Vad kan vi göra? Ukraina

Har sett att det ordnas med lastbil till Polen i min närhet, och att det finns kontakt i Polen som ser till att grejerna kommer rätt. Jag kommer lämna in en hel del barnkläder.

Känns hemskt att kläderna behövs till så små barn som behövt fly från sina hem och sin trygghet.
 
Har sett att det ordnas med lastbil till Polen i min närhet, och att det finns kontakt i Polen som ser till att grejerna kommer rätt. Jag kommer lämna in en hel del barnkläder.

Känns hemskt att kläderna behövs till så små barn som behövt fly från sina hem och sin trygghet.
Önskar det fanns nåt sånt här med, men tar tyvärr inte hittat nåt :(.
 
Naturkompaniet samlar in ytterkläder, byxor och sovsäckar till Ukraina. Bara att lämna i deras butiker fram till 6/3.
Tack för tipset. Ikväll har jag samlat ihop urvuxna mössor/vantar/underställ/vinterjackor här hemma och ska lämna in dem på måndag. Tidigare har jag mest varit arg över Putins invasion, men när jag såg högen av små kläder behövde jag istället gå undan och gråta en skvätt. Mina barn lever i trygghet och frihet, och behöver underställ mest för att kunna träna utomhus på vintern. Kontrasten mot verkligheten för de stackars barnen som tar över kläderna är hjärtskärande. Jävla Putin, må du brinna i helvetet.
 
Alltså, jag förstår inte varför jag måste försvara mig?

Självklart ska alla duktiga, pålästa, engagerade organisationer gå in!

Men det hindrar väl inte att privatpersoner också vill göra något?

Vi kan ta den där personliga kontakten, prata med folk , lyssna, gilla och sammanföra de som vinner på att bli sammanförda?
Vem förlorar på det?
Jag förstår precis vad du menar. Jag har inte skickat pengar till någon hjälporganisation ännu men har en vän i Ukraina och en i Polen som jag känner genom att vi spelat ihop i säkert 10 år nu.
Hela spelgänget skramlade pengar så att vännen i Polen kunde köra ner mot Ukraina för att möta upp kompisen där någonstans och ta honom därifrån.
Just nu är de i Rumänien och försöker få kontakt med mamman, som de tappade bort under ett tumult när de försökte fly. Planen är att de sedan åker tillbaka till Polen, Polska vännen har ett extra hus på ägorna som de kommer renovera litegrann så det går att bo bekvämt där, sen får vi se. Tillsammans har vi nu fixat så att kompisen, mamman och lillebrodern kan bo där i nästan ett år utan att behöva bry sig nämnvärt om pengar.

Resten av spelgänget gick med anonymous och kör konstanta hackerattacker mot ryssland samt försöker slåss mot ryska hackers som försöker stänga ner ukrainskt internet. Jag kan inte sådana saker men i dag klockan 13:00 kommer mitt spelgäng ta över min kraftfulla speldator och använda den som server, de behöver all datorkraft de kan få. Litar på dem så det känns självklart.

Tror det är minst lika viktigt att som privatperson göra något (om man har möjlighet), som att donera till hjälporganisationer. Det ska jag ta tag i att göra senare i dag. Även samla ihop lite kläder att ge till Naturkompaniet. Följer tråden för att hitta ännu fler sätt att stötta :)
 
Resten av spelgänget gick med anonymous och kör konstanta hackerattacker mot ryssland samt försöker slåss mot ryska hackers som försöker stänga ner ukrainskt internet. Jag kan inte sådana saker men i dag klockan 13:00 kommer mitt spelgäng ta över min kraftfulla speldator och använda den som server, de behöver all datorkraft de kan få. Litar på dem så det känns självklart.
Hela ditt inlägg är så underbart, jag älskar det, men just det här!
Jag tror att om några kan göra skillnad som privatpersoner så är det Anonymous. Jag är så imponerad av vad de kan göra!

De går rakt på källan till ondskan, det är häftigt!
 
Tack för att du berättade om det, det visste jag inte om :up: Det finns en Naturkompaniet i Borlänge och jag har rätt mycket fält/friluftskläder som jag av någon anledning sällan eller aldrig använder (givetvis i bra skick!).
Jag tror att vi har ett par knappt använda sovsäckar. Måste gräva fram dem ur förrådet. Tyvärr har vi en bit att köra till närmsta Naturkompaniet, men inte jättelångt ändå.
 
Jag känner att jag vill göra något som privatperson, men vad kan man göra? Jag skulle jättegärna ta emot en flyktingfamilj om möjligheten gavs, jag själv skulle själv vilja känna mig önskad om det vore det motsatta, men hur kommer man i kontakt med folk som arrangerar det här?

Nu är jag i Spanien, inte i Sverige, så vägarna är lite annorlunda, men ändå.

Vad annars kan man göra som privatperson?
Det alla kan göra är att bli medlem i fbgrupperna Host a sister och Ukrainian refugees in Sweden.

Där lägger man ut om man har ngt rum över. Även om man har saker att skänka eller kan agera transport från flygplats till boenden osv
 
Det alla kan göra är att bli medlem i fbgrupperna Host a sister och Ukrainian refugees in Sweden.

Där lägger man ut om man har ngt rum över. Även om man har saker att skänka eller kan agera transport från flygplats till boenden osv
Tack! Jag har hunnit hitta ett gäng grupper som gör samma sak i mitt område, det är underbart att se hur alla i hela Europa försöker hjälpa till.
 
Förlåt om det här låter surt, det är inte avsikten. Vad tänker du att privatpersoner utan kunskap eller erfarenhet ska kunna bidra med konkret som är bättre än det som välgörenhetsorganisationerna gör?

UNHCR, Unicef, Röda Korset med flera har utbildad personal, logistikkedjor som fungerar, och framförallt: de vet vad de gör.
Här har jag en vän som igår var och bäddade sängar och förberedde i Höör för de 80-100 barn som är på väg dit med buss. Så visst kan man hjälpa till mer hands on
 
Finska kennelklubben har tillsammans med finska livsmedelsverket gjort undantag för husdjur från Ukraina. De kan komma in direkt men ska genast till tullen för koll. De behöver alltså inte ha giltigt rabiesvaccintyg

"The Finnish Kennel Club has contacted the Finnish Food Authority (Ruokavirasto), in order to find out what to do, if one is travelling to Finland with a dog in the current situation.

According to Ruokavirasto, dogs travelling as personal pets from Ukraine can for the moment enter Finland without a rabies antibody test. If possible, dogs should be microchipped.

Also, a pre-application of an import licence is not required in this crisis situation. When entering Finland, the owner should contact Finnish Customs.

These guidelines apply also to other pets."
Fast det står ju inte att de tar in ovaccinerade djur, utan bara att de slipper titertest.
 
Det alla kan göra är att bli medlem i fbgrupperna Host a sister och Ukrainian refugees in Sweden.

Där lägger man ut om man har ngt rum över. Även om man har saker att skänka eller kan agera transport från flygplats till boenden osv
Jag läste om Host a sister (jag har inte hunnit till den andra du skrev om) och vilken bra grupp, även annars, utan krig! ❤️ Definitivt en grupp jag vill vara med i.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 848
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 861
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp