Vad heter era hundar och hur har ni valt namnen?

Justja, jag kan tillägga att nu när jag har en Aysu också så börjar jag inse det trevliga med korta namn. Tidigare tyckte jag att Wahidah inte var speciellt långt eller krångligt och jag älskar fortfarande namnet, men Aysu är ju utan tvekan betydligt lättare att ropa i skogen :D

Bärtil heter Bärtil för att om vi skulle skaffa hund så var min pappas krav att den skulle heta just Bärtil! Att det nlev med ä är för att jag stavade fel på en tavla jsg målade till honom när jag var drygt 9 ;)

Jens heter egentligen Dumle men kallas Jens då han ser ut som en Jens, en snäll liten gubbe!

Saga är en omplacering och var redan van vid sitt namn så hon fick behålla det! Hette Bessy hos uppfödaren men förra ägaren bytte till Saga! :)

Ja hur har ni tänkt när ni har valt namnen på era hundar?

Kör ni på kennelnamnen eller har ni egna namn?

Min pudel heter A million voices of Cosmos i stamtavlan. När han kom till mig så fick han heta Elliott, som senare har blivit Totte. Inte för det spelar nån roll, han är döv och har inte en susning om vad han heter :D

Mina hundar heter:

Chottans Happy Homer = Homer (kulltemat var Happy, så Homer valde jag själv. Från Simpsons)
MiVinna's Arualux = Lyxa (valde stamtavlenamnet själv från en lista med gitarranknutna ord då pappan heter Acoustic Guitar)
Hönsetorps American Award = Smalis (var smalast av valparna i kullen, sen hängde namnet kvar ;) )
Super Plays Way to Go = Barney (efter alkisen i Simpsons, bäste vän till Homer ;) )
Hönsetorps Cake Boss = Boss (valde stamtavlenamnet själv, och tilltalsnamnet blev rätt givet)

Plyma heter Plymouth. Kallas även Valpen.Schäfer/vit herde. Jag döpte henne själv. Gillar bilmärken som namn. Särskilt då amerikanska. Hos uppfödaren hette hon Heffa.

Lillis heter Frank.Pudel. Går under båda namnen. Döpte om han till ett fult men ballt namn. Han hette Albin hos uppfödaren. Jag tyckte det lät fjolligt och löjligt. Har aldrig gillat det namnet. Dessutom passade han inte i det. Frank däremot är klockrent.

Sonen skulle få välja namn till vår Dvärgschnauzer. Inte så smart lovat till en sjuåring. Han ville att den skulle heta Hans!! Och den skulle kallas för Hasse. Skulle bli lite förvirrat i vår bekantskap så jag föreslog att den kunde heta Frasse istället. Det gick han med på.

Kennelnamnet är långt och krångligt och inte ett smack likt tilltalsnamnet.

Rayatah of Castlecourt var kennelnamnet morsan gav min ägarinna då hon föddes. Blev från tre veckors ålder och till sin död kallad Loppan eftersom hon var högt, lågt och överallt när jag inte var hemma:devil:

Jag har inte tänkt alls när jag valde namnen ^^ Tog bara de namn jag gillade och som jag tyckte passade dom.

Tindra heter *Kennelnamn* You Are My Sunshine, visst hade man kunnat "gjort om" kennelnamnet till Mysan eller liknande men hon är verkligen en Tindra.

Viggo heter *Kennelnamn* Immer men Viggo hade jag bestämt redan innan, skulle jag skaffa en hanhund igen så skulle han få heta Viggo och så blev det med :)

När min gamle kom som omplacering så kallades han för Oscar och det har han fått fortsätta heta. I stamtavlan heter han Omar Optimal.
Fonzie är en förkortning av Alfonzo som han heter i stamtavlan. Han har förresten precis blivit pappa till 6 valpisar som blev 1 vecka igår.
Den yngste heter Dream Topaz i stamtavlan, men jag tyckte det blev för många namn med O så jag fick hitta på något annat o då skulle det vara ovanligt så han kallas för Mexxi.

Min har inget kennelnamn så jag fick döpa honom till vadhelst jag ville. Han heter egentligen Devaberiel, vilket är en alv i Katherine Kerr's böcker om landet Deverry. Han heter dock Devon i det vardagliga :)

Fick själv regga min blandras i jordbruksverket och därmed byta namn, men han var tillfälligt döpt till Farfar Mumle av uppfödaren, just före vi åkte och hämtade han efter att ha funderat på namn fram och tillbaka så var sambon inne på en Star Wars grupp på fb och första jag såg var en bild på Yoda och utbrast "Han ser ju ut som valpen!" och så blev de ;)

Brukar skoja om att nästa hund får heta Neyda ska uttalas som "Nej då" bara för de låter som jag säger "Joda" när jag säger Yoda ;P

Vår äldsta fick vi äran att välja namn åt, men det skulle vara på G.
Då det var uppfödarens G-kull.
Vår yngre förmåga hade namn (7 veckor när vi fick äran att bli godkända som nya famljen).
De kallas/heter det som står i stamtavlan.

Stamtavlenamn: Amazing Me
Tilltalsnamn Ailu
Vi valde tilltalsnamn själv även innan vi kom att veta vad han skulle heta i stamtavlan.
Ailu kom från bandet Ailucrash eftersom deras musik berörde mig otroligt mycket vid tillfället, samt att Ailu är ett samiskt pojknamn och min sambo är same.
Så allt krokade ihop ganska bra =)

Corgin heter Carddicted Give Me Five, och döptes av valpköparen till Monty. Senare funkade det inte hos valpköparen, så uppfödaren köpte tillbaka honom. Men... Hon hade redan en hund som heter Monty. Så uppfödaren döpte honom till Ebbot istället, vilket passar honom jättebra. Ett unikt namn på en unik hund liksom.

Salukin heter Ta'Zim Ihqram Ishrat. Där fick jag bestämma tilltalsnamn själv, och det är ju snyggt med ett orientaliskt klingande namn på en saluki. Men efter testvrålande kände varken jag eller sambon att Ihqram eller Ishrat var särskilt lätt att vråla, så jag försökte komma på ett tilltalsnamn med rätt bokstav. Jag gillar lite fulsnygga/töntiga människonamn, så det första som ploppade upp var Ivan eller Ivanov, men då en potentiell hundvakts avlidne far hette Ivan kändes ju inte det så smart. Då blev det Igor istället.

Pingu heter Pingu för att det är extremt gulligt. Pastell heter Pastell för att det är fint, jag ville ha något feminint namn till henne. Pixi heter Pixi för att det låter så bra, kort och enkelt att säga och dessutom gulligt. Sen som en bonus så har det bara blivit P-tema, inget jag medvetet planerat egentligen, lite roligt dock eftersom jag också heter på P :)

Min vovve heter Sapphire, döptes främst efter den fillipinska Ariel. Men att det sen även är en ädelsten är bara ett plus ;)
Har tänkt döpa nästa vovve till Amethyst :) Lätt att hitta smeknamn också, Saffi och Ami (uttalas Ammi) kommer det bli haha :)

Stamtavlenamnen passar inte överhuvudtaget som tilltalsnamn, så det blev egna. Grim fick sitt namn då vi helt enkelt tycker om fornnordiska namn och tyckte det passade honom. När vi sen skulle skaffa Evi skojade vi till det lite och blev att tänka på "Grim and evil". Evil tyckte jag var lite väl, så därav Evi. :cool:

Mina hundars namn är Kennelnamn Saulos och Kennelnamn Impa. Saulos, uttalas Salos, köpte jag som 12 veckors valp och uppfödarna hade använt stamtavlenamnet och jag gillade det så jag fortsatte kalla honom för det. Numera kallas han även Salle ibland men det tog lång tid innan jag köpte det smeknamnet.

Impa fick jag välja namn på själv bara det började på I. Funderade och grubblade i 2 veckor innan jag bestämde mig för Impa. Baktanken va att hon skulle imponera på folk och visst imponerar hon fast kanske inte riktigt som jag tänkt alltid :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 964
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 325
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar