal kände att de måste fly med barnen och att deras kontakt i församlingen sa att de kunde komma till dem. Så fixade personalen transport och drog. Hur den juridiska ordningen funkar i Sverige hade kanske vare sig folk i församlingen eller barnhemspersonalen koll på. Situationen blev väl akut. Har man ansvar för hundra barn går det inte att vänta in i det sista.
Vad som händer när (om?) barnen väl kommer till Sverige återstår väl att se.