Vad heter era hundar och hur har ni valt namnen?

De tilltalas med sina stamtavlenamn allihopa. Alltså inga namn jag valt(eller skulle välja om jag kunnat styra). Boss, Ida, Fridolf och Frodo

Båda min kallas vid sina stamtavlenamn.
Ridgebacken var döpt till Billinge Gårds Ebun som betyder present på något afrikanskt språk och fick efter många om och men och mycket tankeverksamhet även kallas det. Fast jag uttalar det "Ebon".
Kelpien fick vi given startbokstav av uppfödaren och i princip bestämma själva därefter så hon heter Vickulas Wissla.

Min cocker heter "mamma Mia" som kennelnamn men jag döpte henne till Lowa. För att jag tyckte att det var fint och att det passade henne, kort och gott ;). Tänker aldrig på hennes kennelnamn.

Ja hur har ni tänkt när ni har valt namnen på era hundar?

Kör ni på kennelnamnen eller har ni egna namn?

Min hund kommer från en Ä-kull och uppfödaren hade valt namn på Ä. Jag fick välja vilket namn jag ville ha av dessa och för mig var det givet - hon är en Älsa :)
Tibben har ett eget namn som dottern har valt själv.

Nuvarande fick vi ett dygn på oss att komma på ett namn som börjar på O... Det blev Orvar och det används här hemma också, han har även kennelnamn förstås. ;) ** Orvar...

Våran förra hette Kennelnamn Jappeloup vilket aldrig användes utan han fick namnet Birk när vi hämtade honom, svägerskan som tog kullsystern döpte sin till Ronja och vi hängde på det. ;)

Zaxon hette Zaxon och vi gillade namnet så han fick behålla det. Alla i kullen hade namn på Z.

Pixie hette Fia, vilket jag inte tyckte passade alls. Så jag satt och letade namn på nätet, googlade hundnamn, barnnamn, namn inom mytologi osv. Till slut blev det en Pixie.

Mina hundar var vuxna och hade namn då jag fick dem. Jag behöll dem bara.
De kallas Mygga och Fluga. Stamtavlenamnen är Pappilove's Icing och Heartseeker's Extra. Så uppfödaren har inte valt tilltals-namn efter stamtavlans namn.

Jag kör på stamtavlenamn och tycker det är jättebökigt när folk envisas med att ha andra namn på hundarna, framförallt om de väljer namn som inte ens börjar på "rätt" bokstav :D

Första hunden: Al-Dabaran Zala, kallades kort och gott Zala, men det gjorde hon redan innan jag tog över henne.
Andra hunden: Khalils Wahidah Cherazade Bint Zala, döpt av mig, valparna skulle ha arabiska/persiska namn på W. Smeknamnet blev såklart Wahidah.
Tredje hunden: Khalils Aysu. Kallades Taminah hos förra ägaren, sedan Minah och när jag köpte henne blev hon en Aysu, något som passar henne utmärkt.

Skulle jag någon gång få en hund som faktiskt inte går att kalla för stamtavlenamnet så skulle jag försöka hitta ett passande smeknamn som var så likt som möjligt.

Vår vovve är en korsning med dvärgpudel, vilket maken tycker är töntigt (han tycker eg man ska ha biffigare hundar), så för att vovve inte skulle bli "töntig" som en dvärgpudel så fick han namn efter en inte så töntig dvärg: Gimli

It backfired... han fick allt av Sagan om Ringen-Gimlis trevliga humör... ;)

Den första fick sitt namn i all hast. Jag hade varit inställd på en hane (eftersom alla tikar var tingade) men bara nån dag innan leverans frågade uppfödaren om jag kunde tänka mig en tik istället, vilket jag kunde. Men jag hade ju bara tänkt på namn till hanar så jag snodde en idé från hon som tagit min hunds syster och gav min ett snarlikt namn (Kali).

Den andra hade jag planerat från början men namnfrågan var kinkig då min mor ville säga sitt (och hon hittar på egna namn om hon inte gillar det befintliga). Till slut kunde vi iaf enas om Eira...

Inget av namnen anspelar egentligen desto mer på deras stamtavlenamn (stora heter Botnicus Drama Queen och lilla Botnicus Entertain Me).

Min hund är uppkallad efter Sid i ice age, både jag och min sambo älskar sengångaren Sid. Han har ett reggat kennelnamn men det används aldrig.

Namnen på hundarna ska vara korta och lätta så dom hörs bra i skogen, nuvarande heter Moa (valt själv) och Lisa (uppfödaren).

Över hälften har uppfödaren har frågat oss vad vi vill ha för namn på hunden dom vi inte har blivit tillfrågad har varit äldre och alla papper klara och då har vi valt att behålla uppfödarens namn på hunden (tar bara bort kennelns namn om det är med i stamtavlan).

Några övriga namn på hundar vi haft är.
Pizka
Gilla
Dasty
Bamse
King
Klang
Snobben
Diva

Äldsta tiken heter Ofira som betyder guld, hon är guldsobel. Andra hunden heter Tevin, betyder vacker och snygg (vilket han är ;) ). Tredje hunden heter Björn, det var uppfödaren som valde det då han heter Björnstjerne i stamtavlan. Och min egna uppfödning heter Jones, efter Frank Sinatras låt "Have You Met Miss Jones". :)

Första hunden kallas för något annat än stamtavlenamnet. Husse hade redan bestämt namn innan vi ens visste att det blev en valp till oss men vi funderade på stamtavlenamnet när vi fick veta det men kom fram till att vi föredrog det andra. Nästa hund kommer att kallas för stamtavlenamnet för det får vi bestämma själva bara det börjar på rätt bokstav.

Mina heter rätt och slätt Ruben och Ture. Ture har kennelnamnet före bara.
Inte mycket att orda om och namnen passar dem bra.

Äldsta schäfern är köpt som vuxen och lyssnade då till namnet Sam vilket även råkar vara hans stamtavlenamn. Kort och bra så fanns ingen anledming att byta.

Corgin och den yngre schäfern har fått namn efter sina personligheter och smeknamnen har inget alls med stamtavlenamnen att göra. De har namn som passar dem helt enkelt. Också korta och enkla namn.

Min tik heter *uppfödarnamn* Dazzling Dubai och kallas för Doris. Jag ville egentligen att hon skulle heta Sally men eftersom uppfödaren redan hade en tik ute på halvfoder (vilket Doris och är) med det namnet så skippade jag det. Jag ville då ha ett namn på D och dåvarande sambon föreslog Doris, jag kunde inte komma på något bättre utan så blev det.

Jag är fortfarande idag inte helt nöjd med namnet, det passar iofs hunden men jag tycker att det är så vanligt och det är inget favoritnamn för mig.

Jag har faktiskt inte valt namn till några av mina hundar.
Eller jo, Alice var jag delaktig i val av stamtavlenamn men jag har liksom inte hittat på något eget någon gång.

Camaro heter Zekene's Camaro i stamtavlan
Ila heter MiVinna's Avila (och kallades Ila när jag köpte henne som omplacering)
Alice hette Alice in Wonderland Resh Zone

Tycker inte det här med namn är så jätteviktigt mer än att det ska kännas passande och ligga bra i munnen.

Zipper var redan döpt och jag såg ingen anledning att byta. Devil är taget från stamtavlenamnet "Devil In Disguise" och lille cocker hade jag idétorka på namnet men då stamtavlenamnet blev Wishbone och jag ville ha ett kort namn tyckte jag det var skojsigt att döpa honom till Ben (Bone) :D

Ila hette redan Ila när jag köpte henne. Rusas mamma heter Quta (kuta), vi hade redan en Ila, så klart vi följde namntrenden och så fick det bli en Rusa. ^^
Snabba namn till snabba hundar. Nästa blir nog en Jäkta eller en Hasta eller nåt sånt. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 964
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 325
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar