Gastro/Koloskopi-propofol

MJLee

Trådstartare
Ok, mycket TMI, men jag ska göra en Gastro/Koloskopi-propofol den 14 och ska laxera innan för att tömma tarmen. Har lite panik över att jag kommer få fekal inkontinens och funderar på hur jag ska undvika/skydda mig mot att det läcker eller tja, urrk?

Någon som vet vad som ger bäst skydd? Letat på nätet men det verkar mest vara dropp/urininkontinens.

Nej, men nu ska jag tydligen dricka litervis med laxabon och movicol. Och vara nära en toa. Urrk.
Jag har gjort båda och det har inte varit några problem. Jag har kunnat vara i min lägenhet och gå till toa utan vidare stress, men fått gå ofta givetvis, ibland mindre än var 5 minut när det var mest aktivt, annars så var det jobbigaste att dricka, inte att hålla tätt. Inte på väg till vården efteråt heller har varit några problem, det finns inget kvar efter 4 liter Laxabonsintag liksom.
Slarvar man med instruktionerna och inte dricker allt så får man väl annars skylla sig själv om man blir nödig på vägen eller får göra om undersökningen och proceduren för att tarmen inte är ren nog för att få något resultat, så det är mitt tips, följ anvisningarna även om någon tipsar om att hälften kanske räcker. Faktiskt inte helt ovanligt ändå att man inte kan genomföra undersökningarna....

Jag blandade ut mitt enligt anvisningar och hällde det i en liten colaflaska och drack det så. Fick tips om glas och sugrör men tyckte det smakade mer så, med flaskan var det lättare att hälla vätskan långt ner bortanför tungan, och bara svälja liksom. Och äpplejuice att dricka ur glas efteråt för att skölja munnen. Mentalt i och med colaflaskan blev det som vatten (hade inte det i kylen) som var lite rumsvarmt och inte så gott, men ok, så jag la ingen tanke mer än så på det, kallt hade varit äckligare kände jag.

Har IBD och har gjort några koloskopier under åren. Har aldrig haft problem att det läcker under tiden för sköljningen. Känner i tid när jag måste på toa, även om det kan vara ofta ibland under tiden.
Nu tar jag inte laxabon, utan en annan sort men då ska man dricka 4 liter klar dryck under en viss tid efter laxeringsmedlet så det blir samma mängd ändå.
Mitt enda besvär är att jag trots all dryck blev uttorkad sist så de behövde sticka x antal gånger för att få i en pvk.

Och att föra in nåt i ändtarmen går folk ju även i lustsyfte.

Inte jag!

Jag ska sövas och sedan ska de stoppa saker i båda ändarna, sas. Kunde de inte gjort något annat för att undersöka blodvärden först?

Tack för råden alla! Måste kolla om laxabon är samma sak som laxavira som jag har hemma eftersom min mage även i vanliga fall krånglar. Har även movicol som tydligen ska tas sex dagar innan.

Inte jag!

Jag ska sövas och sedan ska de stoppa saker i båda ändarna, sas. Kunde de inte gjort något annat för att undersöka blodvärden först?

Tack för råden alla! Måste kolla om laxabon är samma sak som laxavira som jag har hemma eftersom min mage även i vanliga fall krånglar. Har även movicol som tydligen ska tas sex dagar innan.
Jag gjorde båda i vaket tillstånd utan lugnande och även om koloskopi inte är en trevlig grej är det att föredra framför gastroskopi, DET gör jag inte om vaken. Det är hiskeligt svårt för mig att ignorera krärkreflexen så att hela tiden få höra "slappna av så går det lättare" gjorde ingen skillnad alls. Men man ser väl bra saker där så det var ju bra att jag stod ut ändå. Hoppas på att aldrig behöva göra om det bara!

Jag gjorde båda i vaket tillstånd utan lugnande och även om koloskopi inte är en trevlig grej är det att föredra framför gastroskopi, DET gör jag inte om vaken. Det är hiskeligt svårt för mig att ignorera krärkreflexen så att hela tiden få höra "slappna av så går det lättare" gjorde ingen skillnad alls. Men man ser väl bra saker där så det var ju bra att jag stod ut ändå. Hoppas på att aldrig behöva göra om det bara!

Mmm, jag klarar inte av att göra det vaket, därför jag kommer att sövas tack och lov. Sedan vaknar jag upp och får bra nyheter förhoppningsvis.

Samma här
Vill ALDRIG göra om gastroskopi. Smärtan!!!
De sprejade bedövning på tungan men det var ju halsen som gjorde ont. När jag gnydde och grät bad de mig bara slappna av
Koloskopi var ingen fara. Stramade i magen vid nån tarmkrök bara.

Mmm, jag klarar inte av att göra det vaket, därför jag kommer att sövas tack och lov. Sedan vaknar jag upp och får bra nyheter förhoppningsvis.
Håller tummarna för det! Vill du ha en orsak eller att allt ser bra ut?

Jag fick veta att allt är normalt men att jag ändå har järnbristanemi. Hade jag bott kvar i Skåne hade jag nog genomgått kapselendoskopi vid det här laget, det var nästa på agendan om problemen inte gick över och det gjorde de ju inte. Istället flyttade jag och har fått "börja om" och försöka få VC att förstå att jag har järnbrist och att järntabletter inte fungerar. Så jag ska lämna nya prover nästa vecka igen för att se hur det ser ut tre månader efter förra, jag hävdar att vi inte ska vänta tills jag själv mår väldigt dåligt av lågt järn när jag kan få järninfusion tidigare, ska inte behöva vara någon slags lång utredning varje gång.... Men vi får se vad som händer, för vc var det liksom över när värdena var ok i september trots infusion i april, inte förrän jag lyfte frågan återigen och förklarade problemen fick jag komma och lämna prover. Får se vad nästa steg är, infusion eller ytterligare utredning trots gjord i Skåne?

Samma här
De sprejade bedövning på tungan men det var ju halsen som gjorde ont. När jag gnydde och grät bad de mig bara slappna av
Ja bedövningen var ett skämt, kunde lika gärna kört utan, det var inte där problemet var ju. Värst var nog när han gjorde någon rörelse, tror han snurrade den eller något, det satte igång en serie av kräkreflexen och hur får man det ens att sluta när det är kroppen som gör så?

Samma upplevde jag av koloskopin, ont vid vissa ställen, men överlevnadsbart, och betydligt enklare att "slappna av" som det tjatades om.

Håller tummarna för det! Vill du ha en orsak eller att allt ser bra ut?

Jag fick veta att allt är normalt men att jag ändå har järnbristanemi. Hade jag bott kvar i Skåne hade jag nog genomgått kapselendoskopi vid det här laget, det var nästa på agendan om problemen inte gick över och det gjorde de ju inte. Istället flyttade jag och har fått "börja om" och försöka få VC att förstå att jag har järnbrist och att järntabletter inte fungerar. Så jag ska lämna nya prover nästa vecka igen för att se hur det ser ut tre månader efter förra, jag hävdar att vi inte ska vänta tills jag själv mår väldigt dåligt av lågt järn när jag kan få järninfusion tidigare, ska inte behöva vara någon slags lång utredning varje gång.... Men vi får se vad som händer, för vc var det liksom över när värdena var ok i september trots infusion i april, inte förrän jag lyfte frågan återigen och förklarade problemen fick jag komma och lämna prover. Får se vad nästa steg är, infusion eller ytterligare utredning trots gjord i Skåne?

Jag har låga blodvärden (sänkan?) och läkare vill utreda om det är några inre blödningar som är orsaken till värdena. Järnvärderna var helt ok antar jag eftersom de inte sa något om det. Däremot äter jag d-vitamin (på recept) och kalktabletter. Det är samma sak varje gång jag ska ta ut mer d-vitamin. Apotekaren ifrågasätter att jag ska ta så många tabletter (tydligen är de starka) och jag får förklara att det inte är jag som bestämmer utan min läkare.

Samma här

Jag vill heller inte göra om gastroskopin men det gjorde iaf inte ont för mig, problemet är att jag har väldigt stark kräkreflex.

Koloskopier har jag tappat räkningen hur många jag gjort, det kommer lite med att ha Morbus Crohn :D De är en baggis i jämförelse.

Jag har låga blodvärden (sänkan?) och läkare vill utreda om det är några inre blödningar som är orsaken till värdena. Järnvärderna var helt ok antar jag eftersom de inte sa något om det. Däremot äter jag d-vitamin (på recept) och kalktabletter. Det är samma sak varje gång jag ska ta ut mer d-vitamin. Apotekaren ifrågasätter att jag ska ta så många tabletter (tydligen är de starka) och jag får förklara att det inte är jag som bestämmer utan min läkare.
Då hoppas jag att de hittar svar de söker, som inte innebär något farligt! :)

Det där med apoteket och hämta ut medicin med annorlunda dos känner jag igen. Brukar också svara så som du. Tar också D-vitamin och kalk, två tabletter om dagen och nu senast var det en som sa att man brukar ta en tablett, behöver jag ta två... Tja, jag har till och med vid något tillfälle legat lite lågt på d-vitamin så tror två tabletter är en bra dos ändå, trist med att ifrågasättas, inte jag som bestämmer dosen ;)

Jag vill heller inte göra om gastroskopin men det gjorde iaf inte ont för mig, problemet är att jag har väldigt stark kräkreflex.

Koloskopier har jag tappat räkningen hur många jag gjort, det kommer lite med att ha Morbus Crohn :D De är en baggis i jämförelse.

Och jämfört med exempelvis en bronkoskopi är bägge dessa undersökningar en baggis!
Men självklart så är det högst personligt hur man upplever olika undersökningar, ska tilläggas.

Tack och lov att jag bor har. Jag har haft bada undersokningarna i flera stater och varje gang jag gor en colonoscopy far jag nagot lungnande som gor att jag somnar ... och vid gastroscopy sovs man automatiskt da de anser att det ar lattare att se vad de gor nar manniskan inte ligger och spanner sig.

Tack och lov att jag bor har. Jag har haft bada undersokningarna i flera stater och varje gang jag gor en colonoscopy far jag nagot lungnande som gor att jag somnar ... och vid gastroscopy sovs man automatiskt da de anser att det ar lattare att se vad de gor nar manniskan inte ligger och spanner sig.

Fast jag hatar att bli sövd och få lugnande... jag har gjort alla mina undersökningar vaken utan lugnande. Det givetvis olika för olika personer men för mig är lugnande inte ett alternativ. Jag klarar inte av att känna mig avtrubbad. Läkarna har varit nöjda ändå, de har kunnat se vad de behövde.

Enda gången jag gått med på att bli sövd var vid en operation som inte görs på någon som är vaken. Men lika då, inget lugnande utan bara narkosen.

Vad jag lärde mig av att vara sekreterare på vc i Skåne är att man i Skåne blivit mer och mer restriktiv med lugnande och framför allt att söva. Det tar mycket resurser i ansrpåk, mycket snabbare om patienten står ut, kommer in och gör undersökningarna och går hem igen en kort stund efter. Kostar mindre, går fortare och fler patienter kan tas om hand. De som söver har oftast evighetslånga köer på över 1 år för att ens få en tid. Med lugnande tar det också längre tid och därmed också längre köer än de som erbjuder utan.

Fast jag hatar att bli sövd och få lugnande... jag har gjort alla mina undersökningar vaken utan lugnande. Det givetvis olika för olika personer men för mig är lugnande inte ett alternativ. Jag klarar inte av att känna mig avtrubbad. Läkarna har varit nöjda ändå, de har kunnat se vad de behövde.

Enda gången jag gått med på att bli sövd var vid en operation som inte görs på någon som är vaken. Men lika då, inget lugnande utan bara narkosen.

Jag valjer att inte ha ont varje gang ... och nar jag fick mina stents i hjartat gick de in i en blodader i hoger handled. Da far man inte valja om man far lungnande eller inte da det ar viktigt att man ligger still, men vaknade till flera ganger och kande hur nagot kallt rorde sig i armen och l nagon boj i blodkarlet ... det var faktiskt en ganska haftig kansla. :p
Men jag vaknade ocksa till flera ganger av att jag forsokte flytta vanster hand som inte var fastbunden men tog i saker som lag for sa den inte kunde flyttas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka